عصر بازار

دومین افت متوالی شاخص ارزی ثبت شد

سلول ۲۰ تومانی قیمت دلار

عصر اعتبار- در دومین روز هفته، دلار و سکه تمام بهار آزادی همزمان در مسیر کاهشی قرار گرفتند.

سلول ۲۰ تومانی قیمت دلار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد ، شاخص بازار ارز که در اولین روز هفته با 4 تومان افت به قیمت 3هزار و 736 تومان رسیده بود، روز یکشنبه 6 تومان افت دیگر را تجربه کرد و روی قیمت 3 هزار و 730 تومان قرار گرفت. به گفته فعالان، در مقاطعی از دومین روز هفته، قیمت دلار وارد نقاط انتهایی محدوده 3هزار و 720 تومان شد، ولی معامله‌گران با افزایش خریدهای خود در برابر این اتفاق مقاومت کردند تا این ارز به محدوده 3هزار و 730 تومان بازگردد. این اتفاق موجب شد که دلار برای نهمین روز متوالی در دامنه 3 هزار و 730 تا 3 هزار و 750 تومان زندانی بماند. به گفته شماری از حاضران در بازار یکی از مهم ترین عللی که منجر به حبس دلار در دامنه 20 تومانی شده است، مدیریت مناسب سیاست‌گذار ارزی است. به باور این دسته، بازیگران بازارساز با عرضه ارز متناسب با نیاز بازار نوسانات قیمت دلار را مدیریت کرده‌اند.
    از سوی دیگر، عامل افزایشی خاصی پس ازاعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در بازار حضور نداشته است. نرخ حواله درهم به‌عنوان یکی از متغیرهای اثرگذار بر قیمت دلار در 9 روز گذشته نوسان خاصی نداشت و همزمان ارزش دلار در کشورهای همسایه نیز تغییر چندانی را به ثبت نرساند. به‌عنوان مثال، روز یکشنبه نرخ حواله درهم بیشتر تمایل به افت داشت و در نهایت نیز با قیمت هزار و 24تومان به کار خود پایان داد که 2تومان کمتر از قیمت بسته شده روز شنبه بود. در هفتمین روز خردادماه، شاخص ارزی در کشورهای همسایه و از جمله در منطقه سلیمانیه عراق و هرات افغانستان نیز نوسان چندانی نداشت. به این ترتیب، قیمت دلار در بازار داخلی از طریق بازارهای همسایه تحریک نشد. از سوی دیگر، احتیاط نیز در معاملات پاساژ افشار بالا بود تا از سوی متغیرهای داخلی نیز قیمت دلار در معرض نوسان قرار نگیرد. همسو با افت قیمت دلار، در دومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی در مسیر کاهشی قرار گرفت و با هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 205هزار تومان رسید. افت قیمت فلز گرانبهای داخلی در شرایطی صورت گرفت که در اولین روز هفته با رشد 4 هزار تومانی و رسیدن به قیمت یک میلیون و 206 هزار تومان از کف 17 روزه بالا آمده بود. به گفته فعالان، در روزی که بازارهای جهانی تعطیل بود و قیمت اونس روی عدد هزار و 267 دلار ثابث باقی مانده بود، این افت قیمت دلار بود که زمینه‌ساز افت بهای سکه شد. البته معامله‌گران به‌طور سنتی انتظار دارند، با آغاز ماه رمضان تقاضا در بازار طلا به‌طور کاملی افت کند.

     

    ناتوانی دلار

    در دومین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 733 تومان آغاز کرد که کاهشی 3 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. در حالی که عده ای از معامله‌گران در انتظار افت بیشتر این ارز بودند، قیمت به یکباره تغییر مسیر داد و تا نقطه 3 هزار و 738 تومان بالا رفت. به گفته فعالان، معامله‌گران در ابتدای روز مانند تجربه روزهای گذشته، زمانی که قیمت به ابتدای محدوده 3 هزار و 730 تومان نزدیک شد، در موقعیت خرید قرار گرفتند. این دسته به هیچ وجه انتظار نداشتند، قیمت در ادامه روز بار دیگر به ابتدای محدوده یاد شده نزدیک شود. با این حال، از حدود ساعت یک بعدازظهر چنین اتفاقی برخلاف انتظار آنها رخ داد و قیمت نه تنها به سوی ابتدای محدوده 3 هزار و 730 تومان حرکت کرد، بلکه در مقاطعی روی نقاط انتهایی محدوده 3 هزارو 720 تومان قرار گرفت. به گفته فعالان، هنگامی که قیمت دلار روی عدد 3 هزار و 738 تومان قرار گرفت، این ارز توان رشد بیشتری را از خود نشان نداد و فشار فروشنده‌های ارزی موجب بازگشت به مسیر کاهشی شد. البته نکته جالب این بود که این ارز در نهایت روی نقطه 3 هزار و 730 تومان آرام گرفت. این موضوع موجب شد؛ شاخص بازار ارز برای نهمین روز متوالی در دامنه 3هزار و 730 تا 3هزار و 750 تومان نوسان کند. شنبه هفته گذشته اولین روزی بود که این ارز وارد دامنه یاد شده شد و پس از آن نیز هرگز نتوانست به قیمت‌های بالاتر بازگردد. روز شنبه، در روزی که نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شد، شاخص بازار ارز 38 تومان از ارزش خود را از دست داد تا از مرز روانی 3 هزار و 750 تومان پایین برود و روی قیمت 3 هزار و 748 تومان قرار بگیرد. این بیشترین میزان افت دلار در سال 96 بود و بهای این ارز را تا اوایل اردیبهشت‌ماه پایین برد. به گفته فعالان، اثر روانی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران و تغییر رفتار معامله‌گران از انتهای روز پنج‌شنبه، سه عاملی بودند که این ارز را در اولین شنبه پس از انتخابات در مسیر کاهشی قرار دادند.پس از این تاریخ، قیمت دلار در برابر عبور از مرز 3 هزار و 750 تومان از خود مقاومت نشان داد، ولی همزمان نتوانست قیمت‌های زیر 3هزار و 730 تومان را هدف قرار دهد، چرا که افزایش خریدهای ارزی در محدوده یاد شده مانعی بر سر راه افت بیشتر قیمت بود. به گفته فعالان، کف 3 هزار و 730 تومانی در 9 روز گذشته به‌عنوان یک مرز حمایت قوی عمل کرده است؛ به گفته بخشی از بازیگران حاضر در بازار در‌صورتی‌که این نقطه شکسته شود و دلار به سوی قیمت‌های پایین‌تر حرکت کند، احتمال افت آن تا سطح 3 هزار و 700 تومانی دور از دسترس نیست.

    مدیریت نوسان ارزی

    زندانی شدن دلار در دامنه 20 تومانی موجب شده است که بخشی از نوسان‌گیران ارزی از بازار خارج شوند. به گفته فعالان بازار، کاهش دامنه نوسانات موجب می‌شود که فضای کسب سود برای نوسان‌گیران محدود شود. به گفته فعالان، مهم ترین عاملی که در کاهش دامنه نوسانات اثرگذار بود، عرضه متناسب بازیگران بازارساز بوده است. این اتفاق در حالی رخ داده است که عده ای از معامله‌گران ارزی انتظار داشتند، پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، میزان عرضه ارز در بازار کاهش یابد و به تبع آن قیمت در مسیر افزایشی قرار بگیرد. برخلاف انتظار این عده، چنین اتفاقی رخ نداد و به اعتقاد معامله‌گران میزان عرضه تغییر چندانی نکرد. در کنار این، قیمت دلار در 9 روز گذشته از سوی متغیرهای برون بازاری نیز تحریک نشده است.

    در این شرایط، برخی نوسان‌گیران که از افزایش بهای دلار ناامید شده‌اند، سعی کرده‌اند در بازار این شایعه را ایجاد کنند که بازارساز قصد دارد قیمت دلار را پایین تر ببرد. هدف آنها از این اقدام آن است که بیشتر بازیگران ارزی در موقعیت فروش قرار بگیرند و قیمت کاهش هیجانی را تجربه کنند. در این فضا، آنها اقدام به جمع‌آوری دلارهای فروخته شده خواهند کرد و با بالا آمدن قیمت از نوسان ایجاد شده کسب سود می‌کنند. این شایعه در حالی از سوی این عده برجسته می‌شود که به‌نظر می‌رسد برای بازارساز مدیریت نوسان از اهمیت خاصی برخوردار است. در این شرایط، بعید است که بازارساز حامی کاهش هیجانی قیمت‌ها باشد. به گفته فعالان، یکی از عوامل دیگری که قیمت دلار را در روزهای پیش رو تحت فشار قرار خواهد داد، کاهش سنتی تقاضا در ماه رمضان خواهد بود. در این شرایط، همزمان عده ای از بازیگران بازار اعتقاد دارند، قیمت دلار همچنان توانایی رشد بیشتر را دارد. به گفته آنها، کاهش احتیاط در خرید و فروش ارز و بالا رفتن مبادلات تجاری موجب افزایش قیمت خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی