عصر بازار

پرداخت ۴۷ درصدی مطالبات چایکاران

عصر اعتبار- رییس صندوق توسعه چای ایران گفت: ۴۷ درصد از مطالبات چای‌کاران تاکنون پرداخت شده است که مهمترین دلیل آن افزایش مصرف چای ایرانی در داخل کشور است.

پرداخت ۴۷ درصدی مطالبات چایکاران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، محمد ولی روزبهان رییس صندوق توسعه چای در خصوص میزان برداشت چای در پایان چین نخست برگ سبز اظهار کرد: در صنعت چای سال خوبی را آغاز کردیم. کارخانجات و چایکاران سال قبل را سال آماده سازی، برنامه ریزی و زمینه سازی برای تولید محصول خود قرار دادند و به خوبی در این مقوله ورود کردند که اقدامات خوبی هم انجام دادند.

    او در ادامه افزود: تا کنون حدود 44 هزار تن برگ سبز چای را از چایکاران استان گیلان و مازندران خریداری کردیم که از این مقدار، حدود 9 هزار تن چای خشک سالم و بهداشتی تولید شده است. ارزش ریالی چای تولیدی خریداری شده از چایکاران حدودا 103 میلیارد تومان است که با وجهی که تا به امروز واریز شده 48 میلیارد تومان را پرداخت کردیم که بالغ بر 47 درصد از مبلغ برگ سبز چای پرداخت شده است.

    روزبهان با اشاره به تسویه به موقع با چایکاران در سال جاری تصریح کرد: این میزان واریز و مساعدت در این موقع سال برای چایکاران تازگی خواهد داشت، لذا در سال‌های قبل معمولا تاخیر بیشتری انجام می گرفت که امسال به جهت همکاری خوب کارخانه‌جات در پرداخت به موقع سهم 40 درصدی خود این پرداخت ها در زمان خود میسر شد که آن‌هم به علت استقبال خوب مصرف کننده ایرانی از چای داخلی است.

    او در رابطه با بهبود دید مصرف کننده داخلی نسبت به چای ایرانی خاطر نشان کرد: مصرف کننده با چای داخلی انس بیشتری گرفته و به خواص آن پی برده است و کارخانجات هم چای تولیدی را بهتر به فروش رسانده اند همین امر باعث شد که 47 درصد از مطالبات چایکاران پرداخت شود همچنان هم این پرداخت در روزهای آتی ادامه خواهد داشت. سهم دولت هم که 60 درصد است توسط سازمان برنامه و بودجه زودتر از سالهای گذشته دریافت شد و این امر نیز باعث تسهیل در پرداخت شد. به غیر از سال گذشته که ما شرایط پرداخت نسبتا خوبی داشتیم،  در سال‌های گذشته اوایل تیر موفق به پرداخت این میزان پول به چایکاران می شدیم.

    رییس صندوق توسعه چای میزان تولید چای در سال جاری را بیشتر از سال گذشته عنوان کرد و در این رابطه تاکید کرد: با وجود اینکه امسال را سال کیفیت بهتر برای صنعت چای نامگذاری کرده‌ایم و تمام تلاش ما بر این است که علاوه بر کمیت به کیفیت چای بهای بیشتری بدهیم اما میزان تولید افزایش داشته است. چای محصولی است که ارتقا کیفیت بخشی از رشد کمی آن را می‌گیرد اما صندوق توسعه چای تا کنون با توجه به برنامه ریزی های انجام شده مانند طرح اجرای بخش بهزراعی و پرداخت وام های بدون بهره یا کم بهره به مبلغ 32 میلیارد تومان به کارخانجات و چایکاران برای انجام هرس کف بر، هرس کمر بر، نگهداری و تغذیه باغات چای و تامین هزینه های مختلف، همچنین در بعد کارخانجات برای تامین و خرید دستگاه های مدرن چای سازی و بهداشتی کردن فرایند تولید و بهینه سازی مصرف انرژی سعی در بهبود کیفیت چای داخلی داشته است اما تا کنون 9 درصد نسبت به سال قبل افزایش تولید داشتیم.

    او درخصوص فروش چای در داخل کشور بیان کرد: در دو سه سال اخیر ما با پدیده مثبتی در فروش چای مواجه شدیم که آن اقبال مجدد مصرف کننده ایرانی به تولیدات داخلی است. در چند سال قبل به دلیل انتظارت غیر واقعی و عدم شناخت کافی از چای خوب، در تولید داخلی تنها بخش کمی از چای مصرف می شد اما در سال گذشته با 60 درصد افزایش محصول نسبت به سال 94 تقریبا تمام محصول به فروش رسید. ما در سال 94 ، 19600 تن تولید داشتیم اما در سال 95،31400 تن افزایش محصول داشتیم اما همه چای تولیدی کارخانجات به مصرف رسید و چیزی باقی نماند. این نشان می دهد مصرف کننده داخل کشورمان با چای داخلی آشنا شده است.

    روزبهان در ادامه افزود: چای ایرانی تنها چای تولیدی جهان است که در پروسه تولید آن اصلا از سم استفاده نمی شود و این به این خاطر شرایط اقلیمی گیلان ومازندران با وجود زمستان های طولانی و سرد است که اجازه تولید آفات را نمی دهد، در نتیجه کشاورزان هزینه ای برای مبارزه شیمیایی انجام نمی دهد و طبعا باقی مانده سم هم در گیاه وجود ندارد و بیماری زا نیست. به همین دلیل مبلغ این چای مناسب است و تا کنون تقریبا تمام چای تولیدی بهار به فروش رفته است. در جلسه‌ای که  امروز با کارخانجات داشتیم مطرح شد که حتی پیش فروش محصولات تولید نشده هم انجام شده است و این برای صنعت چای در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال بسیار مثبت بوده است. خرید چای ایرانی یعنی احیای بیشتر باغات و تولید بیشتر چای برای عرضه به مصرف کننده که این برای ما بسیار خوب و مثبت خواهد بود.

    رییس صندوق توسعه چای در رابطه با صادرات چای ایرانی به اظهار کرد: در خصوص صادرات چای می توان گفت آن میزان از چای که دارای کیفیت بالایی باشد توسط مصرف کننده داخلی به صورت کامل خریداری می شود و به صادرات نخواهد رسید. چای خوب با قیمت بالایی در بازار و کارخانه فروخته می شود وتنها آن میزان که درجات کیفیت پایین تری دارد و مصرف کننده داخلی حاضر به خرید آن نیست را به خارج از کشور صادر می کنیم.

    او ادامه داد: یک نوع چای سپید داریم که به میزان بسیار کم و حدود 100 کیلوگرم تولید می شود و به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود. ضریب خودکفایی ما هنوز 28 درصد است در حالی که تا سال 92، 16 درصد بوده است. این اختلاف 12 درصدی نشان دهنده آن است که ما تنها در سال گذشته 55 میلیون دلار صرفه جویی ارزی کردیم و جلوی ورود چای را به داخل کشور گرفتیم و این دستاورد خوبی برای تولید داخلی و حمایت از آن است.

    روزبهان گفت: در سال 95 در مقایسه با سال 92، 73 درصد افزایش تولید داشتیم. سطح زیر کشت باغات چای با احیای مجدد باغات رها شده 22 درصد افزایش پیدا کرده است و تمام این آمارها نشان از بهبود شرایط تولید داخلی و حمایت از آن دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی