عصر بازار

دلار در محدوده ۳۷۳۰ تومان باقی ماند

سکه از سکه افتاد

عصر اعتبار- در پنجمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی از مرز روانی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پایین رفت؛ حال آنکه دلار راه افزایش در پیش گرفت. سکه که روز سه‌شنبه با ۶‌هزار‌تومان افت به قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده و در برابر افت به کانال پایین‌تر مقاومت کرده بود، روز چهارشنبه هزار تومان از ارزش خود را از دست داد. با این افت سکه از کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خارج شد و به قیمت یک میلیون و ۱۹۹ هزار تومان رسید.

سکه از سکه افتاد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، سقوط سکه به کانال پایین‌تر در شرایطی رخ داد که آخرین بار این فلز گرانبها در تاریخ 17 اردیبهشت در کانال یک میلیون و 190 هزار تومان قرار داشت. به گفته فعالان، ناامیدی از افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی در کنار افت تقاضا دو عاملی بودند که زمینه‌ساز افت سکه شدند. این در شرایطی بود که رشد دلار از بهای سکه حمایت کرد و مانع از افت بیشتر آن شد. در دهمین روز خردادماه، دلار با 2 تومان افزایش به قیمت 3هزارو 736 تومان رسید. به گفته فعالان، تحرکات معامله‌گران آتی مهم‌ترین عاملی بود که زمینه‌ساز رشد بهای این ارز شد. به باور یکی از بازیگران باتجربه بازار، روزهای چهارشنبه به‌طور سنتی تحرکات معامله‌گران آتی بیشتر از روزهای دیگر هفته است، چرا که معاملات پنجمین روز هفته با 3 روز تاخیر در روز شنبه تسویه خواهند شد. در این شرایط، بازیگران ارزی فرصت دارند که در روزهای پنج‌شنبه و جمعه در معاملات پشت خطی، قیمت را تحت‌تاثیر قرار دهند.

     

    رکورد 23 روزه

    روز گذشته، سکه هزار تومان از ارزش خود را از دست داد تا به کمترین قیمت از تاریخ 17اردیبهشت برسد. در پنجمین روز هفته، سکه معاملات خود را زیر مرز روانی یک میلیون و200 هزار تومان و با قیمت یک میلیون و 199 هزار تومان آغاز کرد. در ادامه روز، این فلز گرانبها، حتی در مقطعی تا نقطه یک میلیون و 197 هزار تومان پایین رفت ولی در نهایت با همان قیمت ابتدای روز یعنی یک میلیون و 199 هزار تومان به کار خود پایان داد. البته این بهای سکه در معاملات عمده بود و در معاملات خرد، طلا فروش‌ها سکه را بالای یک میلیون و 200 هزار تومان قیمت زدند. همسو با افت بهای سکه تمام، قیمت نیم و ربع سکه نیز کاهش یافت. روز چهارشنبه، نیم سکه با 4 هزار تومان افت به قیمت 636 هزار تومان و ربع سکه با هزار تومان کاهش به قیمت 363 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که در روزهای اخیر قیمت سکه را تحت فشار قرار داده است، کاهش سنتی تقاضا در ماه مبارک رمضان بوده است. از سوی دیگر، برخلاف انتظار معامله‌گران سکه، بهای اونس در بازارهای جهانی هفته جاری تا ساعت 3 بعدازظهر روز چهارشنبه نوسان چندانی را تجربه نکرد و در محدوده هزار و 260 دلار گرفتار باقی ماند. به این ترتیب، در شرایط کاهش تقاضا، متغیرهای بیرونی نیز به کمک سکه نیامدند تا برای اولین بار از 17 اردیبهشت در کانال یک میلیون و 190 هزار تومان نوسان کند.

    ضرر نوسان‌گیران

    در حالی که عده زیادی از معامله‌گران انتظار داشتند پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، قیمت دلار در مسیر افزایشی قرار بگیرد، چنین اتفاقی رخ نداد. قیمت دلار شنبه هفته گذشته 38 تومان از ارزش خود را از دست داد و به زیر مرز 3 هزار و 750 تومان رفت. پس از این تاریخ نیز قیمت دلار نه‌تنها نتوانست به بالای مرز یاد شده بازگردد، بلکه در هفته جاری گرفتار محدوده 3هزار و 730 تومان شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی