عصر بازار

کارگران ساختمانی چگونه خود را بیمه کنند؟

عصر اعتبار- نائب‌رئیس کانون سراسری انجمن‌های کارگران ساختمانی کشور با اشاره به قانون رفع موانع اجرایی بیمه کارگران ساختمانی گفت: انجمن صنفی کارگران ساختمانی متناسب با قانون، تأییدیه اشتغال کارگران ساختمانی و بازرسی‌های کامل را در دستور کار دارد.

کارگران ساختمانی چگونه خود را بیمه کنند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، هادی ساداتی با اشاره به قانون رفع موانع اجرایی بیمه کارگران ساختمانی گفت: پیرو قانون رفع موانع اجرایی بیمه کارگران ساختمانی و وفق دستوالعمل اجرایی کارگروه موصوف قانون مذکور، سامانه ثبت و پایش کارگران ساختمانی، به نام سامانه رفاهی زیر نظر مستقیم معاونت رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه‌اندازی شد.

    وی ادامه داد: این سامانه دارای 53 لینک آنلاین و برخط بوده که پس از ثبت‌نام متقاضی بیمه طی فرآیند مستقیم متقاضی را پایش نموده و پس از کسب شرایط لازم به سازمان تأمین اجتماعی معرفی می‌نماید.

    ساداتی بیان کرد: همزمان با معرفی متقاضی به سازمان تأمین اجتماعی، انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور مکلفند برابر با قانون تشکل‌های صنفی به شرح وظایف قانونی خود عمل نموده و جهت ارائه تأییدیه اشتغال کارگران ساختمانی و به‌استناد قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، با بهره‌گیری از اپلیکیشن متصل به سامانه از متقاضی در محل کار یا محل سکونت بازرسی نموده و همراه با ثبت اطلاعات مورد نیاز و بهره‌گیری از جی‌پی‌اس، تصویر حین کار متقاضی را به سامانه ارسال و پس از تأیید یا عدم تأیید بازرس شهرستان و همچنین کنترل سربازرس استان، سازمان تأمین اجتماعی با در اختیار داشتن کلیه اطلاعات مورد نیاز، اقدامات بیمه‌ای خود را انجام می‌دهد.

    نائب‌رئیس کانون سراسری انجمن‌های کارگران ساختمانی کشور افزود: سامانه مذکور از ابتدای سال 94 راه‌اندازی شده و پس از پایلوت قرار دادن چهار شهرستان در استان‌های متفاوت از جمله ساوه، ازنا، خرمشهر و نکا تا پایان نیمه اول سال 95 برای برطرف نمودن مشکلات و تکمیل فرآیندهای سامانه فعالیت نموده و سپس در کلیه استان‌ها اقدام به ثبت اطلاعات متقاضیان نمود.

    وی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری بهره‌گیری از ظرفیت سامانه در راستای پایش متقاضیان بیمه کارگران ساختمانی آغاز شد که طی همین مدت کم تعداد قابل توجهی از متقاضیان غیرکارگر شناسایی و از لیست متقاضیان حذف شدند.

    ساداتی بیان کرد: همچنین استفاده از سامانه مورد اقبال کارگران واقعی و زحمتکش ساختمانی قرار گرفت و این قشر با صبر و حوصله نهایت همکاری را در امر تکمیل اطلاعات بازرسی دارند. امیدواریم که طی روزهای آتی و پس از بروز نمودن متقاضیان بیمه، امر بازرسی از بیمه‌شدگان سالهای قبل هم آغاز شود و با زحمت مداوم و خالصانه و دلسوزانه انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی که به‌خلاف تصور بعضی افراد مغرض، بدون دریافت حتی یک ریال وجه این مسئولیت خطیر و سخت را عاشقانه پیگیری می‌نمایند، افراد غیرکارگر که با سوءاستفاده از خلع قانونی مورد لزوم، از بیمه کارگران ساختمانی استفاده می‌نمایند مشخص شده و تدابیر لازم برای آنان اتخاذ گردد.

    نائب‌رئیس کانون سراسری انجمن‌های کارگران ساختمانی کشور افزود: طی روزهای اخیر یک مقام جامعه کارگری که متأسفانه از واژه کارگر فقط نامش را یدک می‌کشند در شرایطی که هیچ‌گونه اطلاعاتی در این مهم ندارند همچون گذشته به‌ناحق این اقدامات قانونی مسئولان کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی و مسئولان ذی‌ربط معاونت رفاهی وزارت را من‌غیرحق زیر سؤال برده و با اظهارات غیرمسئولانه و اتهامات واهی سعی در نمایش وارونه اقدامات قانونی انجام‌شده نمودند.

    وی بیان کرد: مسئول تشکلی که فاقد عضو فعال و حق عضویت‌پرداز است و قصورات زیادی در امور کارگری داشته و ضمن استفاده از جایگاه شورای عالی کار و هیأت امنای تأمین اجتماعی تا کنون دفاعیه قابل قبول از منافع کارگران جهت بهبود معیشت و قراردادها و حقوق از دست رفته کارگران کشور ارائه ننموده به خود این اجازه را می‌دهد که انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور را که در حال حاضر حداقل یک‌میلیون عضو حق عضویت‌پرداز دارند مورد اتهام قرار دهند و موضوع بازرسی‌ها را وظیفه حاکمیتی خوانده و پایش صریح کارگران را مفسده عنوان نمایند.

    ساداتی گفت: از سوئی دیگر ناآگاهانه امر بازرسی انجام‌شده سالهای قبل را که توسط سازمان تأمین اجتماعی که ایشان هم عضو هیئت امنای آن هستند که سرشار از مفسده بوده به انجمنها نسبت دهند که این اظهارات غیرمسئولانه بیانگر عدم آگاهی از رفتار گذشته و قوانین حاکم و تحقیقات کارشناسان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

    ‌نائب رئیس کانون سراسری انجمن‌های کارگران ساختمانی کشور ادامه داد: لازم به ذکر است که اقدامات بازرسی سامانه با کمک انجمن‌ها از اول اردیبهشت ماه امسال آغاز شده و طی همین مدت کوتاه بسیاری از سودجویان از طرح بیمه حذف شده‌اند. معتقدیم که طی سالهای گذشته که متقاضیان بدون دخالت انجمنهای صنفی کارگران ساختمانی بیمه شده‌اند و اتفاقاً بازرسی‌ها به‌دلیل حاکمیتی بودن و پراکندگی مناطق شغلی افراد و سختی‌ها مصائب آن اصلاً انجام نشده توأم با مفسده بسیار زیاد بوده به‌گونه‌ای که خود سازمان تأمین اجتماعی اقدام به حذف قریب به یکصد و پنجاه هزار نفر از حصول سهمیه سالهای قبل نموده است.

    وی اظهار داشت: بنابراین باید به افرادی که نام کارگر را یدک می‌کشند متذکر شد که قبل از هرگونه اظهار نظر غیرمسئولانه، پیرامون موضوعات مطروحه، قوانین و آئین‌نامه‌ها را مطالعه و تحقیق بفرمایند، کاری را که طی سالهای گذشته انجام نداده‌اند تکرار ننمایند و حال که خودشان نمی‌توانند باری از دوش کارگران بردارند وقتی خود کارگران برای رفع مشکلاتشان وارد عمل شدند آنان را متهم به مفسده ننمایند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو