عصر بازار

حمایت مثلث ریسک از طلا

عصر اعتبار- بازارهای جهان صبح سه‌شنبه تحت‌تاثیر سه عامل ریسک افزا قرار گرفتند تا سرمایه‌گذاران به طلا و اوراق قرضه آلمان روبیاورند. همزمان بازارهای سهام جهان نیز افت شاخص‌ها را تجربه کردند.

حمایت مثلث ریسک از طلا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد,تنش‌های تازه در خاورمیانه میان چند کشور عربی، انتخابات بریتانیا که فردا برگزار می‌شود و شهادت پیش‌روی رئیس پیشین «اف‌بی‌آی» که ازسوی دونالد ترامپ برکنار شده بود، عواملی بودند که در دومین روز هفته، ریسک‌پذیری معامله‌گران را کاهش داده و دو دارایی بسیار قابل‌اعتماد جهانی یعنی فلز زرد و اوراق آلمانی را گران تر کردند. به این ترتیب، اونس طلا روز گذشته روی اوج 6 هفته‌ای تازه‌ای ماند و هزینه استقراض اوراق قرضه دولت آلمان به کف 6هفته‌ای رفت.

    بورس‌ها که دوشنبه تحت‌فشار قطع رابطه چند کشور عربی با قطر بودند، سه‌شنبه نیز روند افت را پی گرفتند. طلا هم که سه‌شنبه به علت مشابه توانسته بود مقابل رشد شاخص دلار مقاومت کند، روز گذشته نوسان نزدیک مرز 1290 دلار را تجربه کرد. با این همه، نفت به دلیل نگرانی معامله‌گران بازار انرژی از احتمال بر هم خوردن توافق اوپک مبنی‌بر حفظ سطح تولید، با کاهش روبه‌رو شد. این در حالی بود که روز دوشنبه، نفت در نیمه نخست روز بازگشت به محدوده 50 دلار را تجربه کرده بود.

    بازارها در حالی دوشنبه و سه‌شنبه متوجه تنش‌های موجود بودند که انتظار می‌رود، امروز را به انتظار تحولات پنج‌شنبه بنشینند. به گزارش رویترز، تحلیلگران «بایرن ال‌بی» پنج‌شنبه را «پنج‌شنبه فوق‌العاده» نامیده‌اند؛ چراکه از یکسو رای‌دهندگان بریتانیایی پای صندوق‌هایی خواهند رفت که برآیند آنها مشخص نیست و از سوی دیگر، بانک مرکزی اروپا نشست سیاست پولی برگزار خواهد کرد. کمی بعد هم جیمز کومی، رئیس پیشین اف‌بی‌آی که اخراج او توسط رئیس‌جمهور آمریکا بسیار جنجالی شد، برای شهادت در کنگره حاضر خواهد شد. همزمان با همه این تحولات، تنش‌ها در خاورمیانه نیز ادامه خواهد داشت. عربستان سعودی و همراهانش، دوحه را متهم کرده‌اند که به تروریست‌ها و ایران کمک می‌کند.با اثرگذاری عوامل خطرآفرین، اونس طلا روز سه‌شنبه را با رشد آغاز کرد. اونس طلا که دوشنبه با مانع رشد شاخص دلار روبه‌رو شده و تنها یک دلار بالا رفته بود، سه‌شنبه را با قیمت 1284 دلار آغاز و بعد قیمت‌های بالاتری را تجربه کرد. بهایی که تا ساعت 8عصر روز گذشته برای اونس ثبت شد، 4129 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز دوم هفته میلادی ثبت شده باشد. صبح سه‌شنبه، افت شاخص دلار نیز حامی طلا بود.

    روز داغ

    اونس طلا روز دوشنبه تحت حمایت افزایش خرید فلز زرد به‌عنوان سرمایه امن و تحلیل‌های فنی اما شاخص دلار مانع رشد آن بود. تحولات ژئوپلیتیک، مهم‌ترین عامل روندساز در این روز بودند که طلا و نفت را تحت حمایت قرار دادند. البته همان طور که اشاره شد طلا تحت فشار رشد دلار بود و نفت خام هم با افزایش سودگیری معامله‌گران، از اوج روزانه خود بازگشت. طلا در این روز همراهی تحلیل‌های فنی را نیز با خود داشت؛ چراکه اونس توانسته در مدت چند هفته خود را دوباره به مرز 1300 دلار نزدیک کند. اونس روز دوشنبه تا قیمت 1282 دلار هم بالا رفت، اما در نهایت با یک دلار رشد نسبت به قیمت نهایی روز جمعه، روی بهای 1279 دلار ایستاد. در اولین روز هفته، علاوه‌بر اخبار وابسته به قطر، حملات تروریستی در بریتانیا در آستانه انتخابات سراسری این کشور هم مورد توجه بود. شاخص دلار که جمعه روی عدد 71/ 96 واحد ایستاده بود، دوشنبه تا عدد 79/ 96 واحد بالا رفت.

     

    ادامه تنش

    روز گذشته وزیر خارجه قطر با اعلام آمادگی‌ کشورش برای تسهیل وساطت جهت حل بحران در روابطش با کشورهای عرب تاکید کرد که امیر این کشور سخنرانی خود درباره تحولات اخیر را به دلیل درخواست امیر کویت از وی برای مهار بحران به تاخیر انداخته است. با این همه صبح روز گذشته رویترز گزارش داد که بانک‌های عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین در حال تجدیدنظر در روابط با بانک‌های قطر هستند. با ادامه تنش‌های دیپلماتیک که بازارها را متاثر نگه داشت، بورس‌ها به افت ادامه دادند و اخبار دیگری که نااطمینانی‌ها را افزایش داده، خرید طلا و اوراق قرضه مطمئن را قابل‌توجه نگه داشت. همزمان، افت شاخص دلار به کف 7 ماهه هم به نفع طلا کار می‌کرد گرچه از آن سو، افت بهای نفت خام، مانع فلز زرد بود. اونس طلا صبح سه‌شنبه لحظاتی را در محدوده 1290 دلار گذراند تا احتمال گذر از مرز کانالی جدی باشد. اونس صبح روز گذشته نزدیک مرز 1290 دلار نوسان می‌کرد تا اوج 6 هفته‌ای آن تثبیت شده باشد. از سوی دیگر به‌نظر می‌رسید بازارهای بین‌المللی هنوز تحت‌تاثیر آمارهای اشتغال آمریکا در ماه مه قرار داشتند. دولت آمریکا روز جمعه اعلام کرد که در ماه گذشته میلادی تنها 138 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده که داده بدی بود و طلا را از حبس بازه‌ای خارج کرد.

    البته در حالی که اکثر تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که آمارهای ناامیدکننده اشتغال آمریکا عامل اصلی افزایش مجدد قیمت طلا بوده،‌ یک استراتژیست ارشد با این نظریه مخالف است. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، تام کندال، تحلیلگر و استراتژیست ارشد «آی‌سی‌بی‌‌سی استاندارد بانک» می‌گوید: «در حالی که تحلیلگران اقتصادی قصد دارند تا بین افزایش قیمت طلا و آمارهای ضعیف اشتغال آمریکا ارتباط برقرار کنند، ولی به‌نظر من برخلاف همه تیترهای درج شده در رسانه‌های خبری، این آمارهای اشتغال نبوده که موجب افزایش قیمت جهانی طلا شده است. بلکه این آمارهای ضعیف تورم بوده است که عامل اصلی افزایش قیمت جهانی طلا به‌شمار می‌رود. اقتصاد آمریکا در ماه‌های گذشته نزدیک به وضعیت اشتغال کامل بوده است و به‌نظر من تیترهایی که در رسانه‌های خبری بین‌المللی درباره تاثیر آمارهای اشتغال بر قیمت طلا استفاده می‌شود، به نوعی انحراف افکار عمومی از وضعیت نرخ تورم است. رشد دستمزدها در اقتصاد آمریکا طی ماه مه به 2/ 0 درصد و نسبت به سال قبل نیز به 5/ 2 درصد رسیده است.»

    کندال می‌افزاید: «پایین بودن نرخ تورم موجب افزایش ارزش اوراق قرضه و کاهش نرخ بهره واقعی در اقتصاد آمریکا شده و به‌نظر من این مساله عامل اصلی افزایش قیمت جهانی طلا بوده است. پایین بودن نرخ بهره واقعی در آمریکا نیز موجب خواهد شد تا فدرال رزرو روند بازگشت به سیاست‌های عادی پولی را به تاخیر بیندازد. سرمایه‌گذاران بین‌المللی باید نسبت به عوامل موثر بر قیمت جهانی طلا در شرایط کنونی کاملا محتاط و مراقب باشند و اسیر تیترهای جنجالی رسانه‌های خبری جهان نشوند.»

    این تحلیلگر ارشد اقتصادی بر این باور است که قیمت جهانی طلا به‌زودی به سطح مقاومتی 1300 دلار در هر اونس دست خواهد یافت. کندال پیش‌بینی کرده اگر سطح مقاومتی 1300 دلاری شکسته شود قیمت طلا به‌زودی تا سطح 1340 دلار افزایش خواهد یافت. البته او در پایان پیش‌بینی کرده است که اگر نرخ تورم آمریکا به 2 درصد برسد، قیمت جهانی طلا تا سطح 1150 دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت. تازه‌ترین تحلیل اینوستینگ نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در روزهای آینده به شدت تحت‌تاثیر رویدادهای مهم و راهبردی اتحادیه اروپا و آمریکا قرار خواهد داشت. سه‌شنبه، محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره گفت: دولت قطر اقدامات تنش‌آمیزی را در قبال قطع روابط دیپلماتیک سه کشور شورای همکاری خلیج فارس اتخاذ نخواهد کرد. اخیرا اظهاراتی منسوب به امیر قطر منتشر شد که در آن وی از ایران و حزب‌الله حمایت کرده است. در پی انتشار این اظهارات روابط میان قطر و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دچار تنش شده است هرچند قطر اعلام کرد که سایت خبرگزاری این کشور که اظهارات امیر قطر از طریق آن منتشر شده بود، هک شده بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی