عصر بازار

سی ان ان مانی گزارش داد؛

تداوم کاهش ارزش پوند بعد از آشفتگی انتخاباتی

عصر اعتبار- پوند به‌شدت در برابر دلار در معاملات تجاری ارزان شده است.

تداوم کاهش ارزش پوند بعد از آشفتگی انتخاباتی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سی ان ان مانی، ارز بریتانیا حدود 1.6 درصد در تجارت کاهش‌یافته است، بعدازاینکه در انتخابات مشخص شد، حزب محافظه‌کار ترزا می اکثریت کرسی پارلمان را به دست نیاورده است. این انتخابات همچنین باعث شد پوند در برابر یورو سقوط کند.

    تا صبح جمعه، نتایج رسمی انتخابات حاکی از این بود که هیچ حزبی نتوانسته است به اندازه ای کرسی به دست آورد تا بتواند تضمین اکثریت پارلمان باشد.

    نتایج انتخابات پرسش‌های زیادی را مطرح کرده است، ازجمله اینکه با این وضعیت، ترزا می، می‌تواند به‌عنوان رهبر بریتانیا باقی بماند و همچنین می‌تواند مذاکرات برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را که از 19 ژوئن شروع می‌شود، را رهبری کند؟

    کیت جاکز، کارشناس سوشیال جنرال می‌گوید: ترزا می برای حفظ کنترل فرایند برگزیت باید این مقام را ترک کند.

    پوند همچنین بی‌ثبات باقی می‌ماند و به‌اندازه 2 درصد از 1.27 دلار سقوط پیدا کرد. این در حالی است که پوند به‌راحتی بالای 1.29 دلار در روز پنجشنبه معامله‌شده بود. البته این میزان بازهم 14 درصد کمتر از سطح قیمت آن در روز رفراندوم برگزیت در حدود یک سال پیش بوده است. از آن زمان پوند به قیمت 1.20 دلار معامله‌شده است.

    موقعیتی که ایجادشده در حال حاضر هیچ حزبی اکثریت پارلمان را به دست نیاورده است. این ماجرا می‌تواند باعث عدم اطمینان سیاسی در بلندمدت و یا چانه‌زنی برای تشکیل یک دولت ائتلافی یا حتی یک انتخابات دیگر باشد.

    تونی تراورز، مدیر موسسه امور دولتی دانشکده اقتصادی لندن می‌گوید: «برای تعادل، بازارهای مالی و بخش خصوصی ترجیح می‌دهند اکثریت محافظه‌کار به‌جای اکثریت حزب کارگر روی کار باشد... آن‌ها همچنین قطعاً ترجیح می‌دهند ثبات در کار باشد تا بی‌ثباتی.» به گفته او آنچه این نتیجه نشان می‌دهد ... این است که برخی بی‌ثباتی‌ها برای دولت بریتانیا و مذاکره برای برگزیت سخت خواهد شد.

    به‌غیراز ماجرای برگزیت –که به‌خودی‌خود بزرگ‌ترین چالش این کشور از زمان جنگ جهانی دوم بوده است- دولت جدید باید راهی برای مشکل حاد رشد بریتانیا پیدا کند.

    اقتصاد بریتانیا تا همین اواخر قوی‌ترین عملکرد را در اروپا داشته است، اما تا پایان لیگ به انتها کاهش‌یافته، حالا هم در سه ماه اول سال از 27 کشور دیگر اتحادیه ضعیف‌تر بوده است.

    درحالی‌که بیکاری در بریتانیا بسیار پایین است، اما کشور در حال مبارزه با رشد دستمزدهای پایین بعد از بحران مالی جهانی است.

    بریتانیایی‌ها در حال حاضر نزدیک به یک دهه است که راکد ماندن دستمزدهای واقعی را تحمل کرده‌اند. بر اساس گزارش موسسه مستقل فیسکال استادیز، متوسط درآمد هنوز هم کمتر از سطح سال 2008، یعنی قبل از دوره بحران مالی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو