عصر بازار

فتاح در نشست خبری مطرح کرد؛

اختصاص بودجه چند برابری به مسکن مددجویان

عصر اعتبار- رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: امسال به منظور رونق بیشتر مسکن مددجویان، بودجه چند برابری به آن اختصاص داده شده است.

اختصاص بودجه چند برابری به مسکن مددجویان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان, سید پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در نشست خبری خود با اشاره به اینکه خوشبختانه رسیدگی به اقشار نیازمند در جامعه تبدیل به یک گفتمان همگانی شده است، اظهار کرد: در حال حاضر موضوع رسیدگی به محرومان از رأس کشور تا سایر دستگاه‌های اجرایی مد نظر قرار گرفته است.

    وی ادامه داد: در جلسه‌ای که با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد، ریاست جمهوری بیان کرد که در نظر دارد تا مستمری اقشار نیازمند را تا 5 برابر افزایش دهد، در حالی که کمیته امداد توان اجرای چنین اقدامی را ندارد و در نتیجه ما را با مشکل مواجه می‌کند.

    فتاح با بیان اینکه ریشه کن کردن فقر تا پایان دولت فعلی و برنامه‌های اجرایی آن از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود، ادامه داد: آرزوی دولت رفع محرومیت به خصوص در مناطق محروم است که باید در این راستا همه دستگاه‌ها و حتی رسانه‌ها هم پیشقدم شوند و به همین منظور به مناطق محروم بودجه ویژه‌ای اختصاص داده شده است.

    رئیس کمیته امداد با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی رسانه ها بیان کرد: حمایت از محرومان مساله کوچکی نیست  از این رو بهتر است رسانه ها هم در کنار کمیته امداد اطلاع رسانی انجام لازم را انجام بدهند.

    وی با بیان اینکه تمام دولت‌های گذشته به تناسب توانایی‌شان سعی در رفع محرومیت از تمام نقاط کشور داشته اند،خاطرنشان کرد: وجود مناطقی با ضریب محرومیت 8 و 9 به هیچ وجه زیبنده نظام اسلامی ما نبوده و بسیار دردناک است زیرا در پایین ترین سطح از نظر اوضاع زندگی و اقتصادی قرار دارند از این رو سعی داریم تا با اجرای برنامه‌های ویژه‌ای، این ضرایب 9، 8 و 7 را از چهره جامعه بزداییم که در این راه نیازمند مشارکت و‌همدلی تمام دستگاه‌ها هستیم.

    فتاح در خصوص اقدام دولت در واریز اضافه مستمری مددجویان به حساب یارانه‌ این افراد، افزود: این واریزی مربوط به مستمری مددجویان بوده نه یارانه آن ها و با توجه به اینکه لیست یارانه مددجویان با لیست مستمری متفاوت است در نتیجه این اقدام دولت مشکلاتی را برای کمیته امداد و مددجویان به وجود آورد که از ماه جاری این مشکل حل خواهد شد.

    رئیس کمیته امداد با اشاره به اینکه دستگاه‌های مربوطه در زمان اعلام برنامه‌های خود باید به صورت منطقی و به دور از احساسات عمل کرده تا از تبعات منفی آن دور باشیم، یادآور شد: باید در بیان موضوعاتی از جمله  افزایش 5 برابری مستمری دقت بیشتری شود زیرا آمارها نشان می‌دهد پس از اعلام افزایش مستمری، مراجعات افراد برای قرارگرفتن در زیر چتر حمایتی کمیته امداد افزایش یافته همچنین رغبت مددجویان برای اخذ وام‌های اشتغال‌زایی کاهش یافته است.

    وی درباره حمایت از ایتام و رسیدگی به محرومان اهل سنت بیان کرد: بلوچستان، کردستان، ترکمن صحرا و غیره دارای جمعیت اهل تسنن متراکمی است و در حال حاضر 15 درصد کل مددجویان تحت پوشش را اهل سنت تشکیل داده اند که این نشان می دهد تفاوتی در حمایت‌های کمیته در میان اهل تسنن و شیعیان نداریم جز در موارد اختلافی در احکام اهل تسنن و شیعه، که یکی از این موارد اختلاف احکام مربوط به صدقه است چرا که  اهل سنت اعتقادی به انداختن پول به صندوق‌ صدقات ندارند بنابراین صدقات جمع آوری شده را در همان شهر و استان میان مستمندان تقسیم می‌ کنیم.

    فتاح با بیان اینکه علمای شیعه وام بانکی با کارمزد 4 درصد را وام قرض الحسنه دانسته درحالی که علمای اهل سنت حتی یک درصد کارمزد را هم مجاز نمی‌دانند، عنوان کرد: در دیدار با علمای اهل سنت در بلوچستان مقرر شد تا کمیته امداد برای مددجویان اهل تسنن، وام بدون‌کارمزد را اختصاص دهد تا مشکل شرعی آن ها هم برطرف شود.


    رئیس کمیته امداد گفت: یکی دیگر از تفاوت‌های موجود میان اهل سنت و شیعه بحث زکات است چرا که در فقه شیعه اقلامی معدود و در میان اهل تسنن اقلام متفاوتی برای زکات محسوب می شود، به همین دلیل در سال 95 شاهد کسب رتبه برتر توسط مناطقی از جمله  بلوچستان، کردستان و ترکمن‌صحرا در رده‌های اول زکات در کشور بودیم که این مبالغ جمع‌آوری شده در میان نیازمندان همان مناطق توزیع شد این در حالی است که در سال‌های گذشته اعتماد چندانی به ما نداشته اند.

    فتاح در پایان  درخصوص ایتام اهل تسنن گفت: یکی دیگر از موضوعات متفاوت در میان شیعه و اهل تسنن تکفل ایتام است زیرا نگاه یتیم نوازی در میان اهل سنت وجود ندارد از این رو تعداد معدودی ایتام اهل تسنن در بلوچستان هستند که حامی ندارند بنابراین در تلاش هستیم تا شیعیان را تشویق کنیم که این ایتام را تحت پوشش قرار بدهند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی