عصر بازار

مدیرعامل توانیرخبر داد:

اقدامات بانکی برای دریافت مطالبات برقی از عراق

عصر اعتبار- مدیرعامل توانیر با بیان اینکه صادرات برق به ترکیه به دلیل عدم اعلام نیاز این کشور به برق انجام نمی‌شود، گفت: در حال انجام اقدامات حقوقی و بانکی برای دریافت مابقی مطالبات خود از عراق از بابت صادرات برق به این کشور هستیم.

اقدامات بانکی برای دریافت مطالبات برقی از عراق
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از فارس، آرش کردی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر ایران چه میزان صادرات و چه میزان واردات برق دارد، گفت: ایران در حال حاضر به 3 کشور عراق، پاکستان و افغانستان در حدود 1300 تا 1400 مگاوات برق صادر می‌کند.

    وی افزود: در خصوص واردات برق نیز باید اذعان شود که این اقدام به خاطر تقویت بُعد شبکه برق و از دو کشور ترکمنستان و ارمنستان به میزان 400 تا 500 مگاوات انجام می‌شود.

    مدیرعامل توانیر با اشاره به اینکه تراز مثبت مبادله برق در حال حاضر حدود 800 مگاوات است، خاطرنشان کرد: به هر حال کل صادرات برق ایران حدود 1300 تا 1400 مگاوات و میزان واردات برق 400 تا 500 مگاوات است.

    *چرا به ترکیه برق صادر نمی‌شود؟

    کردی در پاسخ به این سؤال که ترکیه تا سال گذشته جزء کشورهایی بود که ایران به آن برق صادر می‌کرد به چه دلیل دیگر به این کشور برق صادر نمی‌شود،گفت: ترکیه بر اساس نیازهای مصرف خود برق وارد می‌کرد و در قرارداد میان دو کشور نیز پیش‌بینی شده بود در صورت نیاز ایران ایران اقدام به صادرات برق کند.

    مدیرعامل توانیر ادامه داد: در حال حاضر بخش شرقی ترکیه پر آب است و وضعیت سدهای آن منطقه مناسب و خوب است، بنابراین چون اعلام نیاز جدی برای دریافت برق از ایران نداشته‌اند برق به این کشور صادر نمی‌شود.

    *انجام اقدامات حقوقی و بانکی برای دریافت مابقی طلب خود از عراق

    کردی در پاسخ به این سؤال که آیا بدهی عراق بابت صادرات برق ایران به این کشور پرداخت شد یا خیر، گفت: خوشبختانه صادرات برق ایران و دریافت بدهی‌ها از این کشور بر روی روال افتاده است.

    وی افزود: ایران بابت صادرات برق به عراق 1.2 میلیارد دلار طلبکار بود که چند ماه پیش عراق برای از سرگیری صادرات برق به این کشور 350 میلیون دلار پرداخت کرد.

    کردی اضافه کرد: در حال حاضر انجام اقدامات حقوقی و بانکی برای دریافت مابقی طلب خود از این کشور هستیم.

    وی ادامه داد: به کشور عراق حدود 1200 تا 1400 مگاوات برق صادر می‌شود، یعنی حدود 90 درصد صادرات برق ایران به عراق صورت می‌گیرد و 10 درصد صادرات نیز به کشورهای پاکستان و افغانستان انجام می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی