عصر بازار

حقوق ۳۱۰هزار تومانی کارورزان از مقرری بیمه بیکاری کسر می‌شود

عصر اعتبار- آن دسته از افرادی که تحت پوشش بیمه بیکاری باشند، پس از ثبت نام در طرح کاروزی و دریافت آموزش مهارتی، مقرری بیمه بیکاری را کامل دریافت نمی کنند.بلکه سازمان تأمین اجتماعی مابه التفاوت آن را به نیروی کار تحت آموزش پرداخت می کند.

حقوق ۳۱۰هزار تومانی کارورزان از مقرری بیمه بیکاری کسر می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از تسنیم، طرح کارانه اشتغال جوانان یا همان طرح کاج از جمله طرح هایی بود که در زمان انتخابات از سوی وزارت کار به عنوان برنامه اشتغالی دولت مطرح شد.

    دولتی ها از همان روزهای ابتدایی که دولت تلاش در معرفی این طرح داشت، پرداخت ماهیانه تا سقف 310 هزار تومان برای هر کاروز از سوی دولت یکی از برنامه های مطرح در این طرح بود.

    طرح های کارانه اشتغال جوانان (کاج) برای افزایش مهارت و اشتغال پذیری جوانان (شغل اولی‌ها)، ایجاد فرصت های شغلی مناسب و پایدار جهت رفع مشکل جوانان جویای کار برای گروه سنی 15 تا 23 ساله در قالب اجرای دوره مهارت آموزی در محیط واقعی کار، و برای دانش ­آموختگان دانشگاهی در گروه سنی 23 تا 35 سال در قالب اجرای طرح کارورزی در سال 1396 که همراه با برخی مشوق­های کارفرمایی متناسب با قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه کل کشور در سال­جاری، طراحی شده است.

    در ذیل اجرای این طرح کارورزان 4 تا 6ماه تحت آموزش قرار می گیرند. ماهانه تا سقف 3100 هزار ریال از سوی دولت برای هر کارورز بر اساس دستورالعمل اجرایی حقوق پرداخت می شود. همچنین مسئولیت بیمه مدنی کارورزان توسط دولت است.

    تعداد زیادی از افرادی که در طرح کارورزی شرکت می کنند،بیکارانی هستند که اکنون از سازمان تأمین اجتماعی بیمه بیکاری دریافت می کنند. اما این سوال مطرح بود که آیا با ثبت نام در سامانه کارورزی بیمه بیکاری حذف می شود یا خیر؟

    محمد حسین قشقایی، کارشناس تأمین اجتماعی در پاسخ به این سوال می گوید: با ثبت نام در سامانه طرح کارورزی، مقرری بیمه بیکاری قطع نمی شود، ولی در صورت اشتغال از طریق آن، با توجه به این که در این طرح حق بیمه افراد نیز پرداخت می‌شود، پرداخت مقرری بیمه بیکاری منتفی است.

    وی ادامه می دهد: طرح کاروزی موضوع جدیدی است و هنوز ابعاد آن از جهات مختلف مشخص نیست. البته با ثبت نام در سامانه مربوطه، مقرری بیمه بیکاری قطع نمی شود، ولی در صورت اشتغال از طریق آن، با توجه به این که در این طرح حق بیمه افراد نیز پرداخت می‌شود، پرداخت مقرری بیمه بیکاری منتفی است.

    قشقایی بیان می کند:با این وجود از آنجا که طبق مقررات بیمه بیکاری اگر شخص مقرری بگیر با اشتغال مجدد، کمتر از حداقل های حقوق کار درآمد داشته باشد، سازمان موظف است مابه‌التفاوت آنرا پرداخت کند، بنابراین چون این افراد یک سوم حقوق کار دریافت می کنند، باید مابه‌التفاوت آن از طرف سازمان پرداخت و خلا حقوقی مربوطه پر شود. البته این موضوع به بررسی بیشتر نیاز دارد و لازم است دستور العمل مشخصی در مورد آن صادر شود.

    در صورتی که صحت اطلاعات این کارشناس تأمین اجتماعی یعنی فرد بیکار پس از ثبت نام در سامانه کارورزی به گونه ای دیگر مقرری بیمه بیکاری خود را دریافت می کند. به طور مثال اگر تا کنون یک فرد بیکاری تحت پوشش بیمه بیکاری، حقوق حداقلی یعنی 930 هزار تومانی دریافت می کرده است پس از ثبت نامه در سامانه کارورزی و تأکید و تحت آموزش قرار گرفتن در یک بنگاه تولیدی با دریافت حقوق 310 هزار تومانی طرح کارورزی دیگر مقرری بیمه بیکاری 930 هزارتومانی دریافت نخواهد کرد. بلکه سازمان تأمین اجتماعی مابه التفاوت آن را به نیروی کار تحت آموزش پرداخت می کند. یعنی مقرری بیمه بیکاری فرد حدود 620 هزار تومان خواهد بود.

    بنابر این می توان اینطور گفت که دولت هزینه جدیدی برای فرد تحت آموزش کاروزی پرداخت نمی کند و درآمد جدیدی برای کارورز تعریف نمی شود. آنچه به عنوان حقوق کارورزی به فرد پرداخت می شود بخشی از مقرری بیمه بیکاری وی است. در این صورت تنها مزیت این طرح برای کارجویان تحت پوشش مقرری بیمه بیکاری دریافت آموزش ، کسب تخصص و  صدور گواهینامه معتبر آموزش فنی و حرفه ای در پایان دوره است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی