عصر بازار

جزئیات جرائم جدید وسائل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث + سند

عصر اعتبار- بر اساس مصوبه هیئت وزیران، در صورت فقدان بیمه نامه معتبر شخص ثالث، پلیس موظف به انتقال وسیله نقلیه به توقفگاه شد.

جزئیات جرائم جدید وسائل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث + سند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا, هیئت وزیران آئین نامه اجرایی نحوه توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه شخص ثالث را تصویب کرد که بر این اساس، حرکت وسیله نقلیه بدون داشتن بیمه نامه معتبر ممنوع شخص ثالث است. در صورت فقدان بیمه نامه معتبر شخص ثالث پلیس موظف به انتقال وسیله نقلیه به توقف گاه است.

    بر اساس ماده 6 این مصوبه، رفع هرگونه توقیف، از وسائل نقلیه مستلزم احراز دارا بودن بیمه نامه معتبر شخص ثالث میباشد.

    همچنین از این پس در مبادی ورودی و خروجی جمهوری اسلامی،  مراجع ذیربط موظف به احراز بیمه شخص ثالث جهت ورود یا خروج وسائل نقلیه  از کشور شدند.

    بر اساس ماده 42-  قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه (مصوب 1395/02/20): حرکت وسایل نقلیه موتوری زمینی بدون داشتن بیمه‌ نامه موضوع این قانون ممنوع است. کلیه دارندگان وسایل مزبور مکلفند سند حاکی از انعقاد قرارداد بیمه را هنگام رانندگی همراه داشته باشند و در صورت درخواست مأموران راهنمایی و رانندگی و یا پلیس‌ راه ارائه کنند. مأموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راه موظفند از طرق مقتضی مانند دوربین‌های نظارت ترافیکی ضمن شناسایی وسایل نقلیه فاقد بیمه‌‌نامه نسبت به اعمال جریمه‌‌های مربوط اقدام کنند. همچنین مأموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راه موظفند در صورت احراز فقدان بیمه‌‌نامه، وسایل نقلیه فاقد بیمه‌‌نامه موضوع این قانون را تا هنگام ارائه بیمه‌‌نامه مربوط در محل مطمئنی متوقف کنند. آیین‌‌نامه مربوط به نحوه توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه‌ نامه شخص ثالث ظرف مدت سه‌ ماه پس از تصویب این قانون توسط وزارت کشور با همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و دادگستری و بیمه مرکزی تهیه‌ می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌‌رسد.
    تبصره- نیروی انتظامی مکلف است هر شش ‌ماه یک‌ بار گزارش اجرای این ماده را به دادستانی کل کشور، بیمه مرکزی و کمیسیون‌‌های قضائی و حقوقی، اقتصادی، اجتماعی و امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ارسال کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی