عصر بازار

دبیر کل کانون بانک‌های خصوصی خبر داد:

نشست سیف با مدیران بانک‌ها برای کاهش نرخ سود

عصر اعتبار- دبیرکل کانون بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری از جلسه روز دوشنبه هفته جاری رئیس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک عامل بانک‌ها برای نرخ سود بانکی و مطرح شدن این موضوع در شورای پول و اعتبار (در آینده نزدیک) خبر داد.

نشست سیف با مدیران بانک‌ها برای کاهش نرخ سود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از فارس, محمدرضا جمشیدی با اشاره به جلسه بعد از ظهر دوشنبه 12 تیرماه رئیس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها در بانک مرکزی، اظهارداشت: در این جلسه درباره نرخ سود بانکی و چگونگی کاهش آن بحث شده اما تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.

    وی افزود: قرار است این مباحث در جلسه شورای پول و اعتبار مطرح و درخصوص آن تصمیم‌گیری شود و گفته می‌شود تشکیل جلسه شورا در این باره چندان طول نخواهد کشید.

    دبیر کل کانون بانک‌های خصوصی در پاسخ به این سوال که آیا قرار نیست کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌های دولتی برای کاهش نرخ سود بانکی تشکیل جلسه داده و به بانک مرکزی پیشنهاداتشان را بدهند، گفت: خیر. دفعه قبل اینگونه عمل شد و پیشنهاداتی از سوی بانک‌ها به بانک مرکزی ارائه شد که فقط با بخشی از این پیشنهادات موافقت شد، بنابراین بانک‌ها دیگر چنین کاری نمی‌کنند.

    به گزارش فارس، شورای پول و اعتبار در تیر ماه 95 نرخ سود سپرده را از 18 به 15 درصد و سود تسهیلات را از 22 و 21 درصد به 18 درصد کاهش داد.

    بانک‌ها تاحدودی و تا مدتی این نرخ‌ها را اعمال کردند اما به تدریج و با ایجاد بازارهای رقیب از جمله اوراق بدهی که با نرخ 25 درصد و بیشتر معامله می‌شد و همچین سپرده‌گیری شرکت‌های خودروسازی، برای از دست ندادن سپرده و جذب بیشتر نقدینگی به تب و تاب افتادند.

    کار تا جایی پیش رفت که از ماه‌های پایانی سال گذشته نرخ سود سپرده به دامنه 20 تا 24 درصد رسید و این وضعیت تا امروز ادامه داشته و به همین دلیل وزیر اقتصاد 10 تیر ماه در اولین روز همایش سیاست‌های پولی و ارزی به نرخ سود تاخت.

    طیب نیا گفت: نرخ سود در اقتصاد ایران به یک مانع مهم برای اشتغال، تولید و یک عامل ثبات‌زدا برای نظام بانکی تبدیل شده است.

    طیب نیا، کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری، عدم رونق بخش مسکن و بازار سرمایه، کاهش قدرت بازپرداخت تسهیلات، افزایش مطالبات غیرجاری، کاهش سودآوری بنگاه‌های تولیدی و افزایش هزینه تجهیز منابع بانک‌ها را از جمله عواقب نرخ سود بالا دانست و تاکید کرد تا زمانی که الزامات نهادی و سیاستی برای کاهش نرخ سود بانکی تدوین و اجرایی نشود، هدف رشد پایدار اقتصادی محقق نمی‌شود.

    برگزاری نشست بانک‌ها در بانک مرکزی در هفته جاری شاید نخستین پیامد برگزاری همایش پولی بوده و باید دید با توجه به بی‌ضابطگی نرخ سود بانکی به چه نتایجی منجر خواهد شد، آیا بانک مرکزی وشورای پول و اعتبار قاردند در تصمیمی همه جانبه نهادهای مختلف را برای کاهش

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی