عصر بازار

مدیرعامل بانک رفاه تشریح کرد:

علل و عوامل متعادل نبودن جریان نقدینگی

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک رفاه برخی علل متعادل نبودن جریان نقدینگی را تشریح کرد و گفت: رکود بازار مسکن بر عملکرد بانک‌ها سایه افکنده است.

علل و عوامل متعادل نبودن جریان نقدینگی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، دکتر سهمانی‌ در گفتگو با خبرگزاری ایبِنا، با بیان اینکه تعادل جریان نقدینگی در بانک‌ها موضوع بسیار مهمی است که امروزه نظام بانکی در این زمینه مشکلاتی دارد، افزود: این موضوع تابعی از علل مختلف از جمله تطابق ترازنامه بانک‌ها و تطابق بین دو طرف ترازنامه یعنی دارایی‌ها و بدهی‌ها و تعهدات است.
    مدیرعامل بانک رفاه با اشاره به علل عدم تعادل جریان نقدینگی، گفت: برخی مشکلات باعث شده سررسید منابع و مصارف بانک‌ها مطابقت نداشته و میانگین سررسید منابع کوتاه‌تر از میانگین مصارف باشد، همچنین سپرده بانک‌ها به سمت کوتاه‌مدت گرایش پیدا کرده و برعکس مصارف بلندمدت شده و اختلالاتی را در جریان نقدینگی بانک ها ایجاد کرده است.
    دکتر سهمانی افزود: یکی دیگر از دلایل مشکلات نقدینگی بانک‌ها به عدم تطابق نرخ سود بازمی‌گردد، یعنی نرخ سود منابع و مصارف با یکدیگر مطابقت ندارد.
    مدیرعامل بانک رفاه با بیان اینکه کیفیت منابع و مصارف به ویژه کیفیت دارایی‌های بانک‌ها نیز از علل اثرگذار روی جریان نقدینگی است، تاکید کرد: قابلیت نقدشوندگی بخش عمده دارایی‌ها ضعیف است و به سرعت قابل نقد شدن نیستند؛ مانند مطالبات بانک‌ها که به دلایل مختلف از جمله رکود اقتصادی مطالبات در رسید به حیطه وصول در نمی‌آید.
    ایشان افزود: عامل اثرگذار دیگر بر تطابق جریان نقدینگی به دارایی‌های ثابت، اموال و سرمابه گذاری‌های بانک‌ها برمی‌گردد که مشکل رکود به ویژه در بازار سرمایه باعث شده بانک‌ها نتوانند سهامشان را به راحتی تبدیل به نقد کنند.
    دکتر سهمانی‌ ادامه داد: همچنین رکود بخش مسکن باعث شده بانک‌ها نتوانند آن بخش از دارایی‌ها که به خصوص بابت وصول مطالبات از مشتریان تحصیل کرده‌اند را تبدیل به نقد کنند.
    ایشان در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع کیفیت دارایی‌های بانک‌ها از عوامل اثرگذار روی جریان نقدینگی بانک‌ها بوده و عدم تعادل و اختلالاتی را در جریان نقدینگی بانک ایجاد کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی