عصر بازار

مالیات پولی که برای رفاه خود می پردازیم

عصر اعتبار- مالیات را اگرچه مردم پرداخت می کنند اما این منبع مالی عظیم و تجمیع شده با سازو کارهای مختلفی، در نهایت برای رفاه خود آنان هزینه می شود.

مالیات پولی که برای رفاه خود می پردازیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، مالیات بر ارزش افزوده 9 درصد است که سه درصد آن سهم شهرداری‌ها، یک درصد سهم بخش سلامت و پنج درصد به حساب خزانه واریز می‌شود که پرداخت آن از سوی مؤدیان می‌تواند نقش اثرگذاری در آبادانی مناطق شهری، روستایی و ارتقای شاخص‌های سلامت داشته باشد.
    کارشناسان کاهش اتکا به درآمدهای نفتی را از دیگر مزیت‌های پرداخت به‌موقع مالیات می‌دانند.

    ** پرداخت 535 میلیارد ریال به دهیاری‌ها و شهرداری‌ها از محل مالیات
    مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد گفت که از ابتدای سال 1395 تاکنون 535 میلیارد ریال به شهرداری‌ها و دهیاری‌های این استان از محل مالیات بر ارزش افزوده و عوارض آلایندگی کمک شده است.
    محمد علی غفاری اظهار داشت که سال 1395 بیش از 425 میلیارد ریال و در سه ماهه نخست امسال 110میلیارد ریال بین شهرداری‌ها و دهیارهای کهگیلویه و بویراحمد توزیع شده است.

    ** شتاب بخشی به توسعه
    فرماندار بویراحمد گفت که در کنار افزایش درآمدهای مالیاتی روند توسعه و آبادانی شهرها و روستاها در دولت تدبیر وامید افزایش یافته است.
    سید محمد کاظم نظری با بیان اینکه روند افزایش خدمات در تمامی بخش‌ها در دولت تدبیر و امید جهش مطلوبی به خود گرفت، افزود: از محل پرداخت مالیات به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها طرح‌های عمرانی خوبی در دولت یازدهم انجام گرفته است.
    وی به توسعه خدمات رفاهی شهر یاسوج در سه سال اخیر اشاره کرد و گفت: توجه به ظرفیت‌های گردشگری و مرکز استان بودن شهر یاسوج برای پرداخت کمک از محل مالیات بر ارزش افزوده نیازمند توجه بیشتر است.
    شهردار یاسوج نیز با اشاره به نقش پرداخت مالیات در تأمین بودجه و شتاب بخشی روند توسعه همه جانبه گفت که پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به توسعه خدمات و عمران شهرها کمک می‌کند.
    محمد علی جاوید تصریح کرد که پرداخت بخشی از درآمد مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها، اصناف و مؤدیان مالیاتی را در توسعه عمرانی شهر سهیم می‌کند.
    در شهر یاسوج در حوزه‌های مشاغل، مستغلات و اشخاص حقوقی حدود 35 هزار پرونده مالیاتی فعال وجود دارد.
    وی تصریح کرد که در شهر یاسوج به انجام کارهای بزرگی نیاز است که تأمین اعتبار از محل مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند به شتاب بخشی اهداف و برنامه‌های در دست اجرا کمک کند.
    جاوید گفت: شهرداری متناسب با فضای موجود تبلیغاتی که در اختیار بخش خصوصی است با امور مالیاتی در امر مهم فرهنگ سازی برای ارائه فرم خود اظهاری مالیات همکاری می‌کند.

    **تلاش برای شفاف سازی مالیات
    مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد بابیان اینکه تشخیص میزان مالیات براساس خود اظهاری مؤدیان انجام می‌شود گفت: اجرای طرح جامع نظام مالیاتی و امکان رسیدگی پرونده‌ها توسط مؤدیان در تمامی مراحل، شفافیت تشخیص و وصول مالیات را ارتقا بخشیده است.
    غفاری افزود: به دنبال اجرای طرح جامع مالیاتی، رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی توسط مؤدیان در تمامی مراحل کنترل می‌شود و فرایند تشخیص مالیات نیز با تکیه بر مستندات و خوداظهاری مؤدیان مالیاتی صورت خواهد گرفت.
    وی با اشاره به راه اندازی سیستم یکپارچه مالیاتی در قالب طرح جامع مالیاتی تصریح کرد: این سیستم با ایجاد ارتباط الکترونیکی با سایر دستگاه‌های ذی‌ربط و جمع آوری اطلاعات مالی و هویتی مؤدیان به شفافیت مالیاتی کمک خواهد کرد.
    غفاری اظهار داشت: با اجرای طرح جامع مالیاتی و براساس دستورالعمل اجلاسیه مدیران سازمان امور مالیاتی کشور فرهنگ رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی هم از نظر شکلی و هم محتوایی متحول شده است.
    وی، جلب رضایت مؤدیان و گسترش فرهنگ مالیاتی همراه با تعامل را از اولویت‌های مجموعه مالیاتی دانست و گفت: ایجاد شرایط لازم برای اخذ توافق مالیاتی و تسریع در روند فرایند قطعی سازی مالیات از اولویت‌های این برنامه است.

    ** پیشی گرفتن درآمدهای مالیاتی از نفت؛ شاهکار دولت یازدهم
    مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد اجرای طرح جامع اصلاح نظام مالیاتی و پیشی گرفتن درآمدهای مالیاتی از درآمدهای نفتی در سال 95 را از شاهکارهای دولت تدبیر وامید دانست.
    میزان وصول مالیات کشور در سال 95 حدود 780 هزار میلیارد ریال اعلام شد.
    غفاری گفت که تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب در سازمان تخصصی مالیاتی کشور با عملکرد مدیران برنامه ریز و موفق این سازمان محقق شد و این اقدام ماندگار مورد تقدیر رئیس جمهوری، وزیر امور اقتصادی و دارایی و دیگر مسئولان اقتصادی کشور قرار گرفت.
    وی مشتری مداری و تعامل با مؤدیان مالیاتی را اولویت سازمان مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد برشمرد و افزود: این سازمان در بسیاری از شاخص‌های جزء استان‌های برتر است.

    **افزایش مؤدیان کهگیلویه و بویراحمد
    مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد گفت که 16 هزار و 355 مؤدی حقیقی در این استان در خرداد امسال اظهارنامه مالیاتی ارائه کردند که این تعداد حدود 2 درصد نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.
    غفاری اظهار داشت: کسانی که اظهارنامه مالیاتی ارائه نکردند، مشمول 30 درصد جریمه مالیاتی غیرقابل بخشش خواهند شد.
    وی گفت: مؤدیان مالیاتی حقیقی که اقدام به تسلیم اظهارنامه کنند، علاوه بر استفاده از معافیت‌های مالیاتی، امکان تقسیط بدهی آنها فراهم شد.
    مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بعضی از مؤدیان حقیقی ضمن ارائه فرم اظهارنامه مالیاتی، بدهی خود را پرداخت و برخی نیز بدهی خود را در چهار قسط، تقسیط کردند.
    غفاری از تقسیم مؤدیان مالیاتی به سه گروه خبر داد و گفت: گروه نخست سالانه فروش بالای 30 میلیارد ریال، گروه دوم فروش بالای 10 تا 30 میلیارد ریال و گروه سوم نیز فروش زیر 10 میلیارد ریال دارند.
    وی اظهار کرد که مؤدیان مالیاتی حقوقی و صاحبان املاک تا 31 تیر فرصت دارند که فرم اظهارنامه مالیاتی خود را به‌صورت الکترونیکی از طریق سامانه www.tax.gov.ir ارائه کنند.
    16 تا 22 تیر که به نام هفته مالیات نام‌گذاری شده فرصتی برای سهیم شدن همگانی در تحقق درآمدهای مالیاتی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی