عصر بازار

گزارش جدید نقدینگی اعلام شد

عصر اعتبار- آخرین تغییرات ثبت شده برای حجم نقدینگی در پایان سال ۱۳۹۵ از عبور آن از رقم ۱۲۵۳ تریلیون تومان خبر می‌دهد.

گزارش جدید نقدینگی اعلام شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، تازه‌ترین گزارشی که بانک مرکزی از خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی منتشر کرده نشان می‌دهد که در پایان اسفندماه 1395 حجم نقدینگی با رشد 23.2 درصدی همراه بوده است. این در حالی است که در پایان سال 1394 میزان نقدینگی به 1017 هزار میلیارد تومان رسیده بود که رشدی 30 درصدی را به همراه داشت.

    بررسی روند تغییرات نقدینگی بیانگر آن است که حجم آن از اسفندماه سال 1391 از  حدود 460 هزار میلیارد تومان با رشد حدود 800 هزار میلیاردی به رقم فعلی 1250 هزار میلیارد تومان رسیده است.

    طی حدود پنج سال گذشته بالاترین رشد نقدینگی به 38.8 درصد و در پایان سال 1392 اختصاص دارد. در حالی روند فزاینده نقدینگی اتفاقی معمول طی سال‌های گذشته محسوب می‌شود که رشد قابل توجه آن در دو تا سه سال اخیر از انتقادات مطرح شده نسبت به دولت فعلی است.

    این در حالی است که معمولا مدیران بانک مرکزی ورود آمارهای نقدینگی مربوط به بانک‌ها و موسساتی که در راستای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی در چتر نظارت بانک مرکزی قرار گرفته‌اند و همچنین وجود برخی تسهیلات تکلیفی را از عوامل رشد نقدینگی عنوان کردند.

    اما جزئیات تغییرات نقدینگی از این حکایت دارد که از رقم 1253 هزار میلیارد تومانی تا 1090 هزار میلیارد تومان آن به شبه پول که عمده آن را سپرده های بانکی تشکیل می‌دهد اختصاص دارد. میزان شبه پول در پایان سال گذشته با رشد 23.8 درصدی همراه بوده است.

    از سویی دیگر تا 163 هزار میلیارد تومان از میزان نقدینگی به پول و آنچه که در گردش و در اختیار مردم است اختصاص دارد که در پایان سال 1395، رشدی حدود 19.3 درصدی داشته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی