عصر بازار

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی:

ریسک بالای سپرده‌گذاری درغیرمجازها

عصر اعتبار- مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با اشاره به ریسک بالای سپرده‌گذاری در موسسات بدون مجوز، فعالیت این موسسات را باعث ایجاد رقابت ناسالم در بازار پولی کشور دانست.

ریسک بالای سپرده‌گذاری درغیرمجازها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، کامران ندری در گفتگو با ایبِنا، با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات و معضلاتی که نظام بانکی در حال حاضر با آن مواجه است، موسسات مالی و اعتباری بدون مجوز است، گفت: اینگونه موسسات بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی در حال فعالیت هستند.

    مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اظهارداشت: این موسسات دو مشکل اساسی را برای نظام پولی کشور ایجاد کردند. یکی این است که چون تحت نظارت نیستند و مقررات احتیاطی بانک مرکزی را رعایت نمی‌کنند باعث شده تا ریسک سپرده گذاری در این موسسات افزایش پیدا کند.

    ندری ادامه داد: در مواردی اتفاق افتاده هموطنانی که در این موسسات سپرده گذاری کرده اند با مشکل مواجه شده و نتوانند منابع خودشان را که نزد این موسسات گذاشته اند دریافت کنند.

    وی تاکید کرد:‌ مشکل دومی که این موسسات ایجاد کرده اند رقابت ناسالم در سود سپرده ها است و رقابتی که برای جذب منابع مردم داشته اند باعث شده که نرخ سود سپرده در نظام پولی کشور افزایش یابد و این رشد نرخ سود سپرده ها سبب شده که تقاضای کل در اقتصاد لطمه ببیند و مشکلاتی در این زمینه ایجاد شود.

    این مقام مسئول در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تصریح کرد: همچنین این مشکلات سبب شده تا بنگاه ها و تولیدکنندگان نتوانند با وجود نرخ های سود بالا سرمایه گذاری داشته باشند و خانواده ها نیز برای خرید کالاهای بادوام مورد نیاز به سختی می توانند از منابع بانکی استفاده کنند.

    ندری افزود:‌ اساسا امکان استفاده از تسهیلات بلندمدت با این نرخ‌های سود تقریبا در اقتصاد ایران از بین رفته و این مشکل سبب شده که اقتصاد ایران که در سال های گذشته در رکود قرار داشته نتواند با سرعت قابل توجهی وضعیت خود را بهبود ببخشد و از رکود خارج شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی