عصر بازار

لندن، پایتخت بانکداری اسلامی می‌شود

عصر اعتبار- بانکداری اسلامی یک سیستم مالی غیر متعارف است که در یک دهه گذشته شاهد رشد چشم گیری بوده به طوری که در سال ۲۰۱۵ حجم سرمایه های آن در انگلیس به ۴.۵ میلیارد دلار رسید.

لندن، پایتخت بانکداری اسلامی می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، سرمایه گذاری های اسلامی در سراسر جهان از سال 2006 تا کنون تا 150 درصد افزایش یافته اند و برآوردها نشان می دهند که سرعت رشد این بخش 50 درصد بیشتر از سرعت رشد مجموع بخش بانکی بوده است.

    دیوید کامرون نخست وزیر سابق انگلیس در مجمع جهانی اقتصاد اسلامی در سال 2013 اعلام کرد که دولت این کشور قصد دارد با صدور 200 میلیون پوند صکوک، لندن را به پایتخت مالی اسلامی در غرب تبدیل کند.

    با وجود این، گزارش مجمع جهانی اقتصاد اسلامی در سال جاری میلادی حاکی از این است که عموم مردم اعم از مسلمانان و غیر مسلمانان هنوز شناخت زیادی از امور مالی اسلامی ندارند.

    فاینانس اسلامی از برخی از جهات با بانکداری متعارف تفاوت دارد. این سیستم باید عملکردی مطابق با قوانین دینی داشته باشد، یعنی مجموعه ای از آموزه های قرآن کریم که همه عرصه های جامعه اسلامی از ازدواج گرفته تا معاملات تجاری را در بر می گیرد.

    اصل اساسی در امور مالی اسلامی ممنوعیت دریافت بهره است که به عنوان ابزاری ناعادلانه برای استثمار مشتری شناخته شده است. بانک های متعارف بر اساس منطق مشارکت در ضرر و زیان، با اعطای وام های بدون پشتوانه از مشتریان با درآمدهای پایین تر، بهره های بالاتری دریافت می کنند. این امر در سیستم بانکداری اسلامی غیر اخلاقی به شمار می آید.

    بر اساس اصول اخلاقی در بانکداری اسلامی هرگونه سرمایه گذاری در هر چیزی که حرام باشد شامل صنایعی مثل مشروبات الکلی، گوشت خوک، تنباکو، سلاح و غیره ممنوع است. در این نوع بانکداری قمار و احتکار هم ممنوع است و سرمایه مورد نیاز از سپرده ها تأمین می شود تا استقراض پول از بازارهای عمده فروشی.

    در بانکداری اسلامی خطرات مرتبط با وام بین بانک و مشتری تقسیم می شود.

    خالد خان از مدیران بانک الریان به عنوان نخستین بانک کاملا اسلامی در انگلیس در این باره توضیح داد: فعالیت ما نه بر اساس بهره بلکه بر اساس مشارکت است. به محض اینکه مشتریان پولشان را در بانک می گذارند، ما با آنها در ریسک، سود و زیان شریک می شویم.

    برای مثال بانک اسلامی به جای اعطای وام به خریدار برای خرید خانه یا اتومبیل، خود اقدام به خرید می کند و سپس با فروش مجدد آن به خریدار، سود خود را از محل پرداخت اقساط بر می دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی