عصر بازار

اونس به کف ۴ ماهه رفت

بی‌اعتمادی طلا به اعتماد اقتصادی

عصر اعتبار- با افزایش اعتماد به روند اقتصاد جهان، فلز زرد دومین هفته از نیمه دوم سال را هم با افت ارزش آغاز کرد. اونس طلا که هفته گذشته با حدود ۵/ ۲ درصد افت به بهای ۱۲۱۲ دلار رسیده بود، دوشنبه، اولین روز دومین هفته جولای را با نزدیک‌تر شدن به مرز کانالی که کف ۴ ماهه قیمتی را رقم زد، آغاز کرد.

بی‌اعتمادی طلا به اعتماد اقتصادی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، البته در قیمت‌های پایین‌تر، بازار مقاومت بیشتری از خود نشان می‌داد اما واضح است که عوامل کاهشی با قدرت به اثرگذاری ادامه می‌دهند. درحالی‌که سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا و چشم‌انداز دیگر بانک‌های مرکزی عمده در روزهای ادامه احیای اقتصاد جهان به ضرر طلا کار می‌کند، روز گذشته رشد بازارهای سهام نیز فشار بیشتری بر این پناهگاه سرمایه وارد کرد. اونس طلا دوشنبه را با قیمت 1210 دلار آغاز کرد و بعد به اولین محدوده کانال 1200 دلار رفت تا شکسته شدن مرز حمایتی 1200 دلار هم دور از ذهن نباشد. البته برخی از کارشناسان معتقدند روند سقوط قیمت در هفته‌های گذشته، به‌زودی اصلاح خواهد شد. کمترین بهایی که تا زمان نهایی شدن این گزارش ثبت شد، 1204 دلار بود اما بهایی که تا ساعت 8 عصر روز گذشته به وقت تهران برای اونس طلا ثبت شد، 1213 دلار بود، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اولین روز هفته جدید میلادی رقم خورده باشد.

    اعتماد به وضعیت اقتصاد جهان، نه تنها در بورس که در بازارهای ارز نیز مشهود است. ضعف دلار در هفته‌های گذشته علاوه‌بر فشار سیاست داخلی آمریکا ناشی از رشد ارزهای عمده دیگر هم بوده که نشان می‌دهد امید به ادامه روند احیا تقویت شده است؛ درحالی‌که چند بانک عمده مرکزی به افزایش نرخ‌های بهره فکر می‌کنند، اشتغالزایی قوی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه ژوئن، احتمال انقباضی‌تر شدن سیاست پولی فدرال رزرو آمریکا را هم تشدید کرده است. دلار روز دوشنبه با توجه به همین داده مقابل ین ژاپن به اوج دوماهه رفت، با این همه، تقویت دیگر ارزها هم ادامه دارد.

    صبح دوشنبه، رشد بورس‌ها و چشم‌انداز اعتماد به اقتصاد جهان، فشار را بر طلا حفظ کرد اما هنوز تا پایان هفته 4 روز کاری مانده است، هفته‌ای که پیش‌بینی‌ها درباره آن دچار اختلاف است. آخرین نظرسنجی‌های کیتکو نشان می‌دهد درحالی‌که اکثر کارشناسان حرفه‌ای، کاهش قیمت‌های طلا را در هفته جاری پیش‌بینی می‌کنند، اکثر سرمایه‌گذاران خرد انتظار افزایش قیمت‌ها را دارند. تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که بهترین فرصت برای فروش ذخایر طلا وقتی است که قیمت جهانی این فلز گرانبها به 1235 دلار افزایش یابد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «بیزینس لاین»، گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا و متوقف شدن احتمالی سیاست‌های انبساطی پولی از سوی بانک‌های مرکزی کانادا انگلیس و اروپا طی ماه‌های آینده فشار زیادی را بر قیمت جهانی طلا وارد کرده است. در این شرایط،‌ تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که قیمت طلا در روزهای آینده بین سطح حمایتی 1210 تا سطح مقاومتی 1231 دلار در نوسان خواهد بود. توصیه کارشناسان اقتصادی به سرمایه‌گذاران بین‌المللی این است که درصورتی‌که قیمت طلا به بیش از 1235 تا 1237 دلار رسید، ذخایر طلای خود را بفروشند. به‌نظر می‌رسد اگر سطح حمایتی 1210 دلاری شکسته شود قیمت طلا تا 1195 دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت.

    به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی به‌نظر می‌رسد قیمت طلا در روزهای آینده به‌شدت تحت‌تاثیر اظهارات مهم جانت یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا در کنگره قرار داشته باشد. آمارهای خرده‌فروشی و تورم آمریکا نیز که تا روز جمعه آینده منتشر می‌شود، تاثیر مهمی بر قیمت طلا خواهد داشت. آمارهای اشتغال بریتانیا و برگزاری نشست مهم بانک مرکزی کانادا نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر نوسانات بازارهای بین‌المللی به خصوص بازار طلا داشته باشد. آمارهای مهم اقتصادی چین از جمله نرخ تورم و تولیدات صنعتی نیز طی روزهای آینده منتشر می‌شود. آمارهای مربوط به اشتغال بریتانیا اعلام می‌شود. پیش‌بینی این است که بانک مرکزی کانادا در نشست آتی خود نرخ بهره را افزایش دهد. جانت یلن روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با شرکت در کمیته بانکداری کنگره آمریکا، سخنرانی خواهد کرد و درباره برخی موضوعات شهادت خواهد داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو