عصر بازار

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک خبر داد

راه‌اندازی "سامانه تدارکات" برای برقراری عدالت در معاملات دولتی

عصر اعتبار- رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک با بیان اینکه برای ایجاد عدالت در اجرای معاملات دولتی در سراسر کشور سامانه تدارکات راه‌اندازی شده گفت: تامین‌کنندگان می‌توانند در دورافتاده‌ترین نقاط کشور در مناقصات و مزایده‌های دولتی شرکت کنند.

راه‌اندازی "سامانه تدارکات" برای برقراری عدالت در معاملات دولتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، صادق‌زاده رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در نشست خبری که صبح امروز در وزارت صنعت برگزار شد با بیان اینکه سامانه جامع تجارت الکترونیکی اعتماد و سامانه تدارکات دولت از جمله سامانه‌های راه‌اندازی شده در وزارت صنعت هستند گفت: سامانه تدارکات الکترونیکی فقط معاملات مربوط به دولت را پوشش نداده و سایر دستگاههای بخش حقوقی نیز باید معاملات خود را از طریق این سامانه انجام دهند.

    وی با بیان اینکه در سال 92، 48 هزار میلیارد تومان معامله دولتی صورت گرفته است و پیش‌بینی می‌شود در صورت تحقق کامل بودجه 96، 200 هزار میلیارد تومان معامله دولتی صورت گیرد گفت: اگر دولت نظارت کافی را بر این معاملات نداشته باشد نمی‌توان جلوی فساد و رانت را در اجرای معاملات دولتی را گرفت.

    رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با بیان اینکه برای ایجاد عدالت در اجرای معاملات دولتی در سراسر کشور سامانه تدارکات راه‌اندازی شده گفت: تامین‌کنندگان می‌توانند در دورافتاده‌ترین نقاط کشور در مناقصات و مزایده‌های دولتی شرکت کنند.

    به گفته وی ماده 9 قانون ششم توسعه از مبانی اصلی استفاده از سامانه به حساب می‌آید و در ماده 50 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه دولت تکلیف استفاده از این سامانه را برای نهادهای دولتی و بخش عمومی مشخص کرده است. همچنین مصوبه 16 بندی سال 92 هیئت دولت به راه‌اندازی سامانه مذکور تاکید کرده و یک کارگروه مدیریت آن را برعهده خواهند داشت.

    وی افزود: دبیری کارگروه بر عهده رئیس مرکز تجارت الکترونیکی بوده و نمایندگان دیوان محاسبات، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری استخدامی و معاونت حقوقی ریاست جمهوری عضو این کارگروه هستند.

    به گفته صادق‌زاده کلیه معاملات اعم از خرید، مناقصه و مزایده در سامانه «ستاد» انجام می‌شود.

    رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با بیان اینکه بر اساس شاخص‌های تعیین شده در سال 96 معمار معاملات کوچک رقم 22 میلیون تومان است گفت: اگر یک وزارتخانه خریدی به میزان کمتر از 2 میلیون و 200 هزار تومان انجام دهد نیازی به مراجعه به سامانه ستاد نداشته اما کلیه معاملات و خریدهای بالاتر از رقم مذکور باید از طریق سامانه ستاد انجام شود.

    صادق‌زاده با بیان اینکه با توجه به جدول زمانبندی شده مصوب هیئت دولت سامانه ستاد در حال حاضر معاملات داخلی را پوشش می‌دهد گفت: سامانه قابلیت ورود به معاملات خارجی را نیز دارد اما اولویت‌های مصوب هیئت دولت مرکز تجارت الکترونیک را مکلف به ساماندهی معاملات داخلی کرده است.

    وی تاکید کرد: در حال حاضر 20 هزار تامین کننده در سامانه ستاد ثبت‌نام کرده‌اند.

    رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پایان گفت: هدف اصلی مرکز تجارت الکترونیکی اجرای قوانین تکلیفی و بسترسازی برای نظارت بر فرآیندهاست و در حال حاضر نهادهای نظارتی مانند دیوان محاسبات به سیستم گزارش‌های مدیریتی سامانه ستاد دسترسی دارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی