عصر بازار

مبادله قراردادهای تامین مالی بین بانک صنعت و معدن و اگزیم بانک چین

عصر اعتبار- طی مراسمی باحضور علی اشرف افخمی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک صنعت و معدن و سان پینگ (sun ping)نایب رئیس اگزیم بانک چین قرارداد های تامین مالی پروژه برقی سازی راه آهن تهران مشهد بین دو بانک مبادله شد.

مبادله قراردادهای تامین مالی بین بانک صنعت و معدن و اگزیم بانک چین
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، افخمی درابتدای این مراسم که با حضور سفیر چین ، نایب رئیس اگزیم بانک چین ، مدیر عامل شرکت CMC ، قائم مقام وزیر راه و شهر سازی ، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، معاون ارزی بانک مرکزی و مدیران کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران برگزار شد گفت : امروز روز بزرگی برای ما است که شاهد تحقق یکی از دستاوردهای برجام هستیم. از سوی دیگر بسیار خرسندیم که قرارداد طرف مبادله با کشور چین است که این همکاری ها موجب تحکیم و افزایش ارتباطات و صلح بین دو کشور است.
    مدیرعامل بانک صنعت و معدن خاطرنشان کرد: برقی سازی راه آهن تهران- مشهد برای کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه هر ساله بیش از 35 میلیون نفر به شهر مشهد سفر می کنند و بانک صنعت و معدن در این پروژه بزرگ تامین مالی عظیمی را در کنار فعالیت های دیگری در زمینه های فولاد، سیمان، داروسازی، نساجی ، صنایع پتروشیمی و صنایع بالادستی به انجام رسانیده است.
    افخمی بیان داشت: همچنین این بانک طی چهار سال گذشته با ورود به حوزه زیرساخت و سرعت بخشی به اجرا و توسعه پروژه های نیروگاهی تولید بیش از 6 هزار مگاوات برق را با 3 میلیارد دلار تسهیلات راه اندازی کرده است.
    رییس هیات مدیره بانک صنعت و معدن تصریح کرد: قرارداد دیگری بین کشور ایران و چین با 1میلیارد و 800 میلیون دلار تامین مالی در حال اجراست که مربوط به تامین مالی اولین قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان است. همین طور ناوگان هوایی کشور (ایرباس ها)که به کمک بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی تامین مالی شده است.
    وی عنوان داشت: این بانک بیش از 3.8 میلیارد دلار در حوزه نفت و گاز تامین مالی کرده و در کنار پروژه های بزرگ، حمایت از صنایع کوچک و متوسط نیز در دستور کار ما قرار دارد چنانکه ما بیش از 3 هزار واحد کوچک ومتوسط را تامین مالی کرده ایم.
    مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: در دوران برجام شبکه بین بانکی شرق آسیا و اروپا نیز گسترش پیدا کرده ، در شهر هامبورگ آلمان بانک تجاری ایران و اروپا را در حال فعالیت داریم که برای ما بسیار حائز اهمیت است.
    افخمی افزود: پل ارتباطی بسیار خوبی بین کشور ایران و چین وجود دارد که با مشارکت این دو کشور در اجرای پروژه های عظیم به توسعه و رونق صنایع کشور می انجامد. در قرارداد برقی سازی خط راه آهن تهران- مشهد 1 و نیم میلیارد دلار تامین مالی انجام شده است که این اقدام باعث افزایش اعتماد برای همکاری های بعدی است.
    سان پینگ، نائب رییس اگزیم بانک چین در ادامه این مراسم گفت: بسیار مفتخرم که قرارداد تامین مالی و ارتقای خط آهن تهران- مشهد بین کشور ایران و چین در سطح بسیار بالایی در حال اجرا است ، تاکنون 500 میلیارد دلار تامین مالی و8 و نیم میلیارد دلار وام تجاری به طرف ایران اعطا شده است ، همچنین برای پروژه های برقی سازی راه آهن ، پتروشیمی و نفت و گاز، که تمام این پروژه ها با موفقیت به انجام رسیده است.
    سان پینگ خاطرنشان کرد: بانک صادرات و واردات کشور چین برای حمایت از برقی سازی خط راه آهن تهران- مشهد سرمایه گذاری انجام داده است و این کار براساس راهبردهایی است که کشور چین در حمایت از حوزه های فناوری و ساخت تجهیزات در خارج ازمرزهای خود دارد.
    نائب رییس اگزیم بانک چین بیان داشت: بانک ما علاقه مند است که با کشورهای دیگر مانند ایران وام های ترجیحی و تجاری اعطا کند و امیدوار است که با بانک صنعت و معدن همکاری بیشتری را داشته باشد و با اتمام موفق آمیز این پروژه به انجام پروژه های دیگر بپردازد.
    اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در ادامه مراسم بیان داشت: بسیار خرسندم که در این مراسم حضور دارم و 21 سال پیش با یک شرکت چینی در ایران قراردادی امضا کردم و فکر نمی کردم که شرکت های چینی به طور کامل و رضایت بخش به همکاری و اتمام پروژه برسند اما خوشحالم که شرکت های چینی در ایران اعتبار لازم و خوبی را کسب کرده اند و دولت ایران احترام زیادی را برای روابط با کشور چین قائل هستند.
    پانگ سن ، سفیر کشور چین در ادامه این مراسم گفت : امروز یک روز عادی نیست و روز بزرگی برای ما و کشور ایران است. روابط بسیار خوبی بین این دو کشور در سالهای گذشته برقرار بوده است. دو کشور همیشه دیدارهایی با برنامه ریزی و هماهنگی های لازم وهدفمند انجام می دهند.
    وی افزود: در یک سال و نیم گذشته شرکت های مختلف و نهادهای مالی و اقتصادی از کشور ما تلاش بسیار زیادی را برای به نتیجه رسیدن این پروژه عظیم انجام داده اند در روند آماده سازی این قرارداد ، نهادهای دولتی هر دو کشور تلاش کرده اند و این اتفاق نمایانگر یک گام به جلو در همکاری های اقتصادی دو کشور است.
    سفیر کشور چین بیان داشت: امیدوارم با پشتکار و تلاش دو کشور این پروژه به موفقیت برسد. ما در وزارت خارجه و بخش مالی و تجاری چین مایل هستیم تا برای توسعه همکاری های اقتصادی و مالی بیشتر با کشور ایران ارتباط بیشتر داشته باشیم.
    کامیاب؛ معاون محترم ارزی بانک مرکزی سخنران دیگر این مراسم بود گفت : قرارداد حاضر، حاصل مدت ها تلاش دستگاه ها و نهادهای مختلف در دو کشور ایران و چین بوده است و امروز همه از به ثمر رسیدن این تلاش ها خرسند و امیدوار به اجرای موفقیت آمیز این پروژه هستیم.
    اگرچه پروژه برقی کردن خط راه آهن تهران-مشهد و ارتقای این خط آهن، به نوبه خود مهم و مفید است و اثری محسوس بر کیفیت خدمات راه آهن جمهوری اسلامی ایران و رفاه مردم خواهد گذاشت، اما من اهمیت این قرارداد را فراتر از اجرای این پروژه می دانم.
    وی افزود: قرارداد حاضر را می توان اولین قرارداد بلند مدت بعد از سال های طولانی و وقفه های ناشی از تحریم های بین‏المللی دانست. از این رو، امروز را می توان آغازگر فصلی نوین در تامین مالی پروژه های عمرانی و تولیدی کشور دانست و امیدوارم روندی که با امضا، مبادله و اجرای این قرارداد آغاز می شود در آینده نیز با قوت و سرعت ادامه یابد.
    کامیاب بیان داشت : قرارداد حاضر در وهله اول، مرهون اراده سیاسی دولت های ایران و چین است. ایران و چین، همواره از شرکا و همکاران راهبردی یکدیگر محسوب می شده‏اند و خوشبختانه در سال های اخیر، میزان همکاری ها با کشور چین مستمراً افزایش یافته است.
    وی تصریح کرد : در مرحله دوم، تعاملات دیپلماتیک دو دولت، فضایی را فراهم کرد که در پرتو آن، مذاکرات قرارداد حاضر میسر شد و وزارت های امور خارجه و سفارت های دو طرف از هیچ تلاشی در پیشبرد مذاکرات و کمک به رسیدن به نتیجه مطلوب خودداری نکردند. و دارایی ایران، قابل تقدیر است. اینجانب در ماه های اخیر، پیگیر و در جریان مذاکرات انجام شده میان طرفین بودم و شاهد آن بودم که تلاش های مستمر و خستگی ناپذیری از سوی هر دو طرف برای به ثمر رسیدن این قرارداد انجام گرفت. جا دارد در اینجا از همه دست اندرکاران این قرارداد تشکر نمایم.
    این مقام بانکی گفت : اکنون باید توجه را به مذاکره در خصوص قراردادهای بعدی و امضای هرچه سریع تر آن ها معطوف کرد تا روابط مالی و تجاری دو طرف، به سطح مطلوب برسد.دولت و بانک مرکزی ایران، خواستار تعمیق و گسترش هرچه بیشتر روابط با دولت ها و بانک های چینی هستند و اگرچه در سال ها و ماه های اخیر، گام های مثبتی به جلو برداشته شده است، اما هنوز با وضع ایده‏آل فاصله داریم و معتقدیم که فضاهای بیشتری برای همکاری های متقابل وجود دارد.
    وی گفت : اینجانب مایلم به نمایندگی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام نمایم که این بانک برای هرگونه مساعدت و همکاری در مسیر انعقاد و اجرای این قرارداد و قراردادهای مشابه، آمادگی کامل دارد و توسعه همکاری ها با بانک های چینی، خصوصاً اگزیم بانک چین، از حمایت کامل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.
    WANG XUSHENG مدیرعامل شرکت CMC در ادامه مراسم گفت: به عنوان نماینده CMC از بانک صنعت و معدن و اگزیم بانک تشکر ویژه دارم و از وزارت راه و شهرسازی و راه آهن ایران برای اعتمادی که به ما داشته اند سپاسگزارم و از نهادهایی که در اجرایی شدن فاینانس بانک صادرات و واردات چین تلاش کرده اند ممنونم.
    وی افزود: اجرای پروژه برقی سازی راه آهن تهران- مشهد یک پروژه نمونه است در افزایش کیفی راه آهن ایران و یکی از نتایج مهم ارتباط ایران و چین است و ما می دانیم که اجرای این پروژه تاثیرات مهم و مثبتی بر زندگی مردم ایران دارد.
    در ادامه سعید محمدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن ایران گفت: از همکاری اگزیم بانک چین و بانک صنعت و معدن و و وزارت خارجه چین و ایران همچنین وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی که با مدیریت خوبی توانستند این قرارداد را فراهم کنند کمال تشکر را دارم.
    وی افزود: با اجرای چنین پروژه عظیمی در ایران مشخص است که توجه ویژه ای کشور ما به موضوع راه آهن دارد و طبیعتا این مسئولیت بنده و همکارانم را سنگین تر می کند. پروژه مشترک اول ایران و چین قطار سریع السیر تهران- اصفهان بود که با موفقیت در حال اجرا شدن است و حالا قراداد یک پروژه عظیم و ارزنده دیگر با عنوان ارتقا و برقی سازی خط راه آهن تهران-مشهد را بین ایران و چین امروز شاهد هستیم که امیدواریم با موفقیت به اتمام برسد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی