عصر بازار

وزیر بهداشت اعلام کرد

حمایت "بیمه سلامت" از خدمات پرستاری در منزل

عصر اعتبار- وزیر بهداشت ضمن اشاره به تاثیرات مثبت گسترش پرستاری جامعه‌نگر بر حوزه‌های بهداشت، درمان و همچنین هزینه‌های بیمه‌ها، قول مساعد داد که بیمه سلامت ایرانیان از این خدمات حمایت کنند.

حمایت "بیمه سلامت" از خدمات پرستاری در منزل
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، دکترسیدحسن هاشمی در دومین همایش سراسری پرستاری جامعه‌نگر با اشاره به تدوین آیین‌نامه این مبحث در دولت یازدهم، گفت: در حوزه پرستاری جامعه‌نگر که یکی از خدمات آن پرستاری در منزل است، اتفاقات خوبی در این دولت افتاده و این موضوع تا اندازه زیادی تعیین تکلیف شده است، اما این پرستاری باید شناخته شود و با توجه به کیفیت خدمات حمایت شوند تا این خدمات که شروع آن با کشورهای پیشرفته فاصله زیادی دارد، هم‌تراز با استانداردهای بین‌المللی در اختیار ایرانیان قرار گیرد.

    وی ادامه داد: موفقیت این خدمت جدید در گروی معرفی صحیح آن است و مدیران مراکز مراقبت پرستاری در منزل باید بتوانند با عمل خود، پرستاری جامعه‌نگر را به درستی معرفی کنند. امروز مردم ایران بسیار هوشیار شده‌اند و به تبلیغاتی که درباره پزشکی، پرستاری و همچنین داروها در برخی رسانه‌ها بخصوص در شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود، کمتر اعتماد می‌کنند.

    وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت همراه شدن اخلاق و عمل حرفه‌ای با یکدیگر در حوزه پرستاری جامعه‌نگر، تصریح کرد: من از مدیران این مراکز خواهش می‌کنم در شروع کار سخت‌گیری کنند، اما این سخت‌گیری نباید از طرف دولت انجام شود. خود اتحادیه‌ها می‌توانند بر نحوه کار نیروهای خود نظارت کنند. کسانی که با این حوزه ناآشنا هستند نباید بدون آزمون و آموزش وارد این مجموعه شوند. همچنین اگر بر کسانی که وارد این سیستم می‌شوند، نظارت نشود و در صورت لزوم توبیخ و تنبیه نشوند، ممکن است در این مسیر به بیراهه روند.

    حمایت بیمه سلامت ایرانیان از خدمات پرستاری در منزل

    هاشمی تاثیر ارائه خدمات پرستاری جامعه‌نگر را بر مدیریت درمان، مردم، بهداشت و هزینه‌های بیمه‌ها مثبت توصیف کرد و گفت: من منکر کمک کردن بیمه‌ها به این موضوع نیستم، چون در این صورت به خودشان هم کمک می‌کنند و در کنار صرفه اقتصادی، صرفه اجتماعی نیز دارد.

    وی به مدیران مراکز مراقبت پرستاری در منزل توصیه کرد: به این موضوع که بیمه‌ها از شما حمایت نکنند، متوقف نشوید، این وظیفه آنهاست. بیمه‌ای که در حال حاضر با نظر مجلس و مدیریت آن به تدریج در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد، بیمه سلامت ایرانیان است. اگرچه قانون می‌گوید بیمه‌ها باید با تشخیص تولیت حوزه سلامت یعنی وزارت بهداشت، هزینه کنند ولی تا به امروز رودربایستی‌ها و بده و بستان‌ها اجازه این کار را نداده است. با این وجود حداقل می‌توانم بگویم بیمه‌ای که 40 میلیون نفر تحت پوشش آن هستند یعنی بیمه سلامت ایرانیان، می‌تواند از این خدمات حمایت کند.

    اشکال در نظام پرداخت به گروه‌های پزشکی

    افزایش کارانه پرستاران به 810 هزار تومان

    وزیر بهداشت ادامه داد: در حوزه پرستاری به موضوع پرداخت‌ها اشکال وارد می‌شود و می‌گویند که بین گروه‌های ارائه‌کننده خدمت این پرداختی ناعادلانه است. این موضوع درست است البته در سایر بخش‌ها و تخصص‌ها نیز وجود دارد. دلیل آن نظام پرداختی است که 30 سال پیش برگرفته از نظام‌های رایج در دنیا تدوین شد و اعلام کردند که بر اساس عملکرد نیروها به آنها پولی پرداخت می‌شود. مبنای این نظام پرداختی نیز دقیق نبود و از محل درآمد خودشان تامین می‌شد نه بودجه عمومی.

    هاشمی تاکید کرد: بر هم زدن این سیستم بسیار سخت است و مجلس و دولت باید راهکار جدیدی برای آن بیندیشند البته زمانی این راهکارها موثر خواهد بود که عرضه و تقاضا با هم بخوانند.

    وی درباره اقدامات انجام شده در حوزه پرستاری طی چهار سال گذشته توضیح داد و گفت: ما در این دوره تعداد پرستارانی را که کارانه گرفتند از 100 هزار نفر به 260 هزار نفر افزایش دادیم. این افراد کسانی بودند که به صورت قراردادی یا شرکتی فعالیت می‌کردند یا منشی بودند. همچنین حداکثر رقمی که از درآمدهای اختصاصی به آنها تعلق می‌گرفت 18 درصد بود، اما در این دوره به 27 درصد افزایش یافت.

    وزیر بهداشت همچنین اضافه کرد: متوسط کارانه‌ها نیز از 290 هزار تومان به 810 هزار تومان افزایش یافت، اما در رسانه‌ها و از طرف برخی از دوستان طوری منعکس شد که به نظر می‌رسید همان حق قبلی پرستاران نیز از آنها مضایقه شده است.

    وارد سیاست‌بازی نمی‌شدیم نتیجه بهتری می‌گرفتیم

    هاشمی با تاکید بر اینکه وارد سیاست‌بازی نمی‌شدیم نتیجه بهتری می‌گرفتیم، گفت: اگر وقت‌مان صرف تخریب یکدیگر نمی‌شد و صدای واحدی داشتیم، اتفاقات بهتری می‌افتاد. در این دولت 24 هزار تخت بیمارستانی اضافه شد و 11 میلیون نفر نیز بیمه شدند و به همین دلیل کار پرستاران بیشتر شد. در مجموع 43 هزار و 500 نفر در این حوزه طی چهار سال گذشته به کار گرفته شدند. در حال حاضر شرکت‌های مختلف نیز با سلایق متعدد در قالب شرکت آوای سلامت فعالیت می‌کنند و برخلاف روزهای اول فعالیت ما که قراردادهای غیرمنصفانه‌ای با نیروهای شرکتی بسته می‌شد، این موضوع نظم پیدا کرد.

    وی با تقدیر از اجرای روش کیس‌متد یا فردمحور در بیمارستان‌های کشور، افزود: امروز وارد هر بیمارستانی که می‌شویم در هر اتاقی کنار اسم پزشک، نام پرستار هم وجود دارد. در حوزه آموزش نیز اقدامات خوبی صورت گرفت و بنا بود آموزش بیش از گذشته در بالین انجام شود، اما سوء برداشت‌هایی در این زمینه اتفاق افتاد. زمانی که ما آموزش پزشکی را شروع کرده بودیم آموزش پرستاران و ماماها بر پایه بالینی بود اما بعد از انقلاب آموزش پرستاری و مامایی را جدا کردند و به علوم پایه سپردند، در حالیکه این آموزش‌ها باید به بالین بازگردد و دانشکده‌های پرستاری هیچ فرقی با دانشکده‌های پزشکی نداشته باشند.

    به گفته هاشمی، گسترش پرستاری جامعه‌نگر بر هزینه‌های بیمارستان‌ها تاثیرگذار است و آن را کاهش می‌دهد.

    به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت در حاشیه این مراسم با اشاره به تاسیس هزار شرکت خصوصی در زمینه خدمات پرستاری در منزل و همچنین تعیین تعرفه‌های آنها، افزود: بسیاری از بیمارانی که در بیمارستان‌ها مراقبت می‌شوند می‌توانند در منزل باشند و این مراقبت‌ها را آنجا دریافت کنند، در این صورت زحمت خانواده نیز کمتر می‌شود و از نظر روحی و روانی به صلاح بیمار است.

    وی ادامه داد: علاوه بر اینکه مردم می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند انجمن‌ها و خود صنف نیز باید مراقبت‌های لازم را انجام دهند که رضایت‌مندی مردم را کسب کنند. بیمه‌ها نیز زیر نظر وزارت بهداشت نیستند و در اختیار وزارتخانه دیگری قرار دارند. آنچه مسلم است نفع اقتصادی تحت پوشش قرار گرفتن این خدمات برای بیمه‌هاست؛ چرا که هزینه‌های آنها حداقل تا یک سوم کاهش می‌یابد.

    هاشمی تاکید کرد: از بیمه‌ها انتظار داریم با توجه به تجربه کشورهای دیگر در این زمینه، روش‌های علمی برای انعقاد این قرارداد را مدنظر قرار دهند. علاوه بر این بخشی از تخت‌های بیمارستان‌ها نیز آزاد می‌شود و نیازی نیست بیمارستان‌های جدید تاسیس کنیم یا فضای آنها را گسترش دهیم.

    وزیر بهداشت با اشاره به صلاحیت حرفه‌ای نیروهای این مراکز، گفت: نظارت دقیق بر فعالیت این مراکز توسط معاونت‌های درمان و پرستاری انجام می‌شود. این مراکز باید بعد از تعیین نرخ تعرفه‌ها به خوبی خود را معرفی کنند. جامعه شریف پرستاری که بخشی از آنها در این قالب ارائه خدمت می‌کنند به رضایت مردم توجه داشته باشند.

    وی همچنین با اشاره به مشکل تامین منابع مالی در این دوره از وزارت بهداشت، اضافه کرد: امیدواریم مشکلاتی که در دولت یازدهم داشتیم، در دوره بعد وجود نداشته باشد؛ دراین صورت اقداماتی کاملا متفاوت انجام می‌شود و نیازی نیست وزیر بهداشت هر روز از همکاران خود بابت مشکلات مالی عذرخواهی کند. ما امروز مراکزی داریم که نزدیک به 11ماه است کارانه دریافت نکرده‌اند، چون کسی که خرید کرده است، نتوانسته پولش را بپردازد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو