عصر بازار

رئیس پلیس فتای استان زنجان تاکید کرد؛

مراقب فیشینگ در خریدهای آنلاین باشید

عصر اعتبار- رئیس پلیس فتای استان زنجان با بیان اینکه برداشت غیر مجاز ازحساب بانکی شهروندان یکی از مهمترین جرائم فضای سایبر است، گفت: متاسفانه وقوع این جرم بیشتر به علت عدم رعایت موارد ساده ایمنی از سوی کاربران و شهروندان می‌باشد که توصیه‌های پلیس فتا را جدی نمی‌گیرند.

مراقب فیشینگ در خریدهای آنلاین باشید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، سرهنگ دوم محمدعلی آدینه‌لو، رییس پلیس فتای استان زنجان گفت: با توجه به هشدارهای مکرر پلیس فتا در خصوص اینکه کارت بانکی خود را در اختیار دیگران نگذارید و رمز آن را هم اعلام نکنید، متاسفانه هنوز شاهد هستیم که برخی افراد به راحتی کارت بانکی به همراه رمز آن را در اختیار دیگران می‌گذارند.

    آدینه‌لو ادامه داد: شهروندانی که کارت خود را به همراه رمز بانکی آن در اختیار دوستان و آشنایان می‌گذارند تا مثلا قبوض آنها را به دلیل مشغله و گرفتاری پرداخت کنند و یا شهروندانی که هنوز در خریدهای خود در فروشگاه‌ها برای پرداخت بهای خرید کارت را با رمز در اختیار فروشنده می‌گذارند. همین نکته ساده باعث می‌گردد تا کسی که کارت را در اختیار دارد با فعال کردن رمز دوم و یادداشت کردن اطلاعات درج شده بر روی کارت بانکی به راحتی بتواند از حساب بانکی دیگران خرید آنلاین نماید و هزینه آن را با کارت شما پرداخت کنند که این یک نوع برداشت غیر مجاز است. 

    وی افزود: یا فروشنده‌ای که بر روی دستگاه کارت‌خوان خود اسکمیر نصب کرده باشد با دانستن رمز بانکی شما اطلاعات کارت شما را کپی کرده و به راحتی می‌تواند از حساب شما به صورت غیر مجاز برداشت نماید. لذا ضرورت دارد که شما در هنگام خرید خود کارت کشیده و رمز را وارد نمائید و به هیچ وجهه رمز را به فروشنده نگوئید.

    رییس پلیس فتای استان زنجان در رابطه با خریدهای آنلاین گفت: افرادی که به دنبال خرید آنلاین هستند باید کرافی باشند تا در دام فیشرها و فیشینگ نیفتند. در واقع فیشینگ طراحی یک صفحه بانکی یا درگاه پرداخت بانکی مثل صفحه اصلی بانک می‌باشد البته با تغییر جزئی در آدرس آن که برای پیشگیری از آن حتما باید دقت کنید درگاه بانکی با HTTPS  شروع شده باشد و حتما به هنگام وارد کردن اطلاعات بانکی از صفحه کلید مجازی در درگاه بانکی استفاده کنید.

    وی در پایان گفت: عدم رعایت همین موارد ساده ایمنی که بارها از سوی پلیس فتا هشدار داده شده است باعث گردیده تا کاربران به راحتی در دام مجرمان سایبری بیفتند و از حساب آنها برداشت‌های غیر مجاز خرد و کلان صورت گیرد. حتما به صورت دوره‌ای رمز بانکی خود ( رمز اول و دوم) را تغییر دهند و رمزهایی را بگذارند که قابل حدس زدن و تشخیص از سوی دیگران نباشد. استفاده از شماره شناسنامه، تاریخ تولد و...  برای رمز بانکی اشتباه است چرا که به راحتی رمز بانکی شما قابل حدس زدن است. همچنین کاربران و شهروندان توصیه‌های پلیس فتا را برای ایمنی رعایت کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی