عصر بازار

مدیرعامل بانک توسعه صادرات درگردهمایی اتاق‌های بازرگانی همدان:

استرات‍ژی بانک توسعه صادرات ایران سودآوری حداقلی است

عصر اعتبار- علی صالح‌آبادی در دومین نشست هیئت نمایندگان اتاق‌‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شمال غرب کشور(تبریز، اردبیل، ارومیه، زنجان و همدان) اظهار داشت: بانک توسعه صادرات ایران، اصلا به‌دنبال سودآوری بالا نیست و نخستین اولویت بانک،کمک به صادرات غیرنفتی است ولی از سوی دیگر نمی‌خواهیم بانک زیانده باشیم چون بانک‌های خارجی با ما کار نخواهند کرد.

استرات‍ژی بانک توسعه صادرات ایران سودآوری حداقلی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» ،در این جلسه که با حضور استاندار همدان برگزار شد، رئیس هیات‌مدیره بانک توسعه صادرات ایران تصریح کرد: صادرات غیرنفتی موضوع راهبردی کشور است که همه باید برای افزایش آن حمایت کنند.
    وی با تأکید بر اینکه کشورهایی که تولید و صادرات را جدی نگرفتند اقتصادشان رو به سقوط قرار دارد بیان کرد: این وظیفه همه دستگاه‌هاست که برنامه‌هایشان را بر اساس محوریت صادرات غیرنفتی تنظیم کنند لذا تفکر صادراتی در جامعه ما از اهمیت زیادی برخوردار است.
    مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران عنوان کرد: از آنجایی که ماهیت و فعالیت اصلی بانک توسعه صادرات، ارزی است لذا در دوران تحریم نیز آسیب بیشتری را متحمل ‌شد.
    آقای صالح آبادی تصریح کرد: در گذشته حتی یک حساب فعال در بانک‌های خارجی نداشتیم ولی اکنون در بیش از 30 بانک خارج از کشور حساب فعال داریم.
    وی با اشاره به منابع بانک توسعه صادرات گفت: این بانک در استان‌های کشور تنها یک شعبه دارد و مانده تسهیلات در دو سال قبل 8 هزار میلیارد بود تومان که اکنون به 17 هزار و 400 میلیارد تومان رسیده است که 80 درصد آن تسهیلات ارزی پرداخت شده و 20 درصد آن تسهیلات ریالی است.
    مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با بیان اینکه منابع در اختیار بانک عمدتا از خطوط اعتباری بانک مرکزی و یا جذب منابع از صندوق توسعه ملی است، افزود: سرمایه بانک توسعه صادرات در حال حاضر 2500 میلیارد تومان است که سال گذشته بعد از مصوب شدن تبصره 35 مجلس شورای اسلامی، هزار میلیارد تومان به بانک تخصیص یافت که البته آن بدهی بود که باید به بانک مرکزی پرداخت می‌شد و به حساب سرمایه بانک اضافه شد.
    مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران تصریح کرد: از صندوق توسعه ملی 800 میلیارد تومان جذب سپرده کردیم و اکنون منابع به بیش از 3 هزار میلیارد رسیده و امسال در بسته صادرات غیرنفتی قرار شد تا صندوق از منابع امسال خود بخش قابل توجهی را به بانک توسعه صادرات اختصاص دهد که اگر تخصیص یابد امسال بهتر از سال قبل عمل می‌کنیم.
    آقای دکتر صالح آبادی اظهار داشت: نرخ هایی که صندوق توسعه ارائه می‌داد 16 درصد به صادرکنندگان بود که با کاهش 5 درصدی به 11 درصد رسید. ضمن اینکه 300 میلیاردتومان سررسید صندوق توسعه ملی را در هفته آینده داریم که موافقت شد تا آن را تمدید و مجدد به بانک بازگردانند تا در اختیار متقاضیان تولید و صادرات قرار دهیم.
    وی بیان کرد: اعضای اتاق‌های بازرگانی انتظار دارند تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی را به صورت "سقف اعتباری" پرداخت کنیم که در حال مذاکره هستیم این رویه در صندوق اصلاح شود که این عامل می‌تواند منابع پایداری برای بخش صادرات باشد.
    رئیس هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران با اشاره به اینکه تسهیلات تا سقف 500 میلیون دلار به صورت ارزی برای نوسازی و توسعه ارائه می‌شود گفت: نرخ سود این تسهیلات 6درصد است.
    مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در مورد کاهش ریسک نرخ ارز در صادرات افزود: بانک نمی‌تواند به تنهایی این کار را انجام دهد و باید نهادهای بالاتر به دنبال آن باشند چرا که این اقدام از عهده تنها یک بانک خارج بوده و نیاز به راه اندازی بازار مشتقه ارز است.
    آقای دکتر صالح آبادی در مورد صدور خدمات فنی و مهندسی و صدور ضمانت نامه‌های ارزی عنوان کرد: در بحث صدور ضمانت نامه‌های بانکی، از طرف ایران مشکلی وجود ندارد و آمادگی صدور ضمانت‌نامه داریم ولی طرف‌های مقابل باید ضمانت‌نامه‌های ایران را بپذیرند. بهرحال کار دشواری است ولی غیر ممکن نیست و در هر مورد راهکار بخصوصی را دنبال می‌کنیم.
    مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با اشاره به اینکه بسیاری از مراکز خدمات فنی مهندسی ما در عراق دچار چالش شده‌اند عنوان کرد: اکنون 70 درصد خدمات فنی- مهندسی ما در عراق است. بر این اساس 200 میلیون دلار خط اعتباری به شرکت‌های خدمات فنی مهندسی اعطا شد تا بتوانند به صورت موقت مشکلات‌شان را حل کنند.
    آقای صالح‌آبادی بیان کرد: مقرراتی که حاکم بر نظام بانکی است در مورد تمامی بانک‌ها یکسان است ولی بانکهای توسعه‌ای دغدغه‌هایی دارند که با بانک‌های تجاری تفاوت دارد لذا می‌بایست مقررات خاص بانک‌های توسعه‌ای تدوین و لحاظ شود.
    در این جلسه، علاوه بر رئیس و هیات‌رئیسه اتاق‌های بازرگانی استان‌های شمال غرب کشور، آقای مهندس نیکبخت استاندار همدان نیز حضور داشت. وی در بخشی از بیانات خود بانک توسعه صادرات ایران را امید تولیدکنندگان و صادرکنندگان و پشتیبان اصلی بانک‌های کشور دانست.
    در ابتدای این نشست، صادرکنندگان و همچنین استاندار به مسائلی در خصوص بانک توسعه صادرات اشاره کردند که آقای دکتر صالح‌آبادی به بیان پاسخ و ارایه راهکارها پرداخت.
    در سفر مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران به استان همدان، وی به همراه تعدادی از مدیران این بانک، از کارخانه صنایع غذایی سحر همدان بازدید کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو