عصر بازار

سازمان دولتی آمار ترکمنستان:

«تهران» چهارمین شریک تجاری «عشق‌آباد» است

عصر اعتبار- سازمان دولتی آمار ترکمنستان اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران پس از چین، ترکیه و امارات چهارمین شریک تجاری عشق‌آباد در ۵ ماه اول سال جاری میلادی است.

«تهران» چهارمین شریک تجاری «عشق‌آباد» است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس ، سازمان دولتی آمار ترکمنستان در گزارشی اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران پس از چین، ترکیه و امارات متحد عربی چهارمین شریک تجاری ترکمنستان در 5 ماه اول سال جاری میلادی است.

    براساس این گزارش، ترکمنستان در 5 ماه گذشته سال جاری با 97 کشور دنیا معاملات تجاری انجام داده که سهم صادرات این کشور 1.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی افزایش یافته است.

    حجم صادرات غیر نفتی ترکمنستان در 5 ماه نخست سال جاری بیش از 482 میلیون دلار برآورد شده و 2.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

    به نظر کارشناسان ایجاد محدودیت در زمینه صادرات گاز ترکمنستان به ایران از اوائل سال جاری میلادی باعث کاهش جایگاه تجاری «تهران» در معاملات تجارت خارجی «عشق‌آباد» شده‌ است.

    این در حالی است که تهران در سال گذشته شریک سوم تجاری عشق‌آباد بود که امسال این جایگاه را به امارات متحد عربی واگذار کرد و به چهارمین شریک تجاری ترکمنستان تبدیل شد.

    پیشتر حجم مبادلات بازرگانی ترکمنستان حدود 4 میلیارد دلار بوده و تهران پس از چین دومین شریک تجاری عشق‌آباد بود.

    از سوی دیگر «گوانچ رجب‌اف» قائم مقام وزارت اقتصاد ترکمنستان در حاشیه همایش مشترک تجاری ترکمنستان و ایران که در ماه مارس سال جاری میلادی در عشق‌آباد برگزار شد، گزارشی از آخرین وضعیت مناسبات اقتصادی و تجاری 2 کشور ارائه داد و گفت: حجم مبادلات تجاری طرفین در سال گذشته به 1.7 میلیارد دلار رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی