عصر بازار

سیف:

مهر اقتصاد با ثامن و کوثر تجمع می شود

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی در خصوص تعیین تکلیف موسسه ثامن الحجج گفت: وضعیت سپرده گذاران موسسه تعیین تکلیف شده و باید بر اساس جدول زمانبندی مراجعه و مطالباتشان را دریافت کنند. همچنین پرونده تشکیل شده و در حال رسیدگی است.

مهر اقتصاد با ثامن و کوثر تجمع می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، سیف دربرنامه نگاه یک با بیان اینکه گاهی برخی موسسه ثامن الحجج و ثامن را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند، افزود: موسسه ثامن در ابتدا با نام ثامن الائمه فعالیت می کرد که با تذکر بانک مرکزی نام خود را اصلاح کرد و اکنون مشکل خاصی ندارد.
    سیف با تاکید بر اینکه موسسه ثامن از نظر تعادل دارایی و بدهی متعادل است، گفت: حتی بانکهایی که هیچگونه مشکلی ندارند نیز اگر در مقطعی برای خروج پول مراجعه زیادی به آنها شود ممکن است با کمبود نقدینگی مواجه شوند و این مسئله ای طبیعی است و مشکلی وجود ندارد.
    وی با بیان اینکه بانک مهر اقتصاد نیز مشکل خاصی ندارد و مدیریت این بانک به خوبی عمل کرده است، گفت: قرار است این بانک با موسسات ثامن و کوثر تجمیع شود.
    وی با اشاره به مشکل ایجاد موسسات غیرمجاز گفت: اشخاصی که سابقه تحصیلی و تجربی نداشتند به دلیل عدم وجود نظارت کافی دست به ایجاد این موسسات زده اند به طوریکه برای مثال موسسه ثامن الحجج با 500 شعبه در کشور فعالیت می کرد و 12 هزار و 800 میلیارد تومان جمع کرده بود که بخشی از آن بازیافت شده است.
    سیف ادامه داد: صاحب این موسسه 119 فقره چک برگشتی داشته و مجوز فعالیت آن فقط در سبزوار اعتبار داشت که آن  را به کل کشور گسترش داده و تخلفاتی چون تطمیع افراد، استخدام فرزندان مسئولین و غیره را نیز انجام داده است.
    رئیس کل بانک مرکزی افزود: مسئول موسسه فرشتگان نیز اکنون در زندان به سر میبرد و پرونده در حال رسیدگی است که در این زمینه باید گزارش‌های لازم به مردم داده شود تا دیگر اینگونه مسائل پیش نیاید.
    رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه همه تلاش بانک مرکزی این است که خسارت به حداقل برسد ،گفت: باید دارایی موسسات غیرمجاز شناسایی شود تابه توان مطالبات سپرده گذاران آنها را پرداخت کرد که در این زمینه اولویت نخست پرداخت اصل پول و سپس پرداخت سود متعارف و در پایان پرداخت سود وعده داده شده است.
    وی ادامه داد: در مورد موسسه فرشتگان با توجه به اینکه تردید داریم که دارایی دارد یا خیر، در حال حاضر 90 درصد اصل پول را پرداخت می‌کنیم و اگر دارایی شناسایی شود در مرحله بعد پرداخت اصل پول را تکمیل خواهیم کرد.
    وی با بیان اینکه اگر دارای شناسایی نشود نمی‌توانیم پولی پرداخت کنیم، گفت: باید تمام دارایی فرشتگان که به منسوبین مسئولان منتقل شده بازگردد. همچنین سهام کاسپین نیز متعلق به سپرده گذاران فرشتگان است.
    سیف در پاسخ به این انتقاد که بانک مرکزی سپرده گذاران ثامن الحجج را در میان سایر موسسات فراموش کرده است، گفت: چنین موضوعی صحت ندارد و پرداخت مطالبات سپرده گذاران ثامن الحجج در حال انجام است و پرداخت سپرده‌های تا سقف 100 میلیون تومان و سپس 200 میلیون تومان و 300 میلیون تومان انجام می شود اما سایر موارد باید در دادگاه تصمیم گیری شود.
    وی با اشاره به اعتراضات خیابانی سپرده‌گذاران موسسات غیرمجاز گفت: به اعتقاد بنده این اعتراضات توسط دو گروه انجام می شود که گروه اول ایادی مدیران متخلف هستند و گروه دیگر سپرده گذاران درشت این موسسات هستند که نمی خواهند بگذارند سپرده گذاران خرد تکلیفشان مشخص شود اما ما تلاش می‌کنیم که انجام این کار تسریع شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی