عصر بازار

انتقاد فتاح از واریز ارقام افزایش یافته مستمریها به حساب یارانه مددجویان

عصر اعتبار- رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) با انتقاد نسبت به واریز رقم افزایش‌یافته مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد به حساب یارانه آنها گفت: طی چهار ماه گذشته رقم افزایش یافته مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی به حساب یارانه آنها و نه حساب مستمری‌شان واریز می‌شود. این مساله تبعات و اشکالاتی را ایجاد کرده و فکر می‌کنیم این رقم غیرقانونی است؛ البته دولت هم این مساله را قبول دارد و درصدد اصلاح آن است.

انتقاد فتاح از واریز ارقام افزایش یافته مستمریها به حساب یارانه مددجویان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، مهندس پرویز فتاح در نشست خبری امروز خود که در محل کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شد، افزایش رقم مستمری مددجویان را آرزویی چندین ساله عنوان کرد و گفت: سنگین‌ترین بار مالی افزایش بودجه سال جاری مربوط به ردیف مستمری بوده به طوری که 4000 میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها مصوب شده است که به نهادهای حمایتی بهزیستی و کمیته امداد به منظور افزایش مستمری تعلق می‌گیرد. با این حال هنوز این رقم به حساب مستمری واریز نمی‌شود و تبعاتی را برای ما به همراه آورده و ما نمی‌توانیم در این مسیر مدیریت بهینه داشته باشیم. گمان می‌کنم این روند غیرقانونی است. هرچند دولت آن را پذیرفته و درصدد اصلاح این روند و قرار است با سازمان مدیریت برنامه و بودجه آیین‌نامه‌ای تدوین و تصویب شود تا از این پس شاهد واریز مستمری به حساب مستمری افراد و نه به حساب یارانه‌شان باشیم.

    رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) درخصوص بودجه این نهاد حمایتی ادامه داد: طی چهار ماهه سال 96، 90 درصد بودجه کمیته امداد پرداخت شده، این در حالی است که اطلاع دارم که دولت نتوانسته به خاطر مضیغه‌های خزانه و درآمدها، بخشی از بودجه‌های عمرانی و... کشور را پرداخت کند اما با همکاری سایر نهادهای کشور، طی 4 ماهه سال اول جاری، جذب بودجه بسیار خوبی داشتیم.

    فتاح درخصوص پرداخت وام اشتغال نیز گفت: منابع مالی کمیته امداد برای پرداخت تسهیلات به مددجویان سال گذشته 1000 میلیارد تومان بود. با آنکه توانستیم در همان سال طی اقدامی استثنایی، 1100 میلیارد تومان جذب کنیم اما امسال با همکاری دولت و مجلس این رقم به 2100 میلیارد تومان رسیده که افزایشی بی‌سابقه‌ای است.

    وی درخصوص انعقاد تفاهم‌نامه با صندوق توسعه کارآفرینی امید نیز گفت: با صندوق توسعه کارآفرینی امید قراردادی بستیم و به موجب آن 5000 وانت خریداری شده و ظرف 4 ماه آینده قول داده شده است که تحویل روستاییان بدهیم. این در حالی است که همه این خودروها ایرانی است و اقساط آن کمتر از 800 هزار تومان است.

    رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) به تولید برق توسط خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد اشاره کرد و گفت: تولید برق چند کیلووات در روستاها با استفاده از سلول‌های خورشیدی از دیگر اقدامات کمیته امداد است که در این زمینه با وزارت نیرو قرارداد داریم؛ هزینه هر واحد 25 میلیون تومان است که هم‌اکنون 1000 واحد در روستاهای کشور اجرا شده است و به این ترتیب 1000 واحد خانوار تحت پوشش کمیته امداد اقدام به تولید برق می‌کنند که خریدار برق آنها وزارت نیرو است و این افراد می‌توانند به مدت 20 سال از این طریق کسب درآمد کرده و خودکفا شوند.

    فتاح در ادامه به طرح پایش مددجویی که از سال گذشته در کمیته امداد آغاز شده است، اشاره کرد و گفت: سال گذشته 175 هزار خانوار را از چرخه حمایتی خارج کردیم و بدین ترتیب کاهش 10 درصدی مددجویان را به دنبال داشتیم به طوری که 100 هزار نفر به دلیل خودکفایی از سیستم حمایت خارج شدند. امیدواریم در سال جاری این عدد بسیار زیاد شود زیرا در گذشته در کمیته امداد رسم بر آن بود که فقط آمار ورودی‌ها را اعلام کنند اما این هیچ مزیتی ندارد بلکه هنر ما آن است که خروج و خودکفایی داشته باشیم.

    وی در ادامه با اشاره به آنکه در سال گذشته کمیته امداد، 300 میلیارد تومان وام خوداشتغالی پرداخت کرده است، افزود: در سال جاری به دلیل وجود صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت این اعتبار به 1000 میلیارد تومان رسیده که تماما از طریق منابع و سپرده‌های مردمی تامین می‌شود.

    رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) در ادامه از تصویب لایحه 1.5 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی خبر داد و گفت: قرار است  اعتباری 1.5 میلیارد دلاری برابر با 5 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برداشت و به نفع محرومان اختصاص یابد.

    فتاح در ادامه عنوان کرد: این لایحه پیشنهاد دولت بوده است و دولت آن را به مجلس ارائه کرده بود اما از سال گذشته در مجلس مانده و احتمال رد آن در شورای نگهبان وجود داشت تا آنکه سه هفته پیش رییس مجلس شورای اسلامی به مقام معظم رهبری در این خصوص نامه ای را ارسال کرده‌اند و موافقت رهبری را در این خصوص اخذ کردند. به این ترتیب این مصوبه با عنوان «اشتغال روستایی و مناطق محروم» از طریق برداشت 5000 میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی برای مناطق روستایی، محروم و همچنین شهرهای کمتر از 20 هزار نفر هزینه خواهد کرد.

    وی در ادامه تاکید کرد: اعتبار حاصله از این لایحه 1.5 میلیارد دلار برابر با 5000 میلیارد تومان است که سه بانک عامل باید به همین اندازه اعتبار بیاورند به همین ترتیب 10 هزار میلیارد تومان از طریق این لایحه برای اشتغال روستایی هزینه خواهد شد.

    به گفته رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) آیین‌نامه استفاده از این لایحه تدوین شده و پیشنهاد داده شده است که کمیته امداد خمینی (ره) در آن سهم مشخصی داشته باشد اما تا زمانی که لایحه توسط سازمان برنامه و بودجه به تصویب نرسیده باشد، نمی‌توان رقم تخصیص یافته به کمیته امداد را اعلام نهایی کرد.

    فتاح در ادامه با بیان اینکه منابع مردمی کمیته امداد طی 4 ماه گذشته از محل صدقه، فطریه و زکات افزایش یافته است، گفت: طی چهار ماه گذشته، درآمد کمیته امداد از طریق صندوق صدقات رشد 8 درصدی داشته است این در حالی است که زکات فطره نیز نسبت به سال گذشته 3 برابر رشد کرده است تا جایی که سال گذشته 38 میلیارد تومان درآمد کمیته امداد از محل زکات فطریه بود اما امسال این رقم به بیش از 100 میلیارد تومان رسیده است.

    رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) درخصوص حمایت از فرزندان بد سرپرست (طرح محسنین) نیز افزود: از گذشته هیچ مشکلی درخصوص حمایت از ایتام نداشتیم اما حمایت و سرپرست از کودکان بدسرپرست در قالب طرح محسنین همواره معضل کمیته امداد بود اما طی یک اقدام ملی از طریق رسانه ملی این موضوع مطرح شد و طی یک فراخوان دو هفته‌ای 530 هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کردند.

    فتاح ادامه داد: در حال حاضر 320 هزار نفر وارد چرخه حمایت‌گری از کودکان بدسرپرست تحت پوشش کمیته امداد در قالب طرح محسنین شده‌اند و 210 هزار نفر دیگر افراد ثبت‌نام کرده نیز یا تکراری بوده‌اند و یا از طریق توجیه به طرح‌های دیگر کمیته امداد معطوف شده‌اند.

    به گفته وی، در حال حاضر 420 هزار نفر حامی محسنین در کشور وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود هر فرزند محسنین تحت پوشش کمیته امداد حداقل یک حامی داشته باشد.

    رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) در ادامه درخصوص آنکه ریشه‌کنی فقر مطلق از برنامه‌های جدی دولت دوازدهم است، گفت: در ماه مبارک رمضان فرصتی داشتیم که با رییس جمهور در این زمینه صحبت کنیم و به او اعلام کردم که به نظر می‌آید که در تعریف فقر مطلق باید تجدید نظر کنند، زیرا معتقدم نظام اسلامی طی دوره‌های مختلف تا حدی موفق به ریشه‌کنی فقر مطلق شده است. بدین ترتیب شاید منظور رییس جمهور آن است که سطح فقر مطلق را باید افزایش دهیم.

    فتاح تصریح کرد: در تعاریف قبلی، فقر مطلق به آن معنا بود که معیشت و نام نداشت که امروز با افزایش مستمری این مساله حل شده است. بنابراین دولت باید تعریف و سطح جدیدی از فقر مطلق ارائه دهد. با این حال از شعار رییس جمهور مبنی بر ریشه‌کنی فقر مطلق در دولت دوازدهم خوشحال هستیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو