عصر بازار

مدیرکل درمان تأمین اجتماعی استان تهران:

اجرای طرح حذف دفترچه درمراکزتامین اجتماعی

عصر اعتبار- مدیرکل درمان تأمین اجتماعی استان تهران گفت: در حال حاضر طرح حذف دفترچه در تمامی مراکز ملکی ما انجام شده است و با ارائه کارت ملی، بیمه‌شدگان از خدمات مراکز برخوردار می‌شوند.

اجرای طرح حذف دفترچه درمراکزتامین اجتماعی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، دکتر محمدتقی خسروانی‌مقدم در بازدید از خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه تأمین اجتماعی نهاد عمومی غیردولتی است و اولین خریدار خدمت در بحث درمان و دومین تولیدکننده درمان است، به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر این سازمان نیمی از جمعیت کشور را پوشش می‌دهد و در دو بخش عمده بیمه‌ای و درمانی (مستقیم و غیرمستقیم) به بیمه‌شدگان خدمات ارائه می‌دهد.

    وی با اشاره به اینکه بیش از 9 میلیون نفر در استان تهران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند، گفت: در بخش درمان مستقیم یا ملکی، 30 درصد درمان کشور در سازمان تأمین اجتماعی انجام می‌شود و همچنین در تهران تأمین اجتماعی دارای 11 بیمارستان، 2 دی‌کلینیک، 9 درمانگاه، 17 پلی‌کلینیک تخصصی است که از طریق آنها به بیمه‌شدگان خدمات ارائه می‌شود.

    مدیرکل درمان تأمین اجتماعی استان تهران به طرح هتلینگ بیمارستان‌ها اشاره کرد و افزود: در دوره مدیریت جدید طرح های خوبی اجرا شد که یکی از آنها طرح هتلینگ بود؛ به طوری که در استان تهران 27 میلیارد تومان برای ارتقای هتلینگ بیمارستان‌ها در سال‌های 95 و 96 اختصاص داده شده است و در این راستا در سال 95 طرح هتلینگ بیمارستان‌های لبافی‌نژاد، 15 خرداد ورامین، معیری و شهریار به پایان رسید و در سال جاری نیز هتلینگ بیمارستان‌های کاشانی، لواسانی، شریعت رضوی، 12 بهمن شهر قدس، فیاض‌بخش و اسلامشهر نیز به پایان می‌رسد.

    طرح حذف دفترچه در تمامی مراکز ملکی ما انجام شده است و با ارائه کارت ملی، بیمه‌شدگان از خدمات مراکز برخوردار می‌شوند
    خسروانی‌مقدم به عملکرد درمان استان تهران در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در بخش‌های بستری و سرپایی اقدامات بسیار خوبی صورت گرفت؛ به طوری که در بخش بستری 90 هزار عمل جراحی صورت گرفت که شامل جراحی‌های کوچک و بزرگ می‌شود و همچنین در بخش سرپایی 181 هزار جراحی ثبت شد و تعداد 9 میلیون و 600 هزار ویزیت پزشکان عمومی، متخصص و دندانپزشک صورت گرفته است.

    وی ادامه داد: در بخش درمان غیرمستقیم 8215 مرکز طرف قرارداد ما هستند که شامل پزشکان عمومی، متخصص و ... می‌شوند و در حال حاضر استان تهران در بخش درمان در کشور پیشتاز است.

    مدیرکل درمان تأمین اجتماعی استان تهران به طرح حذف دفترچه‌های بیمه در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: با استقرار سیستم HIC در مراکز درمانی، در حال حاضر طرح حذف دفترچه در تمامی مراکز ملکی ما انجام شده است و با ارائه کارت ملی، بیمه‌شدگان از خدمات مراکز برخوردار می‌شوند. البته برخی از داروهایی که در داروخانه‌های مراکز درمانی وجود ندارد، در دفترچه بیمار درج می‌شود تا بتوانند آن را تهیه کنند.

    به گفته خسروانی‌مقدم، تمامی 11 بیمارستان ما از دانشگاه‌ها اعتباربخشی درجه یک گرفته‌اند.

    وی تصریح کرد: در بخش فرهنگی که یکی از وظایف اصلی تأمین اجتماعی است، برای چهارمین سال متوالی در بحث اقامه نماز، از ما تقدیر شد و همچنین در جشنواره شهید رجایی سال گذشته در استان مقام برتر را کسب کردیم و در بخش‌های علمی نیز کارهای زیادی صورت گرفته است.

    مدیرکل درمان تأمین اجتماعی استان تهران در مورد همکاری با ستاد اربعین تأکید کرد: سال گذشته در مرز مهران بیمارستان صحرایی دایر کردیم که امسال نیز برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای در این خصوص انجام خواهیم داد که از هم‌اکنون شروع شده است و یک جلسه مشترکی نیز هفته آینده با مسئولان برگزاری اربعین در راستای اجرای گسترده خدمات درمانی در مرزها به زائران اربعین خواهیم داشت.

    خسروانی‌مقدم به بحث تکریم ارباب رجوع نیز اشاره کرد و گفت: در این خصوص نیز با توجه به فرمایشات رهبری، اقدامات مؤثری انجام داده‌ایم، به طوری که در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه از ساعت 14 تا 17 عصر بیمه‌شدگان با مراجعه به ما، مشکلات خود را بازگو می‌کنند و ما نیز در حد توان خود به آنها رسیدگی می‌کنیم.

    وی از راه‌اندازی سامانه CRM (مرکز ارتباطات مردمی تأمین اجتماعی با شماره تماس 1420) خبر داد و تأکید کرد: بیمه‌شدگان هر سؤال و مشکلی که در خصوص بخش‌های فنی، بیمه‌ای، درمانی، بیمارستانی، نظارتی و ... دارند، می‌توانند با این سامانه تماس گرفته و مشکل خود را مطرح کنند که این اقدام نیز یکی از طرح‌هایی است که در راستای تکریم ارباب رجوع صورت گرفته است.

    مدیرکل درمان تأمین اجتماعی استان تهران به تجهیز و تکمیل آمبولانس‌های مراکز درمانی اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر بر اساس اقدامات انجام شده، تمامی مراکز درمانی و آمبولانس‌های مجهز تجهیز شده‌اند و هیچ مرکزی در کشور نیست که نیاز به آمبولانس داشته باشد.

    تمامی مراکز درمانی و آمبولانس‌ها تجهیز شده‌اند و هیچ مرکزی در کشور نیست که نیاز به آمبولانس داشته باشد
    خسروانی‌مقدم در خصوص ارتقای تجهیزات بیمارستانی نیز افزود: در همین راستا بیمارستان 550 تخته فیاض‌بخش و همچنین هدایت تهران (تخصصی زنان) در حال ساخت است و سایر مراکز درمانی و بیمارستان‌ها نیز تجهیز و در حال بروزرسانی هستند.

    وی از خرید دستگاه شتاب‌دهنده خطی برای بیمارستان فیاض‌بخش که مرکز بیماران سرطانی است، خبر داد و گفت: این دستگاه برای اولین بار در سال 2017 در ایران راه‌اندازی شده است که با استفاده از این دستگاه، بافت‌های سرطانی از بین می‌روند.

    در بخش درمان مستقیم استان تهران 1000 میلیارد تومان هزینه شده است

    به گفته مدیرکل درمان تأمین اجتماعی استان تهران، در سال گذشته در بخش درمان مستقیم استان تهران 1000 میلیارد تومان هزینه شده است و 4000 میلیارد تومان در بخش درمان غیرمستقیم هزینه شده که چهار برابر درمان مستقیم در مراکز ملکی بوده است.

    خسروانی‌مقدم به بیمارستان‌های فرسوده نیز اشاره کرد و اظهار داشت: طرح ارتقای هتلینگ، تجهیز بیمارستان‌ها و نوسازی و بازسازی آنها در جهت بهبود وضعیت بیمارستان‌های فرسوده بوده است و در اکثر بیمارستان‌ها توانسته‌ایم تجهیزات را به روز و بازسازی کنیم.

    وی به طرح ارجاع کشوری نیز اشاره کرد و گفت: این طرح شامل ارجاع داخلی و خارجی می‌شود که در حال حاضر در دستور کار معاونت درمان استان تهران قرار دارد؛ به طوری که یک طرح جامعی است که بهترین و زیباترین مصداق تکریم ارباب رجوع خواهد بود.

    صف وحشتناک در مراکز درمانی تامین اجتماعی به صفر رسیده است

    مدیرکل درمان تأمین اجتماعی استان تهران در مورد سیستم نوبت‌دهی بیمارستان‌ها گفت: این سیستم در بیمارستان‌های ابوریحان و درمانگاه آزادی با استفاده از بارکد دفترچه و یا کد ملی، از طریق تلفن و سایت انجام می‌شود؛ به طوری که امروزه صف وحشتناکی که در گذشته وجود داشت، به صفر رسیده است و بیمه‌شدگان می‌توانند بدون هیچ مشکلی نوبت مراجعه به پزشک را دریافت کنند.

    خسروانی‌مقدم در مورد راه‌های درمان القایی نیز اظهار داشت: بسیاری از موارد در درمان به مشکلات فرهنگی ما بازمی‌گردد و تا زمانی که این ذهنیت‌ها درست نشود، درمان القایی بیمار انجام نمی‌شود و متأسفانه در این زمینه از خیلی از آمارهای دنیا (مصرف آنتی‌بیوتیک، ام‌آرآی، درخواست‌های آزمایش و ...) بالاتر هستیم.

    وی به بیماری‌های خاص اشاره کرد و گفت: اخیراً اداره کل درمان استان تهران کار بسیار خوبی با تمام NGOهای بیماران خاص انجام داده به طوری که پس از بررسی‌ بیماری‌های خاص و درمان آنها، موازی‌کاری این بیماران که تاکنون وجود داشت، برطرف خواهد شد و خروجی‌های بیماران در بحث درمان بسیار مثبت خواهد بود؛ در حالی که با تعامل بیشتر و کار تیمی هم دارو و هم درمان این افراد روند بهتر و با برنامه‌ریزی دقیق‌تری نسبت به قبل انجام می‌شود که این اقدام مؤثر برای رفع مشکلات بیماران خاص با همکاری استانداری تهران انجام شده است.

    داروها و پذیرش بیماران خاص در مراکز ملکی تأمین اجتماعی رایگان است که البته فقط برخی از داروها که در تعهد بیمه‌های پایه نیست که جزو موارد نادر هستند را مریض باید پرداخت کند
    به گفته مدیرکل درمان تأمین اجتماعی استان تهران، داروها و پذیرش بیماران خاص در مراکز ملکی تأمین اجتماعی رایگان است که البته فقط برخی از داروها که در تعهد بیمه‌های پایه نیست که جزو موارد نادر هستند را مریض باید پرداخت کند، اما در مجموع ملزم هستیم بیماری که در مرکز ما بستری می‌شود، تمامی هزینه‌ها و داروهای آن را پرداخت کنیم.

    خسروانی‌مقدم با تأکید بر اینکه متأسفانه اپیدمی سرطان در کشور داریم، گفت: دومین علت مرگ و میر در کشور سرطان است و در این راستا سونامی سرطان داریم که ریسک‌فاکتورهای محیطی، غیرمحیطی، غذا و ... در بروز این بیماری مؤثر است.

    وی ادامه داد: اغلب مردم فکر می‌کنند که اصلی‌ترین درمان سرطان، شیمی‌درمانی است در حالی که این‌گونه نیست و فقط 15 درصد درمان مربوط به شیمی‌درمانی می‌شود و 40 درصد دستگاه رادیوتراپی و مابقی نیز مربوط به جراحی است.

    مدیرکل درمان تأمین اجتماعی استان تهران با اشاره به اینکه درمان سرطان کار تیمی است، افزود: دستگاه شتاب‌دهنده خطی در بخش رادیوتراپی می‌تواند بسیار در درمان سرطان مؤثر باشد که البته این دستگاه به تازگی راه‌اندازی شده و برای بررسی نتایج آن باید بعد از 6 ماه پایش‌های لازم را انجام دهیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی