عصر بازار

درآمد هنگفت آمریکا از جریمه بانک‌های بزرگ به بهانه‌ها مختلف

عصر اعتبار- از سال ۲۰۰۷ آمریکا از جریمه مؤسسات مالی بین‌المللی ۱۵۰ میلیارد دلار درآمد داشته است،‌ یک مؤسسه مشاوره‌ای در آمریکا هم این رقم را ۳۲۱ میلیارد دلار برآورد کرده است.

درآمد هنگفت آمریکا از جریمه بانک‌های بزرگ به بهانه‌ها مختلف
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، از زمان رکود بزرگ اقتصادی در سال 2007 مؤسسات مالی چیزی بیش از معادل کل تولید ناخالص داخلی قطر به آمریکا جریمه پرداخت کرده‌اند.

    با توجه به اینکه برخی محاکمه‌ها و بازرسی‌ها هنوز در حال انجام است، پیش‌بینی می‌شود این رقم بازهم افزایش یابد.

    آمارها نشان می‌دهد مقامات آمریکایی تاکنون از محل جریمه مؤسسات مالی بین‌المللی از سال 2007 تاکنون 150 میلیارد دلار درآمد داشته‌اند.

    این گزارش به مناسبت دهمین سالگرد بروز رکود بزرگ اقتصادی در جهان منتشر شد که در حال حاضر هنوز شاهد پس‌لرزه‌های آن در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن در دنیا هستیم.

    در 9 آگوست سال 2007 بانک BNP پاریباس فرانسه دسترسی مشتریان خود به پول آنها را متوقف کرد و برخی بر این باورند که این اقدام اولین نشانه‌های بروز بحران بود. اگرچه تا ماه آگوست سال 2007 نشانه‌های بحران بزرگ اقتصادی بروز نکرده بود، اما درواقع این ترکیدن حباب بازار مسکن آمریکا بود که اولین اتفاق بزرگ در شروع بحران محسوب می‌شد.

    قیمت مسکن در آمریکا در سال 2006 به بیشینه خود رسید و آغاز کاهش غیرمنتظره آن بر کیفیت وام‌های مسکن و بازپرداخت‌ آنها تأثیر گذاشت. وقتی قیمت مسکن در آمریکا کاهش یافت و از سوی دیگر بهره وام‌های مسکن افزایش یافت، توان بازپرداخت این وام‌ها از سوی مردم کاهش یافت.

    اوراق ودیعه مسکن که بر اساس وام‌های ارائه‌شده منتشر شده بود تا پیش از روز 9 آگوست بسیار پرطرفدار بودند به گونه‌ای که بسیاری از بانک‌های آلمانی در خریدوفروش آنها فعال بودند. در روز 9 آگوست که بانک BNP پاریباس دسترسی سرمایه‌گذاران خود به برخی صندوق‌ها را متوقف کرد، مشکل از حالت پنهان خارج شده و عملاً آشکار شد.

    طی 12 ماه گذشته وزارت دادگستری آمریکا تنها سه بانک اروپایی را به پرداخت 19 میلیارد دلار جریمه محکوم کرده است. در اولین اقدام وزارت دادگستری آمریکا «دویچه بانک» و «کردیت سوئیس» را به طور مشترک به پرداخت 12.5 میلیارد دلار جریمه محکوم کرد.

    ماه گذشته میلادی نیز بانک سلطنتی اسکاتلند به پرداخت 5.5 میلیارد دلار جریمه از سوی مقامات آمریکایی محکوم شد. در حالی که آمارهای اولیه از دریافت 150 میلیارد دلار جریمه از سوی مقامات آمریکایی از سال 2007 تاکنون خبر می‌دهند اما یک گروه مشاوره‌ای در بوستون آمریکا اعلام کرده است درآمد آمریکا از منبع دریافت جریمه از مؤسسات مالی 321 میلیارد دلار بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو