عصر بازار

اونس کم نوسان شد؛

فشار اهرمی به بازار طلا

عصر اعتبار- دو اهرم کاهشی و یک اهرم افزایشی باعث شد که قیمت اونس طلا تا بعدازظهر روز چهارشنبه تغییر چندانی نکند.

فشار اهرمی به بازار طلا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس طلا در اولین معاملات روز گذشته با قیمت 1271 دلار معامله شد و خرید و فروش این فلز گرانبها تا ساعاتی در همین محدوده قیمت صورت گرفت. اهرم افزایشی، امید سرمایه‌گذاران عمده بازار به افزایش مجدد قیمت طلای جهانی و عدم تمایل آنها به عرضه فلز زرد است. دو اهرم کاهشی نیز به مهمترین بازار رقیب یعنی بازار دلار جهانی مربوط می‌شوند؛ اولین عامل، جنبه سرمایه‌گذاری دلار جهانی است که در بازه‌های صعودی جذابیت بازار طلا را کاهش می‌دهد. دومین عامل جنبه معاملاتی اثر دلار جهانی بر اونس طلاست. در این راستا، اونس طلای جهانی در قیاس با ارز جهانی به «بیت‌کوین» تشبیه شده است که در بازه‌های صعودی قیمت ارز جهانی، به میزان قابل‌توجهی تمایل به کاهش قیمت دارد.

    کاهش یک درصدی

    طلای جهانی دو روند کاملا متفاوت را در دو هفته اخیر تجربه کرده است. به‌دنبال تنش‌های سیاسی میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ، فلز گرانبهای زرد که هفته قبل را با 1257 دلار شروع کرده بود، آخرین معاملات خود در هفته گذشته را حتی نزدیک به رقم 1300 دلار نیز به‌ثبت رساند. با این حال، هفته‌جاری با روندی کاملا معکوس شروع شد به‌طوری‌که در اولین روز معاملاتی هفته‌جاری، طلای جهانی وارد مسیر سرازیری شد. شروع روند کاهشی در هفته جدید را می‌توان به گمانه‌زنی کارشناسان مبنی‌بر مصالحه احتمالی بین کره‌شمالی و آمریکا دانست. شدت کاهش آن نیز به تمایل سرمایه‌گذاران به‌سوی بازار‌های رقیب به‌ویژه بازار ارز جهانی نسبت داده می‌شود. اگرچه در اولین روز هفته قیمت فلز زرد تا 1280 دلار کاهش یافت اما این کاهش فقط به روز اول هفته محدود نبود. روز سه‌شنبه سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز تصمیم به فروش طلا‌های خود گرفتند و به همین خاطر طلای جهانی در روز سه‌شنبه تا 1268 دلار نیز به فروش رسید و در آخرین معاملات این روز معادل 1271 دلار معامله شد. این کاهش تقریبا یک درصدی در 6‌ هفته اخیر بی‌سابقه بوده است.

     

    یک اهرم افزایشی

    برخلاف اولین روزهای هفته در روز چهارشنبه چند عامل متفاوت تصمیم سرمایه‌گذاران جهانی را با شک و تردید مواجه کرده است. از یک طرف تحریم‌های چین علیه کره‌شمالی مبنی‌بر عدم واردات چند کالای عمده از این کشور، روز‌های آتی را برای طلا خوشایند کرده است. کارشناسان برآورد کرده‌اند که اقتصاد کره‌شمالی در پی تحریم‌های جدید حدود یک میلیارد دلار زیان ببیند؛ بنابراین عمده سرمایه‌گذاران منتظر پاسخ کره‌شمالی هستند و به افزایش مجدد قیمت طلا در پی پاسخ احتمالی کره‌شمالی چشم دوخته‌اند. بر مبنای بررسی‌های صورت‌گرفته در بازار‌های جهانی، سرمایه‌گذاران عمده هنوز به افزایش مجدد قیمت اونس طلای جهانی امید دارند و تصمیم به عرضه طلاهای خود را به تعویق انداخته‌اند. از سرمایه‌گذاران عمده بازار طلای جهانی می‌توان به جان پاولسون اشاره کرد که سرمایه طلای زیادی دارد و هنوز به فروش فلز زرد روی نیاورده است.

    دو اهرم کاهشی

    دو عامل عمده، فشار‌های کاهنده زیادی در هفته‌جاری به قیمت طلای جهانی وارد کرده‌اند. اولین عامل مهم بازار ارز جهانی است که در روز‌های اخیر همواره روند صعودی را طی کرده است. دلار جهانی که اولین روز هفته را با قیمت 4/ 93 واحد شروع کرده بود، روز گذشته تا مقدار 1/ 94 واحد نیز معامله شد. به‌نظر می‌رسد اولین اهرم کاهنده قیمت فلز زرد، مزیت سرمایه‌گذاری در عمده‌ترین بازار رقیب خود یعنی ارز جهانی است. دومین اهرم کاهنده نیز از سوی بازار‌های رقیب، به قیمت طلای جهانی فشار وارد می‌کند؛ اما با سازو کاری متفاوت. در زمان‌هایی که ارز جهانی دارای شیب تند افزایشی است، معاملات ممکن برای خرید و فروش کالاهای دیگر کاهش می‌یابد.

    در همین راستا کارشناسان طلای جهانی را به «بیت‌‌کوین» تشبیه کرده‌اند. بیت‌کوین اگر چه یک ارز معاملاتی است و روز به روز تمایل سرمایه‌گذاران جهان به این ابزار سرمایه‌گذاری بیشتری می‌شود ولی هیچ پشتوانه عرضه‌ای از سوی نهاد‌های اقتصادی ندارد و بنابراین به‌شدت از تغییرات ارز جهانی تاثیر می‌پذیرد. به این طریق محدودیت‌های معاملاتی دومین اهرم کاهنده قیمت فلز زرد در روز اخیر محسوب می‌شود. بنابراین برآیند اهرم‌های افزایشی و کاهشی در قیمت اونس طلا، تغییرات نه‌چندان زیاد در قیمت فلز زرد در روز گذشته است؛ کف و سقف قیمت هر اونس طلا در معاملات دیروز 1267 تا 1274 دلار بود و در ساعت 20 معادل 1273 دلار به فروش رسید، هر چند زمانی که شما این گزارش را می‌خوانید، ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان نرخ نهایی روز ثبت شده باشد. با اینکه طلای جهانی در روزهای گذشته روند کاهشی را طی کرده است، قیمت آن همچنان به میزان سه‌شنبه هفته گذشته یعنی رقم 1261 دلار نرسید. در‌حالی‌که در روزهای ابتدایی هفته طلا بیشتر روند نزولی داشته است، اوگنی‌آنانیف، رئیس بخش فلزات گرانبها در بانک سرمایه‌گذاری وی تی بی روسیه تاکید کرد: قیمت جهانی هر اونس طلا تا پایان امسال به بیش از 1400‌دلار خواهد رسید. به گزارش سایت طلا، وی در ادامه تصریح کرد: بازار شاهد آن خواهد بود که قیمت هر اونس طلا تا سه ماه آینده به بیش از 1360 دلار خواهد رسید و با شکسته شدن این سطح مقاومتی قیمت طلا حتی بیشتر از آن نیز افزایش خواهد یافت. این تحلیلگر ارشد اقتصادی اظهار کرد: مهم‌ترین عامل موثر بر قیمت جهانی طلا طی ماه‌های آینده، تنش‌های ژئوپلیتیک خواهد بود از جمله بحران در روابط آمریکا و کره شمالی. از سوی دیگر تقاضای فیزیکی در بازارهای آسیایی و نوظهور به‌خصوص چین و هند نیز با جهش چشمگیری روبه‌رو می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی