عصر بازار

مسترکارت‌ها آمریکایی هستند یا ایرانی؟

عصر اعتبار- شرکت ملی پست چند ماهی است که به نمایندگی از یک شرکت داخلی به ثبت نام و ارائه کارت‌های بین‌المللی اقدام کرده است. امری که علاوه بر شبهات مربوط به ضمانت قانونی بانک مرکزی، سخنگوی شرکت آمریکایی مستر کارت هم وابستگی این کارت‌ها را به خود تکذیب کرده بود.

مسترکارت‌ها آمریکایی هستند یا ایرانی؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مسترکارت از جمله کارت‌های بین‌المللی آمریکایی است که سال گذشته در فضای پسابرجام بحث‌های زیادی در رابطه با امکان اتصال به شبکه و استفاده ایرانی‌ها از آن مطرح شد؛ اواخر مرداد ماه سال گذشته (1395)  بود که از سوی شرکت پست اینگونه اعلام شد که در راستای توسعه همکاریهای دو جانبه به ویژه تعاملات مالی، شرکت پست در زمینه خدمات مستر کارت با شرکت ویژن کارت ایرانیان مشارکت می‌کند و متقاضیان پس از دریافت مستر کارت ایرانیان از طریق وب سایت شرکت مذکور می توانند نسبت به شارژ کارت صادره اقدام کنند.

    در این راستا یکی از اعضای هیات مدیره پست از انعقاد تفاهم نامه همکاری با شرکت ویژن کارت ایرانیان خبر داده و گفته بود که این شرکت مجوزهای لازم از مراجع ذی صلاح داخلی و بین المللی را کسب کرده و تنها شرکت داخلی مورد تایید از سوی مستر کارت جهانی است.

    غلامرضا نجاری -عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست-  با اشاره به دسترسی آسان هموطنان به واحدهای پستی بیان کرده بود که براساس توافق صورت گرفته فرایند های احراز هویت، ثبت نام، تایید و تحویل این کارت های اعتباری به پست سپرده شده است. متقاضیان پس از دریافت کارت از طریق وب سایت شرکت مذکور می توانند نسبت به شارژ کارت صادره اقدام کنند.

    اما مدت چندانی از انتشار این خبر نگذشته بود که این موضوع از سوی سخنگوی شرکت آمریکایی مسترکارت تکذیب و  تاکید شد مستر کارت هیچگونه فعالیتی در ایران ندارد. "سِز آیسِن"، سخنگوی این شرکت با تأکید بر اینکه هیچگونه فعالیتی در ایران نداریم، اینگونه عنوان کرده بود که تا زمانیکه ایران همچنان در حلقه تحریم آمریکا باشد اجازه فعالیت  در این کشور را نداریم.

    در حالی که در پاسخ به اظهارات او، غلامرضا نجاری تاکید کرده بود که پست جمهوری اسلامی از طریق شرکت واسط، این کارتها را در دفاتر پستی به فروش می رساند.  مسئولان شرکت پست و وزیر ارتباطات دولت یازدهم از ارائه مسترکارت به ایرانیان خبر داده و متذکر شده‌ بودند که شرکت ملی پست در راستای توسعه خدمات خود ثبت نام و صدور مسترکارت به ایرانیان را به نمایندگی از یک شرکت داخلی  انجام می‌دهد.

    غلامرضا نجاری در گفت‌وگو با ایسنا گفته بود که از آنجا که شرکت پست به نیابت از سازمانها و شرکتهای دولتی و خصوصی خدمات دیگر دستگاه‌ها را به مشتریان ارائه می‌کند، با هدف تسهیل مبادلات ارزی خرد، با انعقاد قرارداد با شرکت "ویژن کارت ایرانیان" عملیات مربوط به توزیع و تحویل کارتهای پیش پرداخت (prepaid) به متقاضیان را پس از احراز هویت برعهده دارد.

    پیش از این نیز حامد ذوالفقاری - مدیرعامل شرکت ویژن کارت - نیز با بیان اینکه سخنگوی مستر کارت امکان فعالیت این شرکت از طریق شرکتهای واسط را تکذیب نکرده اعلام کرده بود که مدارک احراز صلاحیت این شرکت مبنی بر اجازه توزیع کارتهای بین المللی موجود بوده و مشخصاً از این شرکت به عنوان نماینده رسمی در زمینه واگذاری کارتهای اعتباری بین المللی یاد شده است.

    اما حسین مهری - مدیرعامل شرکت پست - مهرماه سال گذشته در پاسخ به پیگیری سرنوشت طرح مسترکارت ایرانیان توضیح داد: عرضه این کارت‌ها به شکل محدود صورت می‌گیرد اما در عرضه گسترده آنها به دلیل برخی مشکلات جزئی هنوز وارد نشده‌ایم که این مشکلات در حال حل شدن است. همچنین به دلیل موضوع تحریم‌ها صلاح بر آن است که فعلا توضیحات بیشتری دراین خصوص مطرح نشود اما در نهایت زیرساخت‌های اجرایی این طرح در حال آماده سازی است.

    مدیرعامل پست همچنین گفته است که برای ارائه این خدمات اکنون تلاش داریم تاییدیه‌ای از بانک مرکزی دریافت کنیم. اجرای این طرح با حاشیه‌های متعدد همراه شد و به همین دلیل ما سعی کردیم برای اجرا از بانک مرکزی تاییدیه لازم را دریافت کنیم. چراکه به هیچ عنوان دوست نداریم در آینده اتفاقی رخ دهد که ما شرمنده شهروندان شویم.

    در شرایطی که گفته می‌شد شرکت ملی پست قصد دارد تا با دریافت تاییدیه از بانک مرکزی و با ضمانت یک بانک این طرح را به صورت وسیع‌تری و در کل کشور اجرا کند،   مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی اسفندماه اعلام کرد که با توجه به این‌که مسترکارت مشمول تحریم‌های اولیه و یک طرفه است فعلا ارتباط مستقیمی با آن نداریم، اما وی از مذاکراتی با شبکه‌های غیرآمریکایی و احتمال به نتیجه رسیدن آن در سال 96 خبر داده بود.

    تا اینکه مدیر عامل شرکت ملی پست اخیرا  از ارائه مستر کارت به صورت محدود در تهران خبر داده  و گفته بود که تعهد این کارت‌ها با شرکت ثالث طرف قرارداد با پست است و کسانی که به مستر کارت نیاز دارند اکنون می‌توانند از این امکان استفاده کنند. آنطور که در برخی رسانه‌ها اعلام شد، وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مستر کارت در منطقه 15 پستی به صورت محدود در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد، عنوان کرده است که  با توجه به مذاکره‌های صورت گرفته و رفع برخی محدودیت‌ها، در آینده‌ای نه چندان دور مسترکارت به صورت گسترده در اختیار متقاضیان سراسر کشور قرار می‌گیرد.

    ظاهرا در حال حاضر در راستای توسعه همکاری‌های دوجانبه به ویژه تعاملات مالی، شرکت پست در زمینه خدمات مستر کارت با شرکت ویژن کارت ایرانیان مشارکت می‌کند و متقاضیان پس از  ثبت نام در پست و دریافت کارت از طریق وب‌سایت شرکت ویژن کارت ایرانیان، می‌توانند نسبت به شارژ کارت صادر شده اقدام کنند.

    با پی‌گیری‌های ایسنا در مورد چند و چون ارائه این ویژن کارت‌ها که ادعا شده در 190 کشور دنیا اعتبار دارد، روابط عمومی شرکت ملی پست، نقش شرکت ملی پست را تنها ثبت‌نام و انجام امور اداری مرتبط با این کارت‌ها اعلام کرد و مسئول حقیقی ارائه این کارت‌ها را شرکت ویژن کارت ایرانیان اعلام کرد. همچنین تضمین‌های مالی این خدمت را متوجه تصمیمات بانک مرکز دانستند. اما اینکه در آینده اگر مشکلی متوجه دارندگان این کارت‌ها باشد کدام نهاد باید مسئولیت نهایی را برعهده داشته باشد به نظر هنوز قطعی نشده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی