عصر بازار

پرداخت تسهیلات اشتغال به یک هزار و ۵۲۱ ایثارگر

عصر اعتبار- مدیرعامل صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران گفت: از آذرماه سال ۹۵ تاکنون به یک هزار و ۵۲۱ ایثارگر در کشور تسهیلات اشتغال از سوی این صندوق پرداخت شده است.

پرداخت تسهیلات اشتغال به یک هزار و ۵۲۱ ایثارگر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، رضا ریاحی روز سه شنبه افزود: این صندوق از یکم فروردین 95 به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و آیین نامه مالی، اداری، استخدامی، نحوه پرداخت تسهیلات، ساختار اداری و نیروی انسانی آن تشکیل شد و از آذرماه پرداخت تسهیلات به صورت رسمی آغاز شد و تاکنون حدود 57 میلیارد تومان تسهیلات به این تعداد ایثارگر در سراسر کشور پرداخت شده است.
    وی با بیان اینکه البته تعدادی دیگر از ایثارگران هم در نوبت دریافت تسهیلات هستند؛ اظهار داشت: برای سال جاری جهت پرداخت تسهیلات به ایثارگران با بانک توسعه تعاون قراردادی منعقد شده است که در راستای این قرارداد 700 میلیارد ریال تسهیلات به ایثارگران از منابع این بانک اعطا خواهد شد.
    وی تصریح کرد: همچنین یک قرارداد با صندوق کارآفرینی امید در کشور منعقد شده است که حدود 500میلیارد ریال از منابع این صندوق و 200 میلیارد ریال از منابع صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران در مجموع 700 میلیارد ریال برای پرداخت تسهیلات نیز وجود دارد.

    ** اعطای 10 درصد تسهیلات قرض الحسنه به ایثارگران
    ریاحی ادامه داد: همچنین براساس بند پ ماده 89 قانون برنامه ششم توسعه بانک ها موظف هستند که 10 درصد تسهیلات قرض الحسنه خود را در راستای ایجاد اشتغال از طریق صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران به این افراد اعطا کنند که خوشبختانه بانک کشاورزی در این زمینه پیشقدم بوده است و 300 میلیارد ریال با نرخ چهار درصد و تسهیلات قرض الحسنه و با سقف 20 میلیون تومان تسهیلات به ایثارگران پرداخت خواهد کرد.
    به گفته وی، زمان پرداخت تسهیلات قرض الحسنه بانک کشاورزی براساس قراردادی که منعقد شده است، در این زمینه باید از بانک کشاورزی بخاطر اهمیت دادن به ایثارگران و پرداخت این تسهیلات تقدیر کرد.
    وی با بیان اینکه البته توزیع استانی این تسهیلات اجرایی شده است، ادامه داد: مابقی بانک های دولتی که مشمول این قانون برای پرداخت تسهیلات به ایثارگران است، در حال پیگیری هستیم که بانک توسعه تعاون نیز برای این موضوع اعلام آمادگی کرده است و تا هفته های آینده اجرایی می شود.

    ** ایجاد 10 هزار فرصت خوداشتغالی برای ایثارگران
    مدیرعامل صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران گفت: بانک ها باید دو هزار میلیارد تومان به این صندوق پول بدهند که اگر تامین شود براساس بند پ ماده 89 قانون برنامه ششم توسعه باید 10 هزار نفر از ایثارگران از این تسهیلات اشتغال بهره مند شوند.
    وی خاطرنشان کرد: البته بند پ ماده 89 در قالب یک برنامه پنج ساله است و هر سال باید 10 هزار نفر از ایثارگران از تسهیلات اشتغال برخوردار شوند.
    ریاحی اضافه کرد: این موضوع کمک خوبی به اشتغال ایثارگران خواهد کرد البته هرساله سرانه ای که پرداخت می شود تغییر می کند به عنوان نمونه امسال 20 میلیون تومان سقف تسهیلات اعطایی به ایثارگران است و برای سال بعد این رقم را افزایش خواهیم داد؛ باید در برنامه ششم توسعه این موضوع اتفاق بیفتد و پس از آن به عنوان یک موضوع دائمی آن را پیگیری خواهیم کرد.
    ریاحی ادامه داد: پیگیری پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به ایثارگران در دیگر بانک های مشمول این قانون نیز تا پایان نیمه اول سال جاری صورت می گیرد تا با یاری خداوند بتوانیم برای درصد بیشتری از ایثارگران شغل ایجاد کنیم .
    مدیرعامل صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران افزود: بانک ها و صندوق های دولتی موظف هستند از این طرح استقبال کنند و به همین منظور جلساتی با بانک های مختلف داشته ایم و به احتمال قوی بانک بعدی بانک توسعه تعاون است که این طرح را اجرایی می کند.

    ** تشکیل کمیته نظارت بر تسهیلات
    ریاحی با بیان اینکه تسهیلات پرداختی به ایثارگران از سوی این صندوق نظارت می شود، خاطرنشان کرد: ما کمیته نظارت بر طرح ها را داریم و افرادی که تسهیلات را دریافت می کنند، مشاوره داده می شود که آیا طرح آنها بازدهی یا سود دارد یا نه و بعد از آن نظارت روی طرح ها صورت می گیرد و از مکان اجرای طرح بازدید می شود.
    به گفته وی، همچنین برای ایجاد انگیزه در طرح های خود اشتغالی ایثارگران، صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران فرصت هایی را برای حضور ایثارگران در نمایشگاه های مختلف تولیدی، خدماتی، کشاورزی و صنعتی فراهم می کند و از این افراد دعوت می شود تا با سایر تولیدکنندگان رقابت کنند.
    وی خاطرنشان کرد: به همین منظور سال گذشته 50 غرفه از نمایشگاه شهر آفتاب به ایثارگران به صورت رایگان داده شد تا از این طریق علاوه بر ایجاد بازار رقابتی، طرح های آنها نیز مورد ارزیابی قرار گیرد
    مدیرعامل صندوق اشتغال و کارآفرینی ادامه داد: البته نظارت روی طرح های ایثارگران صورت می گیرد و باید حتما این تسهیلات در مسیر اشتغال هزینه شود.
    وی در پاسخ به این سوال که با ارائه هر تسهیلات چند نفر مشغول به کار می شوند، توضیح داد که هر تسهیلاتی که داده می شود برای اشتغال یک نفر است اما در برخی از طرح ها تعداد بیشتری شاغل می شود.
    به گفته وی، زمان بازپرداخت این تسهیلات ایثارگران 48 تا 60 ماه به صورت میانگین است.

    ** 20 هزار ایثارگر دیپلم جویای اشتغال
    ریاحی در پاسخ به این سوال ایرنا که چه تعداد ایثارگر جویای طرح های خوداشتغالی در کشور هستند، گفت: برای سال جاری به دنبال ایجاد اشتغال برای هفت هزار نفر هستیم و بانک توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید هم هفت هزار شغل ایجاد می کنند.
    وی با بیان اینکه امسال متقاضیان ایجاد شغل در حوزه ایثارگری حدود 20 هزار نفر دیپلم هستند، ادامه داد: البته تعداد این افراد رو به افزایش است و اگر این موارد و بودجه موردنیاز محقق شود می توان امسال برای این تعداد اشتغال ایجاد کرد.
    وی تصریح کرد: منابع صندوق اشتغال و کارآفرینی هم از سرفصل دولت، سایر منابع بنیادشهید و وجوه برگشتی که در صندوق می ماند، تامین می شود؛ البته از افراد حقیقی و حقوقی نیز برای صندوق استفاده می کنیم.

    ** ما بحث خوداشتغالی داریم
    ریاحی با بیان اینکه ما بحث خوداشتغالی ایثارگران را داریم، گفت: بحث استخدام ایثارگران به عهده اداره اشتغال بنیادشهید است.
    وی تصریح کرد: تمام طرح های ایثارگران براساس نظر نهایی صندوق اشتغال و کارآفرینی بررسی می شود و بعد از آن به افراد متقاضی تسهیلات داده می شود.

    ** آینده خوب صندوق اشتغال در گرو همکاری بیشتر بانک ها
    مدیرعامل صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران با بیان اینکه در بند پ ماده 89 قانون برنامه ششم توسعه بانک ها بیشتر به صندوق اشتغال و کارآفرینی بنیادشهید کمک کنند، افزود: چون امسال سال اقتصاد مقاومتی؛ اشتغال و تولید است انتظار داریم بانک ها بیشتر به ما کمک کنند.
    ریاحی ادامه داد: یکی از چالش ها این است که سرعت همکاری آنها با صندوق خیلی پایین است اما بانکی مانند کشاورزی نیز خدماتش قابل تقدیر است؛ ما نباید زمان ارائه تسهیلات به ایثارگران را از دست بدهیم.
    وی خاطرنشان کرد: اگر بانک ها همکاری کنند و زمان را از دست ندهیم به راحتی می توانیم اشتغال ایجاد کنیم و امسال اگر اعتبار موردنیاز نیز تامین شود، برای بین 17 تا 20 هزار ایثارگر می توانیم ایجاد اشتغال داشته باشیم.
    مدیرعامل صندوق اشتغال و کارآفرینی بنیادشهید با بیان اینکه روند پرداخت تسهیلات مطلوب است، گفت: اکنون نیاز به کمک بانک ها داریم.
    وی درباره استقبال ایثارگران برای استفاده از این تسهیلات نیز گفت: بسیاری از ایثارگران دنبال استخدام هستند و تعدادی هم دنبال خوداشتغالی هستند، ما فقط بحث تولید را نداریم، در بخش خدمات، کشاورزی و صنایع هم به ایثارگران متقاضی تسهیلات ارائه می شود.

    ** کمک مالی به پزشکان ایثارگر برای تاسیس مطب
    ریاحی با بیان اینکه برخی از ایثارگران پزشک و دندانپزشک هستند، اظهار داشت: ما مبلغی را بابت خرید مطب حدود 200 میلیون تومان به این ایثارگران می دهیم و مابقی سرمایه را خود افراد می آورند و این یا برای خرید مطب یا تجهیزات دندانپزشکی است.
    وی خاطرنشان کرد: این تسهیلاتی هم که به ایثارگران داده می شود در اختیار شرکت ها قرار می گیرد و پول به صورت مستقیم در اختیار آنها قرار نمی گیرد، البته برخی مواقع نیز تسهیلات به ایثارگران داده می شود.

    ** دنبال تخصصی کردن خدمات در بانک ها هستیم
    وی ادامه داد: بانک توسعه و صندوق کارآفرینی امید چون در حوزه تخصصی هستند، این بانک ها بیشتر مدنظر ماست؛ البته کارهایی که ما انجام داده ایم، این است که پرداخت ها از بانک های تخصصی باشد.
    مدیرعامل صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران افزود: به عنوان نمونه پرداخت تسهیلات در حوزه کشاورزی باید از بانک کشاورزی و در بخش خدمات به بانک های خدماتی و صنایع در بخش بانک صنعت و معدن پرداخت می شود.
    وی تصریح کرد: ما دنبال این هستیم که بانک ها را برای پرداخت تسهیلات تخصصی کنیم، البته با بانک های مختلف در این زمینه رایزنی کرده ایم.
    ریاحی اضافه کرد: انتظار داریم براساس اینکه قانون وظیفه ای برای بانک ها به ویژه بانک مرکزی ایجاد کرده هرچه سریعتر تسهیلات موردنیاز ایثارگران را در اختیار آنها قرار دهند تا اشتغال این افراد تامین شود.
    وی تاکید کرد: چون پایان سال مشکلات بانک ها بیشتر است انتظار داریم در فرصت باقی مانده در سال جاری تسهیلات بیشتری در اختیار ایثارگران قرار داده شود.
    ریاحی با بیان اینکه اگر بتوانیم تولیدات ایثارگران را وارد رقابت با دیگر تولیدکنندگان کنیم، موفقیت خوبی کسب خواهیم کرد، افزود: یکی از اقدامات صندوق در سال جاری همین موضوع است چون برخی از ایثارگران تولیدات بسیار خوبی دارند و حتی قابل رقابت در نمایشگاه های خارج از کشور نیز است.
    مدیرعامل صندوق اشتغال و کارآفرینی بنیادشهید گفت: خوشبختانه بنیادشهید در این زمینه همکاری های خوبی از صندوق داشته است و حتی دستور داده شده از سایر منابع اعتباری 300 میلیارد ریال به این صندوق اختصاص داده شود که قراردادها در این زمینه بسته شده، البته توزیع منابع استانی ما بیش از یک هزار میلیارد ریال است و در این زمینه هیچ مشکلی نداریم و کار در حال انجام است.
    وی تصریح کرد: ما فعلا مشکلی نداریم و پرداخت ها در حال انجام است و امیدواریم در سال های آینده اعتبارات بیشتری به این صندوق اختصاص داده شود.
    به گزارش ایرنا، موضوع اشتغال ایثارگران و خانواده های شهدا از دغدغه های مهم دولت و مسئولان اجرایی کشور است به همین منظور اسفندماه سال 94 صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.
    در زمان حاضر بیش از 67 هزار تن از فرزندان ، همسران شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران و شماری از خود ایثارگران از داشتن هرگونه شغلی محرومند و تامین شغل دولتی برای این افراد امری ممکن نیست به همین دلیل این صندوق برای ایجاد، توسعه و تقویت اشتغال و حمایت از فرصت های شغلی ایثارگران تاسیس شد.
    اگرچه در آزمون های استخدامی نیز 25 درصد سهمیه استخدام در دستگاه های دولتی به خانواده های شهدا و ایثارگران اختصاص دارد، اما چون تعدادی از فرزندان شهدا، جانبازان و ایثارگران در حال تحصیل هستند، هرساله بر آمار این افراد بیکار در جامعه افزوده می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی