عصر بازار

صندوق های بازنشستگی در انتظار تغییرات ساختاری

عصر اعتبار- اصلاح قوانین تعیین حقوق و چگونگی پرداخت مستمری ها و میزان آن در کنار اصلاح مقررات وراث از جمله اولویت های اصلاحی دولت دوازدهم برای ساماندهی وضعیت صندوق های بازنشستگی است .

صندوق های بازنشستگی در انتظار تغییرات ساختاری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، دولت دوازدهم به ریاست حجت الاسلام «حسن روحانی» پس از مراسم تنفیذ و تحلیف به طور رسمی آغاز به کارکرد تا در مدت چهار سال آینده برنامه های اصلاحی خود را که در طول تبلیغات انتخاباتی وعده داده بود، جامه عمل بپوشاند.
    یکی از این وعده ها ، اصلاح صندوق های بازنشستگی است که گفته می شود در اولویت است هر چند که اصلاح و تغییر قوانین تامین اجتماعی و به روز رسانی آن برای دولت بار مالی دارد اما باید دراین خصوص به مجلس لایحه ارایه کند .
    در این یادداشت، برآنیم تا برخی از تغییرات مورد نیاز صندوق های بازنشستگی در کشور را عنوان کنیم:
    1- صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی در ایران همانند هر صندوقی در جهان، با سالمندی جمعیت عجین هستند؛ بر همین اساس، علاوه بر مستمری هایی که به بازنشستگان داده می شود، توجه به خدمات بیمه ای و سلامت آنان هم از اهمیت زیادی برخوردار است.
    2- صندوق های تامین اجتماعی در ایران، مفهوم واقعی و علمی خود را از دست داده و همانند صندوق سایر کشورها که منابع در آن جمع شده و بعد به مصرف برسد، نیست. برهمین اساس، برخی معتقدند به دلیل چالش و فشارهای مالی به وجود آمده در صندوق ها، برخی از این صندوق ها به موسسات هرمی تبدیل شده اند. در واقع پس انداز افراد مستمری بگیر و قدیمی به افراد جدید که تازه مستمری می دهند پرداخت می شود که از جمله مواردی که باید درباره آن اصلاح و برای خروج از آن چاره ای اندیشیده شود، همین مورد است.
    3- بروزرسانی قوانین در تغییر ساختار صندوق های بیمه ای، یکی دیگر از موارد مورد نیاز اصلاح صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی است.
    4- یکی از موضوع های قابل تغییر در قوانین صندوق تامین اجتماعی چگونگی پرداخت مستمری ها و میزان آن است.بر اساس گزارش های منتشر شده، بازنشستگان در تمام کشورهای پیشرفته دنیا، از بهترین امکانات رفاهی برخوردار هستند. این در حالی است که در کشور ما، بازنشستگان به لحاظ معیشت در شرایط مناسبی قرار ندارند و از ضعف خدمت رسانی تامین اجتماعی رنج می برند، امری که باعث کاهش انگیزه در نیروی کار می شود.
    5- البته در ایران، به دلیل این که تامین اجتماعی به صورت مستقیم از سوی دولت حمایت نمی شود و مشارکت دولت درحمایت ها بیشتر به صورت تضامنی است، دولت درحوزه تغییر قوانین تامین اجتماعی هم نمی تواند ورود کند؛ اما ضرورت تغییر و اصلاح برخی قوانین تامین اجتماعی از سوی مجلس مورد انتظار بوده که بهتر است دولت هرچه سریع تر لایحه آن را به مجلس ارایه دهد.
    6- نبود ناظر بر صندوق‌ها یکی دیگر از مشکلات عمده صندوق های بازنشستگی است به این معنا که در سراسر دنیا، به صورت ماهانه و در مواردی روزانه، ارزش صندوق ها و موسسه های تامین اجتماعی اعلام می شود این در حالی است که در ایران، گزارش‌ دهی از ارزش صندوق ها وجود ندارد. بنابراین شفاف سازی و گزارش دهی صندوق های بازنشستگی می تواند یکی از راهکارهای خروج و یا کاهش بحران در آن ها باشد.
    7- تغییر قوانین در حوزه بیمه بیکاری هم باید انجام شود؛ در این خصوص قانونی در برنامه ششم درمجلس تصویب شد مبنی براینکه اصحاب فرهنگ،هنر و رسانه مدتی از بیمه بیکاری استفاده کنند. همچنین با تغییر قوانین تامین اجتماعی می توان برای افراد فعال درمرزها مانند کولبران بیمه درنظرگرفت که این بخش بزرگی از آسیب های اجتماعی را حل می کند.
    با این تفاسیر و چالش های عنوان شده، مشخص می شود که تعیین تکلیف میزان مطالبات از دولت، انجام اصلاحات در تعهدات جدید دولت نسبت به صندوق‌های بازنشستگی، تسویه بدهی دولت از طریق اوراق بدهی ، استقرار مقام ناظر برای همه طرح‌های بازنشستگی به استثنای طرح‌های بازنشستگی مبتنی بر طرح‌های در اختیار شرکت‌های بیمه عمر، از جمله مواردی است که می‌تواند درجهت اصلاح وضعیت صندوق‌های بازنشستگی کمک کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی