عصر بازار

مدیرعامل بانک انصار:

کاهش نرخ سودسپرده ها، باعث تقویت واحدهای اقتصادی کوچک و متوسط می شود

عصر اعتبار- دکترابراهیمی مدیرعامل بانک انصار در مصاحبه‌ای، کاهش نرخ سود سپرده‌ها را باعث تقویت واحدهای اقتصادی کوچک و متوسط دانست و گشایش‌های بین‌المللی را شرط مهمی برای توسعه و پیشرفت آن‌ها معرفی کرد.

کاهش نرخ سودسپرده ها، باعث تقویت واحدهای اقتصادی کوچک و متوسط می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار»، آیت الله ابراهیمی مدیرعامل بانک انصار درحاشیه بیست‌وهشتمین همایش بانکداری‌اسلامی که با محوریت نقش نظام اعتباری بانک‌ها در حمایت از تولید و اشتغال در مرکز همایش‌های سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی برگزار شد در مصاحبه ای  با اشاره به ضرورت توجه به واحدهای اقتصادی کوچک ومتوسط، نقش دولت را در تقویت این واحدها برجسته و اساسی قلمداد کرد.

    وی با برشمردن محدودیت های سیستم بانکی در کمک به بنگاه‌های کوچک ومتوسط گفت: مشکل این واحدها اعم از خدماتی و تولیدی، تنها تأمین مالی نیست، این واحدها از فضای مناسب کسب وکار، سیستم فروش پیشرفته، شبکه های توزیع، الگوی مصرف بهینه خانوارها و تأمین اقلام موردنیاز نیز محروم هستند.

    دکتر ابراهیمی در پاسخ به سوالی پیرامون نقش شبکه بانکی در تقویت بنگاه های کوچک ومتوسط؛ تأمین مالی این شرکت‌ها را منوط به گشایش های بین المللی وافزایش ظرفیت های رقابتی آن ها با موسسات خارجی دانست. وی تصریح کرد: امروز یکی از آسیب های بزرگ کشور مشکل قیمت بالای تأمین پول و منابع است. در شرایط نامناسب بودن فضای کسب وکار، فقدان حمایت دولت از طریق صندوق توسعه ملی و سایر منابع دولتی و فقدان گشایش های بین‌المللی، این بنگاه ها به موفقیت نمی رسند؛ درحالی که راه نجات اقتصاد کشور توسعه و تعمیق فعالیت های این واحدهاست.

    مدیرعامل بانک انصار در ادامه ، یکی از راه حل های تامین نقدینگی و تأمین مالی یادشده را استفاده از ابزارها وتامین مالی بین‌المللی دانست و گفت: بدون گشایش بین‌المللی امکان ارزان شدن قیمت تمام شده پول مشکل است. از سوی دیگر باید امکان سرمایه گذاری مجدد فراهم شود.

    وی تصریح کرد : در شرایطی که تورم و رشد قیمت‌ها زیر 10درصد و تأمین پول گرانقیمت است، دولت باید به کمک این واحدها بیاید تا مشکل بیکاری و اشتغال حل شود؛ همچنین دولت میتواند از طریق صندوق توسعه ملی، وجوه اداره شده و حمایت های ویژه را با استفاده از اهرم بانک ها به عنوان ابزارهای مالی دراختیار خود، پول ارزان در اختیار واحدهای تولیدی قراردهد.

    دکتر ابراهیمی در مورد تأثیر تزریق پول به شبکه تولیدی نیز اظهار داشت: در سال گذشته 8 محور از تولید صنعتی رشد مثبت داشت، درحالی که سال قبل از آن در این حوزه ها رشد منفی بوده است . وقتی منابع ارزان قیمت از سوی دولت و بانک ها به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط تزریق می شود، این امر تأثیر خود را می گذارد؛ این تأثیر در درازمدت است و استفاده از همه ظرفیت های تولیدی به تأثیر این تزریق کمک می کند . دولت باید کمک کند که امکانات و سرمایه های موجود مستهلک نشود.

    مدیرعامل بانک انصار در پاسخ به سئوال پیرامون اجرایی شدن کاهش نرخ سود بانکی ، بیان داشت: مشکل اساسی در کشور نرخ بالای سود سپرده ها و تسهیلات است. دست اندرکاران نظام بانکی باید بدانند که نرخ بالای پرداخت سود به سپرده ها و اخذ سود زیاد از تسهیلات اعطایی ، به اقتصاد، اشتغال و تولید کشور صدمات جدی وارد می کند. تصمیم بانک مرکزی و متولیان امور اقتصادی کشور درخصوص کاهش نرخ سودسپرده بانکی برای همه سودمند است و برندگان اصلی آن نسل‌های آینده هستند. ما باید به جای دلخوشی به سودهای بالای سپرده، بخش واقعی اقتصاد کشور را تقویت کنیم.

    دکتر ابراهیمی با اشاره  به عملکرد بانک ها نسبت به مصوبات پیشین بانک مرکزی گفت: متأسفانه بانک ها در مراحل گذشته همکاری لازم را انجام نداده اند. ولی به نظرمی رسد در مرحله جدید شرایط به گونه ای است که همه همکاری کنند. با این وجود، بانک انصار هرگز به افزایش سود سپرده ها دامن نزد و برای این امر وارد رقابت با دیگران نشد و علیرغم اجرای مصوبات بانک مرکزی ، خوشبختانه نه تنها با مشکل خاصی رو به رو نشد بلکه در سال 1395علاوه بر سود علی الحساب ، سود قطعی به سپرده گذاران پرداخت  و 3درصد حق الوکاله نیز اخذ گردید  مدیرعامل بانک انصار افزود: همه کسانی که به این نرخ از جنبه شرعی حساسیت دارند و همه دست اندرکاران امور اقتصادی باید بدانند که افزایش نرخ سودبانکی دلایل و عوامل متعددی دارد. ایجادصندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، اوراق قرضه دولتی با سود بالا، موسسات غیرمجاز که خوشبختانه کنترل شدند و اقداماتی نظیر این ها باعث شد تا بانک ها به مسابقه افزایش نرخ سود سپرده ها کشیده شوند. بنابراین برای کاهش نرخ سود سپرده های بانکی باید زمینه ها وعوامل فراهم کننده امکان افزایش از بین بروند و یا اثرشان بر شبکه بانکی خنثی شود. ما باید نرخ را به10درصد برسانیم.

    وی در پایان تاکید کرد: افزایش نرخ سود سپرده ها باعث می شود که تأمین مالی موسسات کوچک و متوسط و استارت آپ ها با چالش جدی رو به رو و سرمایه گذاری مجدد نیز که راه حل توسعه تولید است، دچار اختلال شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی