عصر بازار

سیف:

تعیین نرخ سود تسهیلات دومین مرحله برنامه بانک مرکزی

عصر اعتبار- رییس کل بانک مرکزی گفت: تعیین نرخ سود تسهیلات به عنوان مرحله دوم کاهش نرخ سود بانکی در آینده انجام می‌شود.

تعیین نرخ سود تسهیلات دومین مرحله برنامه بانک مرکزی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، ولی اله سیف امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت با بیان اینکه بخشنامه کاهش نرخ سود بانکی از یازدهم شهریور ماه اجرایی شده است، گفت: کاهش نرخ سود بانکی در دو مرحله انجام می‌شود که مرحله اول تثبیت سود سپرده‌ها است و تعیین سود تسهیلات به عنوان مرحله دوم این اقدام در آینده انجام خواهد شد.
    رییس شورای پول و اعتبار با تاکید بر اینکه تعیین تکلیف سپرده‌ها امری مهم و ضروری برای آینده اقتصاد کشور است، تصریح کرد: از این طریق بانک مرکزی می‌تواند سیال و روان بودن منابع را در سالی که پیش رو داریم پیش‌بینی کند.
    سیف با بیان اینکه برخی استنباط می‌کنند که مدت 10 روزه اعلام شده برای تعیین تکلیف سپرده‌های مردم باعث شد منابع برخی بانک‌ها به بانک‌های دیگر منتقل شود، گفت: صف‌های طولانی بانک‌ها به این دلیل تشکیل شد که صاحبان سپرده‌ها تکلیف سپرده‌های خود را روشن کنند و مردم تصمیم گرفتند که در بانک‌ها سپرده‌گذاری بلندمدت یا کوتاه مدت انجام دهند.
    رییس کل بانک مرکزی با اشاره به افزایش کنترل‌ها و نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها گفت: با تشدید کنترل‌ها جلوی بروز تخلفات را گرفته‌ایم تا راهی برای تعیین سود تسهیلات در آینده باشد.

    نظارت بر رعایت نرخ‌های سود در شبکه بانکی

    رییس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت:در صورت تخلف بانک‌ها از سود 15 درصد، با قاطعیت برخورد خواهد شد و اجازه تخلف نمی‌دهیم.
    ولی اله سیف در جمع خبرنگاران افزود: تعداد زیادی از همکاران به عنوان بازرس در شعب رفت و آمد می‌کنند و همه چیز را زیر نظر دارند و انضباط کاملی برای رعایت نرخ‌های سود در نظام بانکی را شاهد خواهیم بود.
    وی با بیان اینکه دقت لازم و کافی در مورد نرخ سود انجام شده است، خاطرنشان کرد: سپرده‌گذاری بخواهد قبل از سررسید یکساله اش سپرده اش را بردارد نرخ آن بر می‌گردد و از ابتدای این سپرده به صورت ده درصد محاسبه می‌شود و لذا حرکت منابع از نظام بانکی به سمت بازارهای دیگر حرکت پیش بینی شده‌ای نیست و نمی‌تواند انجام شود.
    رییس کل بانک مرکزی گفت:: خوشبختانه بانک مرکزی ظرفیت ورود جدی به بازار طلا را دارد و به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد در بازار طلا مشکلی ایجاد شود، ذخایر طلای ما در حد بالایی قرار دارد و هیچگونه نگرانی نداریم.
    ولی الله سیف در خصوص سود علی الحساب هم افزود: هیچ کس نسبت به مبنای شرعی سود علی الحساب ایرادی ندارد و فلسفه و منطق بانکداری بدون ربا که در آن می‌گوید هیچ سود قطعی نمی‌شود قبل از پایان دوره مالی به صاحبان سپرده داده شود و لذا سود قطعی در پایان دوره محاسبه و حسابرسی شده و بعد از تثبیت به سپرده گذاران تخصیص داده خواهد شد، اما در کنار این واقعیت یک بحث هم وجود دارد که صاحب سپرده در طی دوره‌ای که پول خود را سپرده گذاری می‌کند به امید یک درآمد مستمری است.
    وی اظهار داشت: این مکانیزم علی الحساب برای همان مطلب گفته شده، پیش بینی شده است، اما آن چیزی که اشکال ایجاد می‌کند در رقابت کاذب این نرخ‌های سود شکل می‌گیرد و در حقیقت مبنای اصلی خودش را از آن قطع ارتباط می‌کند.
    سیف گفت: سودی وقتی مطمئن است که محقق خواهد شد.
    رییس‌کل بانک مرکزی افزود: علاوه بر رقمی که شورای پول و اعتبار تصویب کرده یک ضابطه دیگر هم وجود دارد و این است که مبنا، سود علی الحساب باشد و بخش مالی هر بانکی پیش بینی دقیقی انجام می‌دهد که نرخ سود محقق شده در پایان سال چقدر است و رقمی باید باشد که هیچ وقت از رقم اصلی بالاتر نباشد و گرنه اجحافی به حقوق سهامداران می‌شود، لذا بر این اساس مبنای درستی ایجاد شده است.
    آقای سیف در بخش دیگری از سخنان خود گفت:: اصولا بانک‌ها در همه سیاست هایی که تصویب می‌شود تلاش می‌کنند منابع نظام بانکی به فعالیت هایی داده شود که به بیشترین رشد تولید و بیشترین اشتغال و بالا رفتن رفاه اجتماعی منجر شود.
    وی با اشاره به مشکلات نظام بانکی مشکلات، خاطرنشان کرد: تسهیلاتی که نظام بانکی قاعدتا باید بتواند پرداخت کند، خیلی بیشتر از تسهیلاتی است که الان پرداخت می‌کند و این به دلیل انجماد دارایی‌ها و تنگنای مالی بانک‌ها است و به همین دلیل ما وظیفه سنگین تری داریم که دقت کنیم این منابع تسهیلاتی را تخصیص بهینه بدهیم به فعالیت هایی که می‌تواند بیشترین رشد را در اقتصاد ایجاد کند و بیشترین تاثیر را بر تولید و اشتغال داشته باشد.
    رییس کل بانک مرکزی گفت: در سال گذشته نمونه‌ای از این کار، حمایت از بنگاههای کوچک و متوسط بود که اثرات مثبتی داشت و امسال با دامنه وسیع تری برنامه ریزی کرده ایم.
    سیف افزود: در سال 95 شانزده هزار میلیارد تومان در این خصوص هدف‌گذاری شده بود که 17. 5 هزار میلیارد تومان پرداخت شد، اما در سال جاری 50 هزار میلیارد تومان تخصیص دادیم که 20 هزار میلیارد تومان برای صنایع کوچک و متوسط، 10 هزار میلیارد تومان برای نوسازی و بهسازی خطوط تولید فرسوده و 20 هزار میلیارد تومان هم برای ایجاد انواع اشتغال است که با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت خواهد شد.
    آقای سیف در حاشیه جلسه هیئت دولت در خصوص سفر رئیس جمهور به آفریقای جنوبی هم گفت:: در گذشته ارتباط خاصی را با نظام بانکی آفریقای جنوبی ایجاد کردیم و با اعزام یک هیئت بانکی به کشور آفریقای جنوبی پیش نویسی را تهیه کردیم که می‌تواند در این سفر بین بانکهای مرکزی دو کشور به امضا برسد و طبیعتاً زمینه شروع همکاری‌های بانکی بین دو کشور را ایجاد می‌کند.
    رئیس کل بانک مرکزی افزود: ظرفیت همکاری‌های اقتصادی بین ایران و آفریقای جنوبی ظرفیت‌های خوبی است و پیش نیاز استفاده از این ظرفیت‌ها وجود ارتباطات بانکی مناسب است که در حال شکل گیری است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی