عصر بازار

وضعیت بازارهای مالی پس از کاهش نرخ سود

عصر اعتبار- وضعیت بازارهای مالی پس از کاهش نرخ سود و تغییر مقصد نقدینگی به سمت بیمه های عمر و زندگی در گفتگوی اختصاصی با سعید گیوه چی، مدیر بیمه عمر و زندگی بیمه معلم بررسی شد

وضعیت بازارهای مالی پس از کاهش نرخ سود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، به دنبال کاهش نرخ سود بانکی و به دنبال مصوبه شورای پول و اعتبار در سال 95، بخشی از سپرده‌گذاران و صاحبان منابع مالی ترجیح دادند که برای کسب سود بیشتر از سپرده‌های بانکی به بازارهای مختلف از جمله سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، خرید اوراق خزانه و بدهی دولت، بیمه عمر و… وارد شوند.

     

    بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری؛ جایگزینی مناسب برای بازارهای سودگرا

    براساس گزارش های منتشره تعدادی از شرکت‌های بیمه ای که در زمینه بیمه عمر و سرمایه‌گذاری فعالیت بیشتری دارند، ترازنامه و سود و زیان آنها نشان می‌دهد که در سال‌های 94 و 95 سرمایه‌گذاری در بیمه عمر و زندگی بین 20 تا 24 درصد سود داشته و همین موضوع، سرمایه‌گذاری در این‌گونه بیمه‌ها را جذاب‌تر از سرمایه‌گذاری‌های دیگر معرفی کرده است.

    بر اساس مقررات بیمه مرکزی و شاخص‌های نظارتی، شرکت‌های بیمه ای باید منابع مالی و سپرده‌گیری خود را به صورت درصدهای مشخصی در سپرده‌گذاری، بازار سرمایه، خرید و فروش، املاک و دارایی‌های مختلف و… سرمایه‌گذاری کنند تا ریسک خود را کاهش دهند.

    همین موضوع باعث شده که کارشناسان و مدیران شرکت‌های بیمه با اتکا به این منابع قابل توجه و تخصص مالی خود و شناخت ریسک‌ها و مسیر سودآوری در بازارهای مختل، به گونه‌ای در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند که متوسط سود آنها در سال‌های 94 و 95 سودی معادل 20 تا 24 درصد را نصیب سرمایه‌گذاران کرده است.

    بر این اساس به نظر می‌رسد که حداقل برای چند سال، بیمه عمر و سرمایه‌گذاری نیز در کنار سرمایه‌گذاری‌های دیگر هم از جهت سودآوری مناسب و هم از جهت تامین ریسک و پشتیبانی از خانواده‌ها و افراد در دوران بازنشستگی، سالمندی، فوت و مجروح شدن و ناتوان شدن و… از جذابیت بالایی برخوردار باشد و لذا اعلام شاخص‌هایی مانند دیه حوادث منجر به فوت، از کارافتادگی و… و رقم‌های بالایی که می‌تواند زندگی افراد را در مقابل حوادث و مرگ و… تامین کند.

    هر سال بخش قابل توجهی از منابع و نقدینگی موجود به سمت بیمه عمر و زندگی متمایل شود و به خصوص در شرایط کاهش نرخ سود بانکی و ثبات یا رکود بازارهای دارایی، بیمه عمر از جذابیت بیشتری نسبت به بانک و ارز، خودرو، مسکن و… برخوردار باشد.

    سود 23.3 درصدی بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری

    سعید گیوه‌چی، مدیر بیمه عمر و زندگی بیمه معلم در گفتگوی اختصاصی اظهار داشت:  با سرمایه‌گذاری درست و صحیح ذخایر و حق بیمه بیمه‌ زندگی برای ششمین سال پیاپی، موفق شدیم سود مشارکت در منافع بسیار مناسبی نسبت به سود تضمینی سال 95 به بیمه‌گذاران بیمه‌های زندگی و سرمایه‌گذاری پرداخت کنیم. حداکثر سود تضمینی شرکت‌ها در سال 95 طبق آیین‌نامه 68 بیمه مرکزی در 2 سال اول 16 درصد، 2 سال دوم 13 درصد و از سال چهارم به بعد 10 درصد تعیین شده است.

    سعید گیوه چی افزود : کادر مجرب و متخصص معاونت مالی و کمیته سرمایه‌گذاری بیمه معلم با استفاده از فرصت‌های مناسب بازار توانست سودی معادل 7.3 درصد را بالاتر از سود تضمین شده بین بیمه‌گذاران این رشته تقسیم کند. بدین‌ترتیب سود قطعی در سال 95 معادل 23.3 درصد به حساب اندوخته بیمه‌گذاران بیمه‌های زندگی و سرمایه‌گذاری واریز شد.

    گیوه‌چی ادامه داد: پرداخت بیشترین سود قطعی و بالا به سرمایه‌گذاران بیمه عمر، نشان‌دهنده معرفی برندهای خوب و سرمایه‌گذاری‌های اصولی با استفاده از توان کارشناسان مالی حرفه ای است که کمتر قول می‌دهند اما بیشتر عمل می‌کنند و در نتیجه بیمه عمر در مجموع با استفاده از توان متخصصان حرفه ای کشور می‌تواند ضمن پوشش ریسک‌ها و خطرات احتمالی سود سرمایه‌گذاری‌ها را افزایش دهد.

     

    معرفی بیمه عمر و صندوق سرمایه‌گذاری

    بعضی کارشناسان معتقدند که برخی بانک‌ها در سال‌های اخیر خود اقدام به ایجاد شرکت‌های بیمه ای کرده‌اند و از طریق فروش محصولات بیمه‌ای با نرخ‌های بالاتر از سپرده‌ها توانسته‌اند سرمایه قابل توجهی را جذب کنند و هر مشتری بانکی که قصد خروج سپرده از بانک را داشته باشد با پیشنهاد خرید محصولات بیمه‌ای مانند بیمه عمر یا سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری معرفی می‌شود.

    در بیمه‌های عمر و زندگی می‌توان علاوه بر دریافت سود سالانه پوشش حوادث و اندوخته آتیه را هم در نظر گرفت زیرا بیمه‌ها در این رابطه مستمری بازنشستگی را هم پیش بینی کرده‌اند و حد اکثر سود تضمینی شرکت‌ها در سال 95 طبق آیین‌نامه بیمه مرکزی 2 سال اول 16 درصد، 2 سال دوم 13 درصد و از سال چهارم به بعد 10 درصد تعیین شده است.

    در کشورهای جهان 8 الی 15 درصد از درآمد خانوارها به خرید بیمه‌نامه عمر تعلق دارد اما این رقم در ایران بسیار کمتر است. در شرایطی که در بیمه‌های زندگی و سرمایه‌گذاری پوشش فوت و نقص عضو تعریف شده و می‌توان حق بیمه را به صورت یکجا پرداخت و دریافت کرد این امکان وجود دارد تا دریافت سود سالانه و همچنین سود تضمین شده مشارکت در سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه که توسط بیمه مرکزی 85 درصد تعیین و تضمین شده، تحقق یابد.

    برخی شرکت‌ها برای جلب نظر بیمه‌گذاران خرد و کسب سهمیه بیشتری از بازار بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری 96 درصد سود تصویب و پرداخت کردند.

    در شرایطی که با خرید بیمه‌نامه و پوشش‌های حوادث و از کارافتادگی به آن سود مشارکت هم تعلق می‌گیرد، این موضوع می‌تواند جایگزینی مناسب برای سپرده‌های خارج شده از سیستم بانکی باشد.

    باید توجه داشت که با خرید بیمه عمر سرمایه‌گذاری می‌توان پس‌اندازهای اندک خانوار را به ذخایر بیمه عمر تبدیل کرد یا به قولی با پس‌اندازهای اندک می‌توان اندوخته‌های بزرگ را تشکیل داد و به سمت سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی کشور هدایت کرد که این رویه هم‌اکنون در دنیا درحال اجراست.

    در ماده 11 آیین‌نامه 68 آورده شده که شرکت بیمه موظف است، معادل 85 درصد از سود حاصل از سرمایه‌گذاری عمر را تقسیم کند و در مقایسه با دیگر بازارهای مالی، تنها بیمه عمر و سرمایه‌گذاری است که از روز اول می‌توان جدول چند ساله سود آن را مشاهده کرد و مشتری می‌تواند به جدول حساب کاربری اندوخته بیمه خود دسترسی داشته باشد. این جدول 106 ساله بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری از کشور فرانسه الگو گرفته شده و می‌تواند اطمینان خاطری برای سرمایه‌گذاران بیمه عمر باشد.

    رابطه سرمایه‌گذاری در بیمه عمر با تحصیلات و درآمد

    نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که تقاضای حق‌بیمه با سطح تحصیلات و درآمد خانوار رابطه مستقیم و با بعد خانوار و سن سرپرست خانوار رابطه معکوس دارد. همچنین بالا بودن عواملی نظیر هزینه‌های درمانی و حمل و نقل شخصی نیز رابطه مستقیمی با تقاضای حق بیمه در رشته‌های درمان و حمل و نقل دارند.

    از سایر نتایج به دست آمده و تخمین مدل‌ها می‌توان به مقدار کشش قیمتی و درآمدی حق‌بیمه‌ها در مناطق شهری و روستایی در رشته‌های مختلف اشاره کرد که کشش قیمتی تقاضا در حدود 0.04- تا 0.025- و کشش درآمدی در حدود 0.03 تا 0.07 حاصل شده است.

    در بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری مستمری مادام‌العمر بر اساس اندوخته در شروع مستمری محاسبه و در پایان هر ماه و تا زمان حیات بیمه شده پرداخت می‌شود.  همچنین مدت تضمین پرداخت مستمری در صورت فوت بیمه شده، 30 سال از سال اول (تاریخ شروع) پرداخت مستمری بوده و در صورت فوت بیمه شده در مدت تضمین پرداخت مستمری، فقط مستمری تعیین شده طبق ستون‌های مستمری ماهانه به ذینفع پرداخت می‌شود و حق بازخریدی بیمه‌نامه با فوت بیمه شده از بیمه‌نامه سلب می‌شود. همچنین در صورت فوت بیمه شده پس از مدت تضمین، پرداخت مستمری بیمه‌نامه خاتمه خواهد یافت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی