عصر بازار

مدیرعامل بانک توسعه صادرات:

فعالیت های بانکی تجار دوکشور ایران و کره جنوبی به آسودگی قابل انجام است

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک توسعه صادرات اعلام کرد: نیازهای بانکی تجار دو کشور ایران و کره جنوبی پوشش داده می‌شود و رفع این مشکلات به آسودگی قابل انجام است.

فعالیت های بانکی تجار دوکشور ایران و کره جنوبی به آسودگی قابل انجام است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳:۰۰

    هب گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، دکتر علی صالح آبادی در پاسخ به سوالی درخصوص جزییات یادداشت تفاهم بانکهای خصوصی ایران با فدراسیون بانکهای کره جنوبی برای تسهیل خدمات بانکی بین صادر کنندگان دو کشور اظهار داشت: روند همکاری ها با شبکه بانکی کره جنوبی بسیار مطلوب است.
    وی تصریح کرد: بانک ملت سئول بعنوان شعبه ای از بانک ملت ایران قبلا فعالیت داشت و به دلیل تحریمها از سال 2011 روابط بانکی با این بانک قطع شده بود ، درحال حاضر این بانک با پیگیریهای بانک مرکزی و وزارت خارجه فعال شده است و می تواند بدون هیچگونه محدودیتی خدماتی چون اعتبار اسنادی، ضمانتنامه و حواله جات را انجام دهد.
    دکتر صالح آبادی ادامه داد : با توجه به فروش نفت ایران به کره جنوبی و وجود حسابهای بانک مرکزی نزد بانکهای مهم کشور کره جنوبی، واردکنندگان ایرانی می توانند از طریق این حسابها فعالیت های ارزی خود را پوشش دهند.
    مدیرعامل بانک توسعه صادرات اضافه کرد: شرایط بانکی و روابط کارگزاری در سال جاری بسیار مساعدتر از ابتدای برجام شده است به طوری که بانک ایرانی EIH که با سهامداران ایرانی در آلمان فعالیت می کند، تعاملاتش با بانکهای دنیا از جمله دویچه بانک آلمان بسیار مطلوب بوده و به مشتریان ایرانی خدمات ارائه می دهد.
    وی رخدادهایی چون فعالیت مجدد شعب بانکهای ایرانی در خارج از کشور، برقراری رابطه کارگزاری با بانکهای معتبر و بزرگ اروپایی، قابلیت استفاده بانکهای ایرانی از خطوط اعتباری بانکهای خارجی و خروج حسابهای بانک توسعه صادرات و دیگر بانکهای کشور از تحریم و از جمله مواردی ذکر کرد که پیامدهای مثبتی در شبکه بانکی برجای گذارده است.
    دکتر صالح آبادی در مورد اخذ خطوط اعتباری از بانک های خارجی گفت: اخیرا قراردادی با کره جنوبی به مبلغ هشت میلیارد یورو بین ایران و کره جنوبی امضا شد که تحول بزرگی در حوزه صنعتی، خدماتی و اقتصادی ایجاد می کند و در آینده نزدیک خبرهای خوبی از این دست خواهید شنید.
    وی ابزار اعتبار خریدار را از جمله ابزارهای مهم تامین مالی ذکر کرد و افزود: از این طریق خریداران خارجی برای خرید کالای ایرانی تشویق می شوند و با خرید کالای ایرانی بصورت مدت دار، بانک توسعه صادرات پول صادر کننده را نقد پرداخت کرده و آن را از طرف خارجی دوسال بعد دریافت می کند. نمونه این قرارداد در سال گذشته بین بانک توسعه صادرات و بانک ملت ارمنستان به میزان 10 میلیون منعقد شد که توافق خوبی نیز بود.
    به گفته دکتر صالح آبادی، بانک توسعه صادرات بیش از 200 میلیون دلار وجوه بلوکه شده داشت که آزاد شدن این وجوه باعث ورود منابع یاد شده به چرخه اقتصادی کشور و خروج بانک از محدودیت منابع شد.
    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر پیمانهای بانکی کشورهای در معرض تحریم بایکدیگر بر فشارهای غرب و آمریکا گفت: این کشورها با استفاده از روابط دو یا چندجانبه می توانند تحریمهای غرب را کم اثر کنند و مثلا کشور روسیه که تحت تحریم غرب قرار گرفته است، درصدد است از این طریق بتواند مانع از موفقیت تحریم‌ها شود.
    وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم در این عرصه، اتصال شبکه پرداخت دو کشور به یکدیگر است که بتوان با ریال و تبدیل آن به روبل و بالعکس کار کرد. نقش بانک مرکزی ایران و روسیه برای ایجاد سازوکار مناسب به منظور مبادله ارزهای دو کشور و عدم استفاده از ارزهای یورو و دلار دارای اهمیت است.
    دکتر صالح آبادی در پایان خاطر نشان کرد: این تعاملات بین دو کشور تعاملات در حال شکل گیری است و میتوان این مدل یعنی استفاده ارزهای محلی به جای ارزهای جهان روا را به کشورهای دیگر نیز تعمیم داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی