عصر بازار

حق شناس در گفت وگو با عصر اعتبارمطرح کرد:

قطع یارانه های حمایتی با حذف ارز مسافرتی

عصر اعتبار- کارشناس بانکی با اشاره به اینکه حذف ارز مسافرتی از سوی بانک مرکزی اقدام مناسبی بود ، گفت: با حذف ارز مسافرتی شاهد جهش قیمت ارز در بازار نخواهیم بود.

قطع یارانه های حمایتی با حذف ارز مسافرتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴:۰۰

    هادی حق شناس در گفت وگو با پایگاه خبری «عصر اعتبار» درباره حذف ارز مسافرتی از سوی بانک مرکزی ، با تاکید براینکه حذف ارز مسافرتی اقدام مناسب و کارشناسی از سوی دولت بود، گفت: حذف ارز مسافرتی در راستای حذف یارانه‌ها بوده است. همچنان‌که یارانه حامل‌های انرژی حذف شد یا یارانه برخی کالاهای دیگر در راستای واقعی کردن قیمت‌ها کنار گذاشته شد. با حذف یارانه‌ها در اقتصاد قیمت‌ها، هزینه‌ها و درآمدها واقعی می شود و به نظر می‌رسد که حذف ارز مسافرتی در همین راستا بوده است. اگرچه اقدام بانک مرکزی برای حذف ارز مسافرتی با تأخیر انجام شد اما با در نظر گرفتن فرض حذف یارانه‌ها، اقدام مناسبی بود.
    استاد دانشگاه تهران با طرح این سوال که چرا دولت باید به کسانی که برای تفریح به خارج از کشور سفر می کنند یارانه پرداخت کند؟ افزود: اگر سفرهای خارجی برای درمان یا تحصیل و آموزش باشد، پرداخت یارانه نه‌تنها بلامانع است بلکه توصیه می‌شود. چراکه درمان و آموزش یک نوع سرمایه‌گذاری است، اما پرداخت یارانه برای کسانی که صرفاً برای تفریح به خارج از کشور سفر می‌کنند، اقدامی درست و کارشناسی نبوده ، نیست و نخواهد بود و  توجیحی برای آن وجود ندارد.
    وی درباره تاثیر حذف ارز مسافرتی بر بازار ارز و جهش قیمت ها نیز، تصریح کرد: شاهد جهش قیمتی به دلیل حذف ارز مسافرتی نخواهیم بود. چرا که ارز مسافرتی برای ایام خاصی  مانند سفرهای زیاتی بوده است هرچند در بخشنامه بانک مرکزی ارز مسافرتی برای سفرهای زیارتی مستثنا شده اما دولت باید هرچه سریع‌تر با حذف استثنائات نرخ ارز را یکسان‌سازی کند.
    حق شناس ادامه داد:زمانی شاهد افزایش نرخ ارز خواهیم بود که دولت در قیمت ها دستکاری یا قیمت را ثابت نگه دارد.همچنین دولت باید اجازه دهد نرخ ارز تعدیل شود اگر این کار از سوی دولت صورت نگیرد در آن زمان باید منتظر شوک ارزی در بازار باشیم
    کارشناس بانکی در پاسخ به این سوال که آیا حذف ارز مسافرتی می توان به یکسانت سازی نرخ ارز کمک کند؟ گفت: یکی از اقدامات ضروری که دولت یازدهم باید در پایان سال گذشته انجام می‌داد و نداد، یکسان‌سازی نرخ ارز بود. هراندازه که یکسان‌سازی نرخ ارز دیرتر انجام شود، امکان استفاده از رانت برای  کسانی که دسترسی به ارز دولتی دارند بیشتر می‌شود.گام بعدی دولت باید به ساماندهی بازار چند نرخی ارز معطوف شود. یکسان‌سازی قیمت ارز در کنار کاهش نرخ تورم و کنترل نرخ سود بانکی به‌عنوان متغیرهای کلان اقتصادی می‌تواند به تقویت بخش واقعی اقتصاد منجر شود.
    وی اظهارداشت: به طور یقین حذف ارز مسافرتی می تواند به یکسان سازی نرخ ارز کمک کند ، اما اقدام بانک مرکزی به طور یقین در جهت یکسان سازی نرخ ارز نیست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی