عصر بازار

جزئیات دیدارهای هیئت بانکی ایران در چین

عصر اعتبار- بانک مرکزی ایران و بانک توسعه چین یادداشت تفاهمی معادل ۱۵ میلیارد یورو با موضوع ارائه تسهیلات تأمین مالی پروژه های عمرانی و تولیدی امضاء کردند. این یادداشت تفاهم، علاوه بر تبیین چارچوب همکاری میان بانک های ایرانی و چینی، مبنایی برای روابط بلند مدت با بانک توسعه چین در زمینه های فنی، عملیاتی و آموزش نیروی انسانی خواهد بود.

جزئیات دیدارهای هیئت بانکی ایران در چین
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، در دومین روز سفر هیئت بانکی ایران به چین، ولی اله سیف در دیدار با رئیس بانک توسعه چین ضمن ابراز خرسندی از همکاری های این بانک با بانک مرکزی ایران در زمینه تأمین مالی که اخیراً منجر به امضای قرارداد فاینانس برقی کردن و ارتقای راه آهن تهران – مشهد شد، خاطر نشان کرد: توسعه این همکاری ها نشان دهنده فصل نوینی در روابط مالی و تجاری ایران و چین است و پشتیبانی بانک های چینی از توسعه روابط اقتصادی و مالی بلند مدت میان دو کشور قابل تقدیر است.
    همچنین در دیدار هیأت بانکی ایران با بانک توسعه چین، مسائلی همچون گسترش روابط مالی و  بانکی در تمام زمینه ها از جمله تأمین مالی، تسویه پولی و استفاده  از ارزهای محلی در روابط میان دو کشور، ارائه خدمات جامع بانکی به بانک های ایرانی و همکاری تکنیکی و فنی مورد بحث قرار گرفت.
    روابط بانکی پیش نیاز همکاری های اقتصادی است
    ولی اله سیف در دیدار جداگانه ای با  آقای "گوئه  شوشینگ" مقام نظارتی بانکی چین با اشاره به گسترش همکاری های اقتصادی در پسابرجام گفت:  سطح همکاری های اقتصادی میان دو کشور ایران و چین پس از برجام به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، در این مسیر لازم است که همکاری های مالی و بانکی نیز به تناسب این امر افزایش پیدا کند تا بانک ها بتوانند خدماتی متناسب با سطح تبادلات اقتصادی ارائه کنند. رئیس مقام نظارت بانکی چین نیز ضمن تصدیق این امر، از آمادگی برای تعاملات مالی و بانکی با بانک های ایرانی خبر داد و از کانون بانک های چینی خواست که روابط خود با کانون بانک های ایران را افزایش و ارتقا دهد.
    گفتنی است، مقام نظارت بانکی چین که مسئول وضع و اجرای مقررات نظارتی بانکی در چین است، نقش مهمی در فعالیت های بانک های این کشور و نیز همکاری های بین المللی آنها بر عهده دارد. در دیدارهای انجام شده که با حضور برخی مدیران عامل بانک های تجاری ایران برگزار شد، همکاری بانک های دو کشور و برگزاری جلسات میان کانون بانک های چین و کانون بانک های خصوصی و دولتی ایران مورد توافق قرار گرفت و مقرر شد تعاملات بانک های چینی و بانک های ایرانی در مسائل مورد علاقه طرفین افزایش یابد.ضمناً حضور موثرتر بانک های دو کشور در سرزمین یکدیگر مورد بحث قرار گرفت و  مقرر شد زمینه ارتقای هر چه بیشتر این همکاری ها فراهم شود.
    رئیس کل بانک مرکزی و هیأت بانکی همراه، در جلسه دیگری به منظور ارتقای و تعمیق روابط میان بانک های ایرانی و اگزیم بانک چین، با مقامات این بانک دیدار و راهکارها و پیشنهاداتی را ارائه دادند که مورد استقبال طرف مقابل قرار گرفت و مقرر شد تیم های کارشناسی دو طرف، مسأله عملیاتی شدن این پیشنهادات را پیگیری کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی