عصر بازار

رییس اسبق آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تاکید کرد:

لزوم استفاده از بازنشستگان برای توسعه کشور

عصر اعتبار- رییس اسبق آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت بازنشستگان برای جلوگیری از دوباره کاری، گفت: برگزاری کرسی‌های فکر در سطح مختلف اداری و اجرایی با حضور بازنشستگان در اولویت اجرایی و برنامه‌ریزی مسئولان قرار گیرد.

لزوم استفاده از بازنشستگان برای توسعه کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، از سال 1386 روز 25 ذیحجه به عنوان روز خانواده و تکریم بازنشستگان در تقویم رسمی کشور درج شده است علت انتخاب این روز شأن نزول آیه «هل اتی» در سوره الانسان که راجع به خانواده و استحکام پایه‌های آن است، عنوان شده است.

    سوره هل اتی در روز 25 ذیحجه در شان اهل بیت پیامبر (ص) نازل شد که پس از سه روز روزه و انفاق افطار خود، از طرف خداوند اطعام شدند .

    خانواده به عنوان کوچکترین نهاد اجتماعی، آسیب‌پذیرترین گروه در برابر آسیب‌های اجتماعی است به طوری که اکثر مشکلات و آسیب‌ها ابتدا در خانواده‌ها بروز پیدا می‌کند و در صورت عدم پیشگیری و برخورد ناصحیح با آنها، به درون جامعه نیز رسوخ می‌کند .

    نقش خانواده به عنوان اثرگذارترین نهاد تربیتی در پرورش و تربیت سرمایه‌های انسانی که از بزرگترین پشتوانه‌های توسعه و تعالی هر کشوری به شمار می‌آید، از چنان اهمیتی برخوردار است که سلامت و صلابت هر جامعه‌ای مرهون وجود خانواده‌های سالم، عفیف و با تقوا است .

    امروزه ما بر این باوریم که آرامش و امنیت اجتماعی و اقتصادی کشور مدیون تلاش بازنشستگان در حوزه‌های مختلف است.

    تلاش بازنشستگان در وقت کاری و حضور فعالانه آنها از آغاز دوره بازنشستگی در خانواده‌ها همیشه به منظور توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده است که باید از این حضور استفاده بیش از پیش شود.

    «احمد لاجوردی» رییس اسبق آموزش دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، تکریم بازنشستگان را یکی از مهمترین نیازهای رفتاری و اخلاقی در قبال آنها دانست و بیان کرد: این باور که بازنشستگان پیر و بدون استفاده شدند یکی از باورهای غلط است که در مورد بازنشستگان وجود دارد.

    وی با بیان این‌که زندگی افراد بازنشسته بسیار سنگین‌تر و پر رفت و آمدتر از گذشته آنهاست، افزود: متأسفانه افزایش حقوق بازنشستگان منطقی و به روز نبوده که باید به هر نحوی اصلاح شود.

    لاجوردی با اشاره به میزان تعیین شده خط فقر، گفت: متعادل سازی حقوق بازنشستگان با هزینه‌های جاری زندگی، یکی از مهمترین درخواست‌های افراد بازنشسته در کشور است.

    این کارمند بازنشسته که بیش از 30 سال عمر خود را در مسئولیت‌های مختلف اداری و آموزشی سپری کرده است، گفت: در کشورهای خارجی افراد بعد از بازنشستگی زندگی بانشاط خود را آغاز کرده و به جمع آوری تجارب خود می‌پردازند.

    رییس آموزش دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی دغدغه‌های ناشی از اجاره منزل، تأمین دارو و درمان را از دیگر مشکلات افراد بازنشسته دانست و بیان کرد: مسئولان و دست‌اندرکاران می‌توانند با تدوین برنامه‌ریزی منسجم و کارآمد علاوه بر استفاده از تجارت و ظرفیت بازنشستگان، برای توسعه کشور راهکاری منطقی بردارند.

    احمد لاجوردی راه‌اندازی واحدهای توسعه‌ای با استفاده از نیرو و تجربه افراد بازنشسته در دستگاه‌های اجرایی و مدیریتی را از جمله راهکارهای منطقی در راستای رفع نیاز توسعه کشور و مشکلات بازنشستگان عنوان کرد و ادامه داد: افراد بازنشسته کوله‌باری از انگیزه، اطلاعات و تجارب مختلف هستند که دولت باید برای بهره‌گیری از این ظرفیت برنامه‌ریزی کند.

    وی در پایان برگزاری کرسی‌های فکر در سازمان‌ها و ادارات را یکی از ضرورت‌های اجرایی در راستای جلوگیری از دوباره کاری دانست و خاطرنشان کرد: جوانان شاغل در دستگاه‌های اداری استفاده از تجارت بازنشستگان خود را در دستور کار جدی قرار دهند.

    لاجوردی در پایان گفت: توجه عملی به شأن و منزلت بازنشستگان برای توسعه اجتماعی و فرهنگی هر جامعه لازم و ضروری است.

    گفتنی است؛ احمدلاجوردی مسئولیت‌های مختلف در حوزه‌های آموزشی و اداری را در پرونده کاری خود ثبت کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی