عصر بازار

جزئیات پرداخت ۷۰ میلیارد دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی

عصر اعتبار- رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی جزئیات پرداخت ۷۰ میلیارد دلار تسهیلات از این صندوق را تشریح کرد.

جزئیات پرداخت ۷۰ میلیارد دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، احمد دوست حسینی با اشاره به سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی در بانک‌ها، اظهار داشت: این منابع برای سرمایه در گردش و سرمایه‌گذاری جدید انجام می‌شود و در این راستا 6.2 میلیارد دلار سپرده‌گذاری ارزی برای پروژه تأمین مالی صورت گرفته است.

    رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی، با بیان اینکه معادل 6 میلیارد دلار یا 14 هزار میلیارد تومان سپرده‌گذاری ریالی در بانک‌ها انجام شده است، گفت: مجموع منابع ریالی که بخشی به شکل عاملیت بوده و بخشی نیز از سال 94 تاکنون به صورت سپرده‌گذاری بوده، حدود 14 هزار میلیارد تومان است.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه برای پروژه‌های متعددی مسدودی صورت گرفته است، بیان داشت: این طرح‌ها به تدریج و بنا به دوره ساخت و بهره‌برداری،‌ بازپرداخت خواهند کرد.

    دوست‌حسینی در مورد موجودی صندوق توسعه ملی عنوان کرد: موجودی معیار دارد و تا پایان سال 95 منابع صندوق در بانک مرکزی که تعهد نشده بالغ بر 12 میلیارد دلار بوده و همچنین مسدودی 33 میلیارد دلاری نیز جزء موجودی محاسبه می‌شود.

    وی افزود: بر این اساس 13.5 میلیارد دلار با منابع موجود قرار داد منعقد و تعهد کردیم بانک‌ها به طرحها تسهیلات بدهند.

    رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی تأکید کرد: به دلیل گردش داشتن منابع، اشکالی ندارد که بیش از موجودی قرارداد عاملیت منعقد شود چون فرآیند تصویب، دریافت مجوزها و امور اداری زمان‌بر است.

    دوست حسینی با بیان اینکه نباید موجودی صندوق بلااستفاده باشد، یادآور شد: صندوق منابع ذخیره ندارد و به محض اینکه پول صندوق بازگردد، مجدداً قرارداد با بانک‌ها منعقد می‌شود.

    وی خاطرنشان کرد: صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌هایی که خودگردان بوده و می‌توانند تسهیلات را بازگردانند محدودیت ندارند.

    رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی در مورد تضامین دریافت تسهیلات گفت: برخی طرح‌ها علاوه بر اینک خود پروژه به تضمین گرفته می‌شود، باید تضامین دیگر نیز دریافت شود که این مسئولیت برعهده بانک است.

    دوست‌حسینی تأکید کرد: منابع صندوق بین‌النسلی و حق‌الناس است و توجه و دقت مضاعفی می‌خواهد تا از آن صیانت شود. امروز حدود 70 میلیارد دلار منابع صندوق تسهیلات داده شده، باید به گونه‌ای باشد که ارزش منابع حفظ شود.

    وی ادامه داد: تاکنون 11 میلیارد دلار برای آب و خاک، 6 میلیارد دلار سپرده برای نفت و گاز، 6 میلیارد دلار تبدیل به ریال، 33 میلیارد مسدودی طرح‌ها و 6 میلیارد دلار به سپرده‌ و سایر مباحث جزء دارایی‌های صندوق محسوب می‌شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو