عصر بازار

سکه دومین رشد آرام را ثبت کرد

بازگشت دلار به کانال ۳۹۰۰

عصر اعتبار- روز دوشنبه، دلار پس از ۳ روز نوسان در محدوده ۳ هزار و ۸۹۰ تومان به کانال ۳ هزار و ۹۰۰ تومان بازگشت. در سومین روز هفته، شاخص بازار ارز با ۵ تومان رشد به بهای ۳ هزار و ۹۰۰ تومان رسید.

بازگشت دلار به کانال ۳۹۰۰
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد؛ این رشد، پایانی بر 3 کاهش متوالی دلار بود و موجب شد انتظارات افزایشی از خواب ابتدای مهر تا حدی بیدار شوند. به گفته فعالان، برگزاری رفراندم استقلال کردستان موجب تحرکات افزایشی تعدادی از معامله‌گران داخلی شد. آنها عنوان کردند، این اقدام از آنجا که با مخالفت کشورهای همسایه همراه بوده است، می‌تواند موجب افزایش تنش‌ها شود. به‌عنوان مثال، روز گذشته، اردوغان تهدید کرد که مسیر صادرات نفت کردستان عراق را می‌بندد و مقامات ایرانی نیز بر تمامیت ارضی عراق تاکید کردند.

     

    بخشی از معامله‌گران ارزی اعتقاد دارند، بسته شدن فضای ارتباطی در کردستان می‌تواند منجر به افزایش قاچاق ارز از بازار داخلی شود. به گفته آنها، در گذشته که فضای بازار نیز عادی بود، تقاضای ارزی از مناطق مرزی کردنشین وجود داشت و با بسته شدن فضاهای رسمی این تقاضا می‌تواند بیشتر شود. با وجود آنکه عده‌ای از فعالان بازگشت دلار را ناشی از تنش‌های احتمالی پس از برگزاری همه‌پرسی کردستان دانستند، گروه دیگری از معامله‌گران بازار این موضوع را در نوسانات قیمت موثر ندانستند. این دسته اعتقاد داشتند، اگر بازار نسبت به موضوعی احساس تنش کند، با شدت بیشتری قیمت‌ها نوسان را تجربه می‌کنند، این در حالی بود که روز دوشنبه وضعیت به‌گونه‌ای بود که تغییرات قیمتی تفاوت چندانی با روزهای پیشین نداشت. این دسته از معامله‌گران افزایش روز گذشته را بیشتر ناشی از نزدیک شدن به تعطیلات ابتدای هفته آینده دانستند. به گفته آنها، افرادی که نیاز به تهیه ارز دارند، تصمیم گرفته‌اند زودتر وارد بازار شوند و اقدام به خرید کنند. همسو با افزایش بهای دلار، روز دوشنبه سکه تمام بهار آزادی در مسیر افزایشی قرار گرفت و با هزار تومان افزایش به بهای یک میلیون و242 هزار تومان رسید. سکه روز یکشنبه نیز با افزایش هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 241 هزار تومان رسید. افزایش آرام فلز گرانبهای داخلی در 2 روز گذشته در شرایطی صورت گرفته است که بهای اونس نوسان خاصی را تجربه نکرده است. تا ساعت 3 بعدازظهر روز گذشته، طلای جهانی روی قیمت هزار و 296 دلار قرار داشت که اختلاف چندانی را با قیمت نهایی هفته گذشته (هزار و 297 دلار) نداشت. برخلاف رشد محدود سکه تمام، روز دوشنبه ربع سکه رشد بیشتری را تجربه کرد و با 5 هزار تومان افزایش به قیمت 359 هزار تومان رسید.

     

    رفتار بازارساز

    روز گذشته، دیدگاه‌های متفاوتی در بازار در مورد عرضه بازیگران بازارساز وجود داشت. عده‌ای از معامله‌گران باور داشتند بازگشت دلار به کانال 3 هزار و 900 تومان ناشی از کاهش عرضه بازارساز بوده است. این در حالی است که عده دیگری قائل به این اتفاق نبودند و اعتقاد داشتند عرضه ارز با روزهای گذشته تفاوت چندانی نداشته است. به گفته این دسته، در نوع قیمت‌گذاری نیز تفاوت خاصی در رفتار سیاست‌گذار مشاهده نشد و قیمت دلار صرافی‌های بانکی مانند روزهای اخیر در حجم عمده زیر مرز 3 هزار و 900 تومان به فروش رسید. فعالان ارزی که افزایش دلار را ناشی از کاهش عرضه نمی‌دانستند، اعتقاد داشتند که میزان تقاضا در سومین روز مهرماه افزایش پیدا کرده است. بخشی از آنها بیشتر بر ورود زودتر از موعد تقاضاهای هفته آینده به بازار اشاره داشتند. رشد قیمت دلار در شرایطی صورت گرفت که در ابتدای روز معاملات خود را با کاهش قیمت آغاز کرده بود، ولی از حدود ساعت 11 و نیم ظهر میزان تقاضا بالاتر رفت و به تبع آن قیمت نیز رشد کرد.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو