عصر بازار

افزایش ریسک سیستماتیک و ریزش دوباره شاخص بورس

عصر اعتبار- در پی افزایش ریسک سیستماتیک بازار ناشی از اظهارات منفی رئیس جمهور آمریکا درخصوص برجام، شاهد افزایش عرضه های بازار هستیم.

افزایش ریسک سیستماتیک و ریزش دوباره شاخص بورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از عصر بازار، امروز نیز شاخص بورس عقبگرد کرد و نهایتا با افت 160 واحدی در ارتفاع 85 هزار و 355 واحد قرار گرفت، در این روز سهامداران تعداد 553 میلیون و 548 هزار ورقه سهم و حق تقدم به ارزش معاملاتی 145.6 میلیارد تومان در بیش از 68 هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند.
    براساس این گزارش، بیشترین تاثیر منفی بر شاخص بورس را نمادهای پترول با 30 واحد، فملی 21 واحد و شتران با 18.8 واحد گذاشتند و در مقابل همراه با 52 واحد، فخوز با 28 واحد، اخابر 27 واحد و رمپنا با 19.5 واحد تاثیر مثبت مانع افت بیشتر شاخص شدند.
    از طرفی امروز نمادهای پربیننده بازار شامل های وب، چدن، خودرو، خساپا، وبملت، شتران و فایرا بود که همگی این نمادها افت قیمت داشتند به جز نماد وبلمت که در محدوده صفر مثبت به کار خود پایان داد.
    در پایان معاملات امروز باز هم های وب با حجم 95 میلیون و ارزش معاملاتی 42 میلیارد تومان صدرنشین بازار در حجم و ارزش معاملات بود، این نماد که از زمان عرضه اولیه تا کنون با رشد قیمتی مواجه شده بود، امروز صف فروش شد ولی نهایتا حقوقی صف فرش سهم را جمع کرد.
    گفتنی است، طی معاملات امروز نمادهای خنصیر، سکرد، فجر و فخوز به گردونه معاملات بازگشتند، نماد خنصیر که صبح به دلیل تعدیل پیش بینی سود متوقف شده بود در میانه بازار بازگشایی شد.
    امروز نمادهای کبافق، فرآور، خمحور، کروی، کترام، قنیشا و فاسمین بیشترین افزایش قیمت را داشتند و در مقابل غمهرا، چدن، غپاک، تکشا، قثابت، وتوصا و وخارزم با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند.
    لازم به ذکر است، کمتر از دو هفته دیگر در تاریخ 24 مهرماه، رئیس جمهور آمریکا باید گزارش فعالیتهای ایران در برجام را به کنگره گزارش دهد و پایبندی کشورمان به تعهدات برجام را تائید کند که این جریان ریسک سیستماتیکی بر بازار تحمیل کرده است.
    دیگر ریسک بازار  کاهش قیمت نفت می باشد به این ترتیب، قیمت هر بشکه نفت با کاهش بیش از 0.5 دلار به کانال 55 دلاری سقوط کرد.
    در چنین شرایطی که ریسک سیستماتیک بازار افزایش پیدا میکند و شاهد نوسانات منفی در تمام گروه ها هستیم، کمتر اخبار و شایعات و نکات بنیادی شرکتها برای بازار دیده میشود و شاید برتری بنیادی شرکتها به هیچ وجه به چشم نیاید و نگاه سرمایه گذاری به بلند مدت تغییر کند که البته این هیجانات کاملا زودگذر است. همچنین، این روزها بررسی موضوع معافیت مالیات افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی در شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولتی بر سر زبانها افتاده است، البته تصویب این قانون نیازمند مصوبه هیات وزیران است و باید به انتظار اخبار باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی