عصر بازار

بانک سرمایه‌گذاری اروپا در ایران فعال می‌شود

عصر اعتبار- هلگا اشمیت، معاون مسئول هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا با اشاره به پایبندی اروپا به برجام اعلام کرد که اتحادیه اروپا به‌زودی اجازه خواهد داد بانک سرمایه‌گذاری اروپا در ایران فعالیت کند.

بانک سرمایه‌گذاری اروپا در ایران فعال می‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از همشهری، چهارمین نشست مجمع اقتصادی ایران و اروپا در سوئیس به محلی برای اعلام پایبندی اروپایی‌ها به برجام تبدیل شد. مدیران بانکی ایران و اروپا در حاشیه این نشست بر سر همکاری‌های بانکی به مذاکره پرداختند. فعالان اقتصادی ایران از طرف‌های اروپایی خود خواستند، پایبندی به رویه‌های تجاری که پس از برجام برنامه‌ریزی شده را نشان دهند. تهدیدهای آمریکا برای خروج از برجام به میدان اقتصاد نیز کشیده شده است؛ با وجود این، نمایندگان کشورهای اروپایی حاضر در نشست مجمع ایران و اروپا بر پایبندی خود به مراودات اقتصادی با ایران تأکید کردند. هلگا اشمیت، دیپلمات بلندپایه اتحادیه اروپا اعلام کرد:

    اروپایی‌ها نهایت تلاش خود را خواهند کرد تا اطمینان یابند توافق هسته‌ای ایران به قوت خود باقی خواهد ماند. سفیران 5 کشور انگلیس، بلژیک، دانمارک، لهستان و هلند در این نشست برجام را یک توافق مهم بین‌المللی دانستند که لازم است تمام طرف‌ها به اجرای آن ادامه دهند. نیکلاس هاپتون، سفیر انگلیس در ایران در این خصوص گفت: لندن متعهد به موفقیت برجام است.در این نشست دو روزه، میزگردهای بانکداری و خدمات مالی، بررسی ظرفیت‌های کاری در ایران، سرمایه‌گذاری در بخش بهداشت،

    فرصت‌های مشارکت در بخش انرژی، سرمایه‌گذاری در بخش مواد غذایی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک صنعتی و موضوع ایجاد اقتصاد قرن بیست و یکمی برگزار شده است.مسعود خوانساری نایب‌رئیس اتاق ایران و مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در چهارمین نشست مجمع ایران و اروپا که در سوئیس آغاز شده است، به سخنرانی پرداختند.مسعود خوانساری در صحن عمومی نشست گفت: تمامی گزارش‌های آماری در ماه‌های پس از برجام نشان از رشد قابل توجه همکاری دو طرف می‌دهد.

    به گفته مقامات اروپایی میزان صادرات ایران به اروپا بعد از برجام 3برابر شده و این افزایش برای اقتصاد ایران بسیار مهم است؛ اگرچه هنوز اعداد و ارقام بسیار پایین است. ایران در سال2015 صادراتی معادل یک میلیارد و 235میلیون یورو به اروپا داشت که این آمار در سال2016 به5 میلیارد و 494میلیون یورو افزایش یافت. مبادلات تجاری دو‌طرف در 6ماه نخست سال‌جاری نیز به نزدیک 10میلیارد یورو رسیده که تقریبا دوبرابر مبادلات در مدت مشابه سال گذشته است.

    رئیس اتاق تهران ادامه داد: اگرچه از سرگیری خرید نفت از ایران، در افزایش مراودات دوطرف نقش داشته اما مبادله کالای غیرنفتی نقش پررنگی در مبادلات ایران و اروپا دارد که نمایانگر تقویت روابط بخش خصوصی دوطرف است؛ روابطی که می‌تواند در همین سال‌های پیش رو بسیار مستحکم‌تر و دامنه‌دارتر شود. برابر آخرین آماری که به‌تازگی از سوی کمیسیون اروپا منتشر شده، مبادلات تجاری ایران و اروپا در 7ماه ابتدای سال2017 نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، معادل 80درصد رشد داشته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی