عصر بازار

رئیس کانون بانک‌های خصوصی:

جذابیت سپرده‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت در بانک‌ها کاهش یافت

عصر اعتبار- رئیس کانون بانک‌های خصوصی با اشاره به کاهش نرخ سود سپرده و تبدیل اضافه برداشت بانک‌ها به خط اعتباری، گفت: در چنین شرایطی بانک‌ها دیگر سود ۱۹ درصد به صندوق‌ها نمی‌دهند و منابع صندوق‌ها به تدریج به سمت بازار سرمایه حرکت خواهد کرد.

جذابیت سپرده‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت در بانک‌ها کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از  فارس، کوروش پرویزیان در خصوص نفوذ صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در بانک‌ها و حجم بالای این سپرده‌گذاری‌ها اظهار داشت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیرمجموعه شرکت‌های تأمین سرمایه هستند و سازمان بورس هم به تازگی نسبتی را برای میزان سپرده‌گذاری در بانک‌ها تعیین کرده است.

    وی افزود: مشکلی که تا قبل از بخشنامه 8 بندی بانک مرکزی وجود داشت تفاوت نرخ‌های این صندوق‌ها با نرخ مصوب بود. بانک‌ها سود بالاتری را به این صندوق‌ها پرداخت می‌کردند و از طرف دیگر با توجه به اینکه نرخ تنزیل اوراق تا 30 درصد و بالاتر هم رسیده بود، صندوق‌ها نرخ‌های بسیار بالایی به مشتریان خود پرداخت می‌کردند.

    مدیرعامل بانک پارسیان در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت بیش از 70 درصد منابع خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده‌اند، آیا این صندوق‌ها به واسطه‌گر وجوه در بازار پول تبدیل نشده‌اند، گفت: ترکیب دارایی‌های صندوق‌ها در حال تعدیل شدن است همانطور که می‌دانید سقف سپرده‌گذاری صندوق‌ها در بانک‌ها به 50 درصد کاهش یافت.

    پرویزیان ادامه داد: وقتی نرخ سود در بازار بانکی جذاب است پول به سمت این بازار می‌رود اما بانک‌ها بر اساس بخشنامه بانک مرکزی موظف به تعدیل سود سپرده‌های کلان شده‌اند به همین دلیل صندوق‌های با درآمد ثابت به تدریج به سمت خروج از بازار پول و حرکت به سمت بازار سرمایه و خرید اوراق می‌روند.

    وی با اشاره به تبدیل اضافه برداشت‌های بانک‌ها به خط اعتباری به نرخ 16 درصد گفت: در چنین شرایطی برای بانک توجیه ندارد که با نرخ 19 درصد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت سپرده بگیرند بنابراین این صندوق‌ها به تدریج به سمت بازار سرمایه و خرید اوراق می‌روند و سهم سپرده‌گذاری آنها کاهش می‌یابد.

    رئیس کانون بانک خصوصی، تصریح کرد: این را هم باید توجه داشته باشیم که برخی صندوق‌ها مانند صندوق‌های بازنشستگی و صندوق‌های پس‌انداز به دلیل ماهیت وجوهی‌شان باید بخش قابل توجهی از منابع را به عنوان ذخیره نگه دارند تا در مواقع نیاز از آن استفاده کنیم. کدام بخش بهتر از بانک‌ها می‌توانند از منابع صندوق‌های پس‌انداز و بازنشستگی حفاظت کنند.

    پرویزیان با اشاره به احتمال رونق قابل توجه خرید و فروش اوراق در بازار سرمایه، گفت: مطمئن باشید اگر بازار خرید و فروش اوراق داغ شود و سود انتظاری آن بالا برود این صندوق‌ها بخش عمده منابع خود را در آن بخش متمرکز می‌کنند و حتی ممکن است به گونه‌ای شود که سازمان بورس در بخشنامه‌ای جدید صندوق‌ها را موظف به سپرده‌گذاری 10 تا 20 درصد منابع در بانک‌ها کند. بنابراین دغدغه واسطه‌گری وجوه توسط این صندوق‌ها در بازار پول از بین می‌رود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی