عصر بازار

تلاش تامین اجتماعی برای عدم بازنشستگی خبرنگاران با ۲۰ سال سابقه

عصر اعتبار- مدیر مسئول سابق روزنامه جام‌جم از لزوم تشکیل شعبه تخصصی بیمه برای رفع مشکلات خبرنگار خبر داد و گفت: مجموعه تلاش‌های تأمین اجتماعی عدم بازنشستگی خبرنگار با ۲۰ ساله سابقه بیمه است.

تلاش تامین اجتماعی برای عدم بازنشستگی خبرنگاران با ۲۰ سال سابقه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، بیژن مقدم درباره برخورد تند برخی مسئولین با خبرنگاران هنگام مواجهه با سؤال اصحاب رسانه گفت: به نظرم ریشه‌ این اقدامات آن است که مسئولین نسبت به طرح انتقادات مردم ظرفیت‌های لازم را برای شنیدن ندارند.

    وی افزود: خبرنگار تلاش می‌کند ناکارآمدی‌ها، کاستی‌ها و ضعف‌ها را بیان کرده و چرایی آن را از مدیران سؤال کند و از مسئول مربوطه بخواهد زمانی را برای حل این مشکل اعلام کند.

    این کارشناس رسانه تصریح کرد: وقتی بیان انتقادات در رسانه‌ها تکرار می‌شود خوشایند مسئولین نیست که البته تعداد این مسئولین کم است و چنین اخلاقی در همگان وجود ندارد و از خود رفتارهای تند نشان نمی‌دهند هر چند که شاید از طرح برخی سؤالات خوش‌شان نیاید ممکن است پاسخ را به زمان دیگری موکول کنند.

    لزوم درک شرایط و وضعیت مدیر و مسئول حین طرح سوال

    مقدم تصریح کرد: باید ویژگی‌های کسانی که این کارها را می‌کنند مورد بررسی قرار گیرد که البته برخی افراد تعبیر این رفتارها را تکبر و تحمل کم عنوان می‌کنند.

    وی افزود: البته باید بدانیم که برخی خبرنگاران از وظایف حرفه‌ای خود عدول می‌کنند یعنی اینکه زمان و یا مکان طرح برخی سؤالات آنها مناسب نیست. چرا که برخی از اصحاب رسانه در مراسم ختم یکی از نزدیکان مدیر و یا مسئولی از وی درباره برخی موضوعات کشور سؤال می‌پرسد که به نظرم این کار اصلاً صحیح نیست. چرا که شرایط آن مدیر و مسئول در مراسم ختم به هیچ وجه مطلوب انجام مصاحبه نیست.

    مدیر مسئول سابق روزنامه جام‌جم اظهار داشت: اگر برخی قواعد رعایت شود و بعد از کسب اجازه از مدیر و مسئول و در صورت وجود آمادگی لازم آن وقت مصاحبه می‌تواند انجام داد.

    بررسی دلایل ضعیف بودن امنیت شغلی خبرنگاران

    مقدم با توجه به برخورد برخی وزرای دولت با خبرنگاران بعد از جلسه هیأت دولت و در بین خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: برخورد برخی از وزرا و مدیران با خبرنگاران در پی طرح برخی سؤالات بوده است؛ این در حالی است که وزیر و مسئول در پایان آن جلسه می‌داند که دهها خبرنگار در حیاط پاستور منتظر طرح سؤال بودند و برای همین چندین ساعت در آنجا معطل مانده‌اند لذا باید پاسخ مناسبی به سؤالات بدهند و اگر پاسخ لازم را ندارند نباید از جواب دادن طفره روند.

    وی درباره ضعیف بودن امنیت شغلی خبرنگاران در ایران افزود: از آنجایی که زیرساخت‌های اقتصادی مطبوعات ضعیف است باید به این موضوع به صورت دقیق نگاه کرد.

    سردبیر اسبق خبرگزاری فارس با بیان اینکه سه بخش رسانه‌های دولتی، رسانه‌های عمومی و رسانه‌های خصوصی در کشور وجود دارد، گفت: شرایط اقتصادی هر کدام از این بخش‌ها با دیگری متفاوت است، لذا کسی که براساس قوانین موجود ممکن است رسانه‌ منتسب به آن مطلبی را اشتباهی منتشر کند و بلافاصله مهر توقیف را بر پیشانی خود ببیند دچار مشکلاتی در اوضاع و احوالش خواهد شد.

    فرار برخی رسانه‌ها از بیمه خبرنگاران

    مقدم اظهار داشت: اضطراب توقیف برخی نشریات ممکن است هرچند روز و چند هفته یکبار در مدیران ارشد رسانه‌ها ایجاد شود چرا که آنها بلافاصله بلای توقیف را ظاهر شده در مقابل چشمان خود خواهند دید. به همین دلیل نمی‌توانند با پرسنل خود قرارداد رسمی امضا کنند.

    وی گفت: بهترین و ایده‌آل‌ترین قراردادهای موجود بین اصحاب رسانه یکساله است که اگر این امر محقق شود خبرنگاران اعلام می‌کنند که شرایط خوبی رخ داده برای آنکه نمی‌دانند تا چه زمانی می‌توانند در آن رسانه فعالیت کنند و اگر رسانه‌ای اندکی تعهد کاری به خبرنگار داشته باشد آن موقع حقوق‌های پرداختی هم براساس قوانین خواهد بود.

    این کارشناس رسانه افزود: شرایط قراردادهای یکساله منبعث و برگرفته از قانون کار و روابط کار است که توانسته تأثیراتی را بر نحوه قراردادها، فضای درونی رسانه‌ها و مفاد آن داشته باشد. ضمن اینکه بیمه کردن خبرنگار و پرسنل رسانه هم در بخش‌های دولتی، خصوصی و عمومی مقدمه تمام فعالیت‌ها است. در حالی که برخی رسانه‌ها از آن گریز دارند.

    تقدیر از فشار وزارت ارشاد در بیمه خبرنگاری به رسانه

    مقدم تصریح کرد: چند سالی است که با فشار وزارت ارشاد بیمه خبرنگاران سر و سامان بهتری پیدا کرده و حتی آنها درصدی از حق بیمه خبرنگاران را متقبل شده و با این کار توانسته‌اند ثبات و اشتغال بهتری را در بین نیروها و فضای رسانه‌ای ایجاد کنند.

    وی درباره فرار سازمان تأمین اجتماعی و برخی رسانه‌ها از بازنشستگی اصحاب رسانه با 20 سال بیمه و یا عدم بیمه اختصاصی خبرنگاری گفت: در مورد بازنشستگی خبرنگاران با 20 سال فعالیت جنجال زیادی از گذشته وجود داشته و متأسفانه برخی مدیران، مسئولین و متولیان ارشد کشور هم کار خبرنگاری را سخت و زیان‌آور نمی‌دانند.

    وی ادامه داد: در حالی که بازنشستگی خبرنگاران با 20 سال پرداخت حق بیمه آنها تبدیل به قانون شده از عدم خوشایند برخی مدیران برای بازنشستگی آنها خبر داد.

    تلاش تامین اجتماعی برای عدم بازنشستگی خبرنگار با 20 سال

    مقدم افزود: در تفسیر قانون بازنشستگی خبرنگاران با 20 سال بیمه عبارت‌های مندرج در مواد قانونی آن، وحدت رویه اجرایی این قانون بین سازمان تأمین اجتماعی به دلیل ساختار خاصش اختلاف‌نظر وجود دارد. البته عدم پرداخت یک ریال به این سازمان هم غنیمت است. چرا که در سازمان تأمین اجتماعی قوانین پیچیده، بروکراسی وحشتناک و رفتارهای سلیقه‌ای موج می‌زند و همین موضوعات مذکور مانع از بازنشستگی خبرنگار با پرداخت 20 سال بیمه است.

    وی تأکید کرد: مجموعه تلاش‌های سازمان تأمین اجتماعی عدم بازنشستگی خبرنگار با پرداخت بیمه 20 ساله است به همین دلیل مقاومت در این سازمان بسیار زیاد است.

    این کارشناس رسانه در مورد راه‌ حل رفع مشکل بازنشستگی خبرنگاران با 20 سال سابقه بیمه افزود:‌ سپردن کار به مجموعه‌ای تخصصی و تعیین شعبه‌ای خاص در سازمان تأمین اجتماعی برای رسیدگی به شکایت اصحاب رسانه و تعامل بین خبرنگار، رسانه و کارشناسان بیمه و حصول نظرات مشترک می‌تواند به رفع ابهامات شود. به طوری که کارها در این شعبه طبق روال قانونی و وحدت رویه خاص ایجاد شده پیش خواهد رفت تا احکام این شعبه با شعبات دیگر تناقضی نداشته باشد.

    لزوم تشکیل شعبه‌ تخصصی در تامین اجتماعی برای رفع مشکلات خبرنگار

    مقدم با اشاره به تشکیل دادگاه فرهنگ و رسانه گفت: با تشکیل این دادگاه مسائل مربوط به شکایت‌های صورت گرفته از رسانه‌ها حل و رویه آن کاملاً مشخص است. ضمن اینکه برخی رسانه‌ها در سازمان امور مالیاتی مشکلاتی را داشتند که با تعیین شعبه شمال تهران در خیابان میرداماد این مشکلات به صورت متمرکز بررسی و رفع شد. در حالی که در گذشته آرای شعبات مرکز، غرب، شرق، شمال و جنوب تهران با یکدیگر متفاوت بود و هر کارشناس به صورت مستقل نظر می‌داد.

    وی افزود: تعیین شعبه مستقل مالیاتی برای رسانه‌ها منجر به فهم مشترک شد ضمن اینکه وقتی یک مشکل رسانه با حکمی خاص رفع شده است رسانه‌های دیگر هم می‌توانند با اشاره به آن مواد و مفاد مشکل خود را حل کنند.

    مدیر مسئول سابق روزنامه جام‌جم گفت: رسانه‌ها برای حل و فصل مشکل خود باید با مدیران و کارشناسان ارشد سازمان‌های خاص جلسات مشترک بگذارند و آنها را توجیه کنند ضمن اینکه جلسات مستمری با نمایندگان مجلس برای تصویب قوانین مدنظر هم می‌تواند در رفع مشکلات کمک‌حال باشد.

    نقش کارگزینی رسانه‌ها در بیمه خبرنگاری یا بیمه کارمندی

    مقدم اظهار داشت: تمام تلاش سازمان تأمین اجتماعی برای گریز از قانون است به همین دلیل براساس فهم و برداشت خود عمل می‌کند. لذا تنها راه حل رفع مشکل بیمه خبرنگاران و بازنشستگی 20 ساله آنها تعیین رویه و ایجاد شعبه‌ای اختصاصی برای آنها است.

    وی ادامه داد: اگر خبرنگاران و اصحاب رسانه هرچند ماه یک بار وضعیت بیمه خود را کنترل کرده و معایب آن را رفع کنند بعد از 20 سال به یکباره متوجه مشکل بزرگ بیمه‌ای خود نخواهند شد.

    سردبیر اسبق خبرگزاری فارس افزود: متأسفانه کارگزینی برخی رسانه‌ها لیست بیمه خبرنگاران را کارمندی تأیید کرده و آن را با همین حالت به سازمان تأمین اجتماعی ارسال می‌کنند؛ در حالی که اگر هر چند ماه یکبار خبرنگاران بیمه خود را کنترل کنند می‌توانند از بروز مشکلات آینده در این بخش جلوگیری کنند؛ به طوری که برای رسیدگی به مشکل به وجود آمده چون خبرنگار در رسانه حضور دارد و کارت خبری و احکام خبرنگاری و دیگر مدارک در دسترس است می‌تواند مشکل خود را مرتفع کند.

    رفع ابهامات خبرنگار و اصحاب رسانه با استفساریه‌‌های مجلس

    مقدم گفت: وقتی سازمان تأمین اجتماعی می‌توانند با تعیین شعبه خاص ویژه اصحاب رسانه به مشکلات آنها رسیدگی کنند چرا پرونده‌های مربوط به خبرنگاران به دیوان عدالت اداری ارجاع پیدا می‌کند ضمن اینکه متأسفانه برخی خبرنگاران برای رفع مشکل خود دو تا 3 سال سیکل قضایی را برای بازنشسته شدن طی می‌کند.

    وی افزود: انجمن‌های صنفی خبرنگاری هم می‌توانند با پیگیری حق و حقوق اصحاب رسانه در زمینه رفع مشکل آنها گام بردارند. ضمن اینکه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد هم با مذاکره با دستگاه‌های دولتی و یا امضای یادداشت تفاهم می‌تواند مشکلات احتمالی را به حداقل ممکن برساند.

    این کارشناس رسانه خاطرنشان کرد: رسانه‌ها می‌توانند با دریافت برخی استفساریه‌های قانونی از مجلس شورای اسلامی سوءتفاهم‌های ایجاد شده از سوی مسئولین، متولیان و مدیران و جهل ایجاد شده بین آنها در مورد قانون را مرتفع و مشکلات خود را حل کنند.

    مقدم در توضیح بیشتر این موضوع به رفع مشکل مالیاتی بین رسانه‌ها در مورد آگهی‌های تبلیغاتی اشاره کرد و گفت: سازمان امور مالیاتی در بخش دریافت مالیات مستقیم از آگهی‌های مطبوعاتی آنها را شامل دریافت مالیات خاص می‌دانست که با استفساریه دریافتی از مجلس مشخص شد این آگهی‌ها بخشی از مطبوعات به حساب آمده و دریافت مالیات از آنها غیرقانونی است

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی