عصر بازار

اونس هفته بحران را افزایشی ادامه داد ؛

چتر‌نجات طلا از بحران

عصر اعتبار- پیش‌بینی‌های بدبینانه تحلیلگران درباره وقوع دوره بحرانی طلا باز هم محقق نشد. جشن فصلی هندی‌ها، هجوم چینی‌ها به بازار، افت دلار با تنش‌های ژئوپلیتیک و مازاد تجاری آلمان از جمله عوامل بی‌حسی دلار و تقویت اونس طلا بودند.

چتر‌نجات طلا از بحران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد ، کارشناسان هنوز هم عینک بدبینی خود را درباره آینده طلا به چشم دارند. گزارش ترازنامه تجاری آلمان و نرخ مثبت تولیدات صنعتی انگلستان نیز با کاستن توجه‌ها از دلار، یورو و پوند را تقویت کردند تا سیر کاهشی دلار همچنان به سود فلز زرد ادامه یابد.

    پاسخ منفی طلا به بحران

    با کمک جشن‌های فصلی هند، طلا آغاز دوره بحران خود را به تعویق انداخت. به‌رغم نظر کارشناسان مبنی‌بر سقوط طلا، فلز زرد دومین روز بازار هفته را نیز با افزایش ادامه داد. طلا در پایان روز دوشنبه در 1284 دلار بسته شده بود و صبح سه‌شنبه نیز در همین قیمت باز شد. اونس طلا، روز گذشته به بالای1290 دلار هم سرک کشید تا مرز روانی 1280 را نیز پشت‌سر بگذارد. فلز زرد در آخرین قیمت بسته شده تا ساعت 20 عصر به 1291دلار رسید.
    هندوچین، قلمرو تقویت طلا

    آسیا بازار طلای روز سه‌شنبه خود را افزایشی آغاز کرد. با شروع جشن‌های فصلی در هندوستان، تقاضای طلای فیزیکی از جانب این کشور افزایش قابل‌توجهی داشت. جشن‌های فصلی هندوستان تقاضای زیورآلات زرین را در این کشور بیشتر می‌کند و به همان میزان تولید زیورآلات را نیز افزایش می‌دهد. در حالت طبیعی افزایش عرضه طلا باید منجر به کاهش قیمت‌ها شود، اما رونقی که تقاضای طلای فیزیکی به بازار آسیایی طلا داد حجم معاملات تحویلی را بالا برد. با افزایش رونق و حجم معاملات تحویلی در بازار آسیایی فلز زرد، ارزش این فلز تقویت شد. از طرف دیگر بازگشت چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده طلا در جهان نیز بازار جهانی را تحت‌تاثیر قرار داد. ورود سرمایه‌گذاران و کارگزاری‌های چینی به بازار طلا، نیروی تازه‌ای به رگ‌های فلز زرد تزریق کرد. بازگشت چین همگام با جشن‌های هندی دوره بحران اونس طلا را به عقب راند.
    عینک بدبینی یا حقیقت؟

    تحلیل‌گران فنی شرکت گلدمن‌ساکس در گزارش روز دوشنبه خود سقوط طلا را غیر‌قابل اجتناب دانستند. شبا جعفری و جک آبراموویتز، در گزارش خود روند افزایشی ابتدای هفته اونس طلا را موقتی دانستند. آنها سقوط 14 درصدی ارزش فلز زرد را در هفته‌های آتی پیش‌بینی کرده‌اند. این دو تحلیلگر در تخمین‌های فنی خود نزول طلا را به کف 1100 دلاری محتمل دیده‌اند. کارشناسان دیگر ضمن اشاره به موقتی بودن کمک بحران کره‌شمالی به طلا و شانس بالای دلار برای صعود مجدد، به توقف درخشش فلز زرد در آینده نزدیک رای دادند.لوکمن اتونوگا، پژوهش‌گر شرکت FXTM، نقش مهمی برای ریباند تکنیکال در بازار جهانی قایل است.

    او معتقد است مقاومتی که طلا در قیمت 1280 دلاری از خود بروز داده است، تحت‌تاثیر کاهشی‌ها (خرسی‌ها) به یک مرز روانی تبدیل شده است. این مرز روانی با احتمال 92 درصدی افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر (آذرماه) شکسته‌ خواهد شد و ارزش فلز گرانبها تا 1267 دلار پایین خواهد آمد. انتظار از تقویت شاخص دلار، با توجه به پیش‌بینی‌های مثبتی که در رابطه با اوضاع اقتصادی آمریکا ارایه شده‌اند، بالا رفته است. در صورت تحقق این پیش‌بینی‌ها، سرمایه‌ها با چرخش به سمت نقدینگی به طلا پشت خواهند کرد و طلا تضعیف خواهد شد.
      ین در کمین دلار

    طبق ابزار «دیده‌بان فدرال رزرو» احتمال افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر به بیش از 92 درصد رسیده است. این ابزار ازسوی گروه بورس کالای شیکاگو تولید شده است و براساس گزارش‌های موثق فدرال رزرو عمل می‌کند. شاخص دلار با بالا رفتن نرخ بهره صعود خواهد کرد. از طرفی بحران کره‌شمالی-آمریکا با اعتراض چین و روسیه همراه شده است. در واکنش به اظهارات جنگ‌طلبانه ترامپ، سرگئی لاوروف طی تماس تلفنی که با تیلرسون داشت از تشدید بحران کره ابراز نگرانی کرد.

    چین نیز همراه با روسیه بر اعمال محدودیت‌ها به جای افزایش تنش‌ها تاکید کرد. در این بین ژاپن با اتکا بر افزایش حاشیه امن سرمایه‌گذاری معامله‌گران بر روی ین، دلار را به مبارزه طلبیده است. نرخ برابری دلار به ین در هفته اخیر پس از ثبت نرخ هفتگی مثبت در چهار هفته متوالی بالاخره منفی شد. نرخ برابری دلار به ین در بازار اول هفته در 60/ 112 باز شده بود و تا ساعت 17 روز گذشته تا 15/ 112 پایین آمد. واکنش بازار سهام ژاپن به کاهش این نرخ نیز مثبت بود و سهام Nikkei تا ظهر روز گذشته 4/ 0 درصد رشد داشت. شاخص آسیا-پاسیفیک MSCI نیز در مدت مشابه 5/ 0 درصد رشد داشت.

    افت وال‌استریت نیز دلیل دیگری برای افزایش ارزش شاخص بورس‌های آسیایی بود. شاخص دلار پس از چهار هفته رشد منفی هفتگی خود را ثبت کرد. شاخص دلار در آغاز هفته جاری 77/ 93 باز شده بود اما با کاهش ارزش اسکناس پشت-سبز حتی عدد 26/ 93 را نیز لمس کرد. شاخص دلار تحت‌تاثیر عوامل ژئوپلیتیک روند کاهشی خود را در بازار دیروز هم ادامه داد تا پیش‌بینی‌های تحلیلگران که روند افزایشی دلار را برای این هفته در نظر گرفته بودند به تعویق بیفتد. تداوم رالی لفظی ترامپ با مقامات کره‌شمالی و قطع ارتباط ترکیه-آمریکا مهم‌ترین این عوامل بودند.
    یورو سوار بر بالابر آلمانی

    شاخص یورو (اینوور) رکورد ماه اخیر میلادی خود را شکست. کارشناسان افزایش ارزش این ارز را مربوط به گزارش ترازنامه تجاری آلمان می‌دانند. تراز تجاری آلمان در ماه آگوست (مرداد ماه) از پیش‌بینی‌ها نیز سبقت گرفت. گزارش مربوط به تراز تجاری آلمان صبح روز گذشته منتشر شد و از مازاد تجاری آلمان حکایت داشت. مرکز رسمی آمار آلمان در گزارش خود رشد 1/ 3 درصدی صادرات کالا در آگوست را نسبت به ماه پیش از آن نشان داد. صادرات در این ماه در مقایسه با آگوست سال 2016 معادل 2/ 7 درصد افزایش داشت. صادرات کالا به کشور‌های دیگر اتحادیه اروپا در این مقایسه سالانه بیانگر رشد 6/ 10 درصدی است. مهم‌ترین بند این گزارش برای یورو به مازاد تجاری این کشور مربوط است. مازاد تجاری این کشور در حالی 6/ 21 میلیارد یورو گزارش شد که 8/ 19 میلیارد یورو پیش‌بینی شده بود.
      خودخواهی ژرمن‌ها به سود یورو

    مازاد تجاری از تفاضل ارزش پولی صادرات و واردات یک کشور در دوره‌ای معین به‌دست می‌آید. هزینه‌های تولید (زمین، نیروی کار، سرمایه و...)، هزینه دسترسی به مواد اولیه، حرکت‌های نرخ ارز در بازه‌ای مشخص، مالیات و محدودیت تجارت، موانع غیر‌تعرفه‌ای مانند محیط‌زیست، بهداشت و استانداردهای ایمنی، در دسترس بودن ارز خارجی کافی برای پرداخت واردات و میزان کالاهای تولیدشده در کشور (تحت‌تاثیر عرضه) از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر مازاد تجاری هستند. مازاد تجاری یک کشور به طور کلی برای اقتصاد آن کشور مفید است و باعث تقویت ارزش پولی آن کشور (در این‌جا یورو) می‌شود. مازاد تجاری بیش از حد یک کشور به معنای کسری ترازنامه تجاری سایر کشور‌ها است؛ بنابراین مازاد تجاری آلمان چندان برای جامعه جهانی مقبول نیست.

    ترامپ و کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول از جمله منتقدان مازاد تجاری سنگین آلمان هستند زیرا افزایش این مازاد، اقتصاد کشور‌های دیگر را تحت‌تاثیر منفی قرار می‌دهد. در واقع مازاد تجاری سنگین آلمان به طرز خودخواهانه‌ای به سود اقتصاد این کشور است و پس از آن به سود ارز اروپایی تمام می‌شود.آلمان به‌عنوان حامی اصلی یورو پس از پشت‌سر گذاشتن گسست‌های حزبی، به دنبال انتشار ترازنامه تجاری‌اش در ماه آگوست، تکیه‌گاه محکم‌تری برای یورو شد. شاخص یورو (اینوور)، روز سه‌شنبه در 02/ 94 باز شده بود؛ اما پس از انتشار گزارش تراز‌نامه تجاری آلمان روند افزایشی خود را جدی‌تر ادامه داد. شاخص یورو تا ساعت 17 بعد از ظهر به 33/ 94 رسید، این شاخص روز گذشته بالاترین عدد خود را در ماه اکتبر سال 2017 به ثبت رساند.
    پوند طبق پیش‌بینی‌ها

    با توجه به جدول رویداد‌های مهم هفتگی، گزارش نرخ تولیدات صنعتی انگلستان در روز سه‌شنبه، تاثیر مهمی بر روی پوند انگلیس گذاشت. نرخ برابری پوند به دلار در بازار ارز سه‌شنبه 314/ 1 شده بود. پس از انتشار گزارش تولیدات صنعتی، این نرخ تا ساعت 17 عصر به 321/ 1 رسید. افزایش ارزش پوند استرلینگ نسبت به دلار، علاوه‌بر افت اسکناس پشت‌سبز، به سبقت تولیدات صنعتی انگلیس از میزان پیش‌بینی آن منجر شد. نرخ تولیدات صنعتی انگلستان 4/ 0 درصد رشد داشت که2/ 0 درصد از پیش‌بینی‌ها بیشتر بود. طبق پیش‌بینی «دنیای اقتصاد» این گزارش باید شدت اثر قوی بر ارزش ارز لندن بروز می‌داد. افزایش 5/ 0 درصدی نرخ برابری پوند به دلار موید این پیش‌بینی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی