عصر بازار

دولت و بانک مرکزی:

افزایش قیمت ارز موقتی است

عصر اعتبار- همزمان با افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی در دو اظهارنظر جداگانه، افزایش قیمت ارز را موقتی دانستند.

افزایش قیمت ارز موقتی است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از همشری آنلاین، قیمت فروش نقدی هر دلار آمریکا روز گذشته به 4024تومان و هر یورو نیز به 4820تومان رسید این در حالی است که میانگین قیمت دلار در روز گذشته به حدود 4006 و میانگین بهای یورو به 4732 تومان رسید. پیش‌بینی می‌شود هیجان روانی حاکم بر بازار ارز پس از اظهارنظر احتمالی رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام فروکش کند. سخنگوی دولت دیروز در نشستی با خبرنگاران اظهار کرد: سیاست دولت مدیریت ارزش پول ملی است و خواهان تقلیل ارزش پول ملی نیست پس همه باید کمک کنیم پول ملی قوت یابد. رئیس‌کل بانک مرکزی هم دیروز در گفت‌وگو با ایرنا، با کم اثر دانستن آثار سخنان ترامپ در بازار ارز تأکید کرد: اوج تأثیر حرف‌های ترامپ در امور بانکی آثار هیجانی است که ممکن است در بازار ارز ایجاد شود ولی این اثرات بلندمدت نخواهد بود. در هیچ اقتصادی اینگونه حرف‌ها نمی‌تواند اثرات بلندمدت بگذارد و همه این حرف‌ها اثرات موقت دارد.

    واکنش سیف به گرانی ارزها
    رئیس‌کل بانک مرکزی دیروز در واکنش به نوسان نرخ ارز در بازار آزاد ایران گفت: ارزهای مختلف در دنیا نوساناتی دارند و چیز عجیبی نیست و حتی قوی‌ترین ارزها هم دچار نوسان نرخ برابری با ارزهای دیگر می‌شوند. سیف تصریح کرد: واقعیت‌های اقتصادی در هر کشوری شرایطی را اقتضا می‌کند و چیزی نیست که بشود با دستور آن را در یک شرایط خاص و ثابت نگه داشت. وی اظهار کرد: اصولا این برابری و متعادل بودن بازار ارزی در فضاهایی باثبات و قابل اتکا باقی می‌ماند که شرایط بر مبنای واقعیت‌ها باشد و عرضه و تقاضا نرخ را تعیین کند. رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین گفت: بانک مرکزی نسبت به نوسان نرخ ارز بی‌تفاوت نیست و وظیفه دارد که از نوسانات هیجانی بازار ارز جلوگیری کند. اگر بانک مرکزی مداخله کند، ممکن است به شکل موقت بشود بازار را کنترل کرد، اما شرایط باز به همان شرایط قبل برمی‌گردد و این امر بازار را از پیش‌بینی پذیر شدن خارج می‌کند. وی ادامه داد: اگر بانک مرکزی وظیفه‌اش را درست انجام دهد، اخبار هیجانی تأثیری در بازار ایجاد نمی‌کند و باید سعی کنیم که این فضا را ایجاد کنیم.وی افزود: به‌دلیل شفافیتی که در بازار وجود دارد، شاید حرف‌های خاص اصلا اثری هم نداشته باشد و اگر اثری هم داشته باشد، موقت و زودگذر خواهد بود. نباید فعالان حاضر در بازار تحت‌تأثیر این هیجانات قرار گیرند. وی اظهار کرد: طی 5سال گذشته در کشور ما نمونه‌های بارزی از این آثار موقت را داشتیم که نوسانات کوچک ایجاد شده ولی بلافاصله تبدیل به وضعیت باثبات شد.

    دلار 5هزار تومانی را قبول نداریم
    محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه برخی اینگونه تلقی می‌کنند که قیمت دلار بیش از 5هزار تومان است، اظهارکرد: ما این سخنان را قبول نداریم، دولت و کارشناسان اقتصادی هم این مسئله را قبول ندارند و این شایعه‌ای است تا قیمت‌ها را افزایش دهند. وی افزود: هر فردی که دلار دارد با کاهش ارزش پول ملی نفع می‌برد، دولت نمی‌خواهد عده‌ای معدود منتفع شوند و باید با این مسئله مقابله کنیم. سخنگوی دولت تصریح کرد: سیاست دولت مدیریت ارزش پول ملی است و خواهان تقلیل ارزش پول ملی نیست پس همه باید کمک کنیم پول ملی قوت یابد. او با بیان اینکه دولت با کاهش ارزش ریال در برابر دلار و به‌صورت غیرمنطقی مخالف است، تصریح کرد: دولت از تضعیف پول ملی متضرر می‌شود چرا که اگر قیمت یک دلار چند تومان افزایش پیدا کند از نظر روانی بر قیمت کالاهای دیگر تأثیر می‌گذارد که ما مخالف این اتفاق هستیم. وی اظهار کرد: رئیس‌جمهور نسبت به افزایش قیمت دلار و پول ملی حساس است و در جلسات این موضوعات را به‌صورت جدی دنبال می‌کند. نوبخت افزود: ممکن است ترامپ حرف‌هایی بزند که باعث آشفتگی بازار شود. نباید بازار را تحت‌تأثیر این ناآرامی قرار دهیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی