عصر بازار

خط اعتباری ۱۵ میلیارد یورویی چین در راه است

عصر اعتبار- مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران اعلام کرد : یادداشت تفاهم برای خط اعتباری ۱۵ میلیارد یورویی چین امضا شده است که به زودی به مرحله اجرا خواهد رسید.

خط اعتباری ۱۵ میلیارد یورویی چین در راه است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ علی صالح آبادی به قراردادهای 8 میلیارد یورویی کره جنوبی، یک میلیارد یورویی اتریش، 10 میلیارد دلاری چین و 500 میلیون یورویی دانمارک اشاره کرد و گفت : مسائل تامین مالی طرح های نفتی و گازی از مباحث مهم این بخش محسوب می شود.
    وی در ادامه به تشریح روشهای تامین مالی خارجی در بخش انرژی پرداخت و افزود: به دلایل متعدد از جمله رشد فزاینده مصرف انرژی در کشور و نیاز به افزایش ظرفیت تولید و توسعه زیرساخت های حوزه انرژی،
    سرمایه گذاری جدید جهت استفاده از فناوری های مدرن، سرمایه گذاری در بخش اکتشاف میادین جدید نفت و گاز لازم است اما طرح های حوزه انرژی نیازمند جذب منابع مالی خارجی هم است.
    مدیر عامل بانک توسعه صادرات در ادامه روشهای نوین تامین مالی خارجی بخش انرژی را بر شمرد و گفت: تامین مالی از دو بخش داخلی و خارجی قابل انجام است. روش تامین مالی از خارج شامل روشهای استقراضی و غیر استقراضی است که روش استقراضی به دو شکل تامین مالی پروژه ای و تامین مالی شرکتی انجام می گیرد و روش غیر استقراضی نیز به صورت سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم خارجی و معاملات جبرانی قابل اجراست
    وی در تشریح روش های تامین مالی داخلی حوزه انرژی گفت: تخصیص بخشی از درآمدهای حاصل از صادرات نفت و گاز در بودجه کل کشور، تسهیلات بانکی و همچنین انتشار انواع اوراق بهادار در بازار سرمایه از روش هایی است که برای تامین مالی پروژه های حوزه انرژی می توان به کار گرفت.
    صالح آبادی با تشریح شرایط روشهای تامین مالی اذعان داشت: مدیریت بکارگیری روش های تامین مالی اهمیت زیادی دارد و بنا به موضوعیت پروژه ها و بررسی های کارشناسانه می توان متناسب با طرح مورد نظر روش مناسب را به کار گیرد.
    مدیرعامل بانک توسعه صادرات الزامات و راهکارهای پیشنهادی خود را برای توفیق در جذب منابع مالی خارچی در بخش انرژی برشمرد و گفت : باید توجه کرد که ثبات و امنیت اقتصادی، سیاسی و قانونی برای جلب اعتماد وام دهندگان و سرمایه گذاران خارجی ضروری است.
    همچنین باید بر ریسک های پروژه به منظور بهره برداری در زمان مشخص و بازپرداخت بموقع وام ها اشراف کامل داشته باشیم.
    استفاده از بازاریاب های بین المللی خبره و فراهم آوردن امکان پوشش ریسک ارزی برای سرمایه گذاران خارجی نیز اهمیت ویژه دارد.
    وی اصلاح ساختاری در قانون تجارت، بهبود ساختار حمایت از سهامداران اقلیت و شفاف تر کردن محیط قانونی سرمایه گذار خارجی و فرایندهای ورود و خروج سرمایه را در جذب منابع خارجی موثر دانست و افزود: نظارت موثر بانک ها بر مصرف منابع مالی دریافتی از خارج ضرورت دارد و باید چارچوب مشخصی برای اولویت بندی پروژه ها و بخش های مختلف انرژی در جهت استفاده موثر و بهینه از منابع خارجی لحاظ کرد.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی