عصر بازار

تأملی بر تهدیدات و فرصت‌های دنیای مجازی در حوزه کسب و کار

عصر اعتبار- فضای مجازی در سالیان اخیر، آن‌چنان افزایش یافته که حذف این فناوری از زندگی روزمره بسیاری از مردم به امری غیرممکن مبدل شده است.

تأملی بر تهدیدات و فرصت‌های دنیای مجازی در حوزه کسب و کار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رشد و نفوذ فضای مجازی در زندگی عمومِ مردم به میزانی افزایش داشته که امروزه، هیچ فرد یا گروهی نمی‌تواند خود را جدا از این فناوری قلمداد کند.

    تمامی مردم بصورت مستقیم و غیرمستقیم با این فناوری (فضای مجازی و شبکه های اجتماعی) در ارتباط هستند و حتی جدی ترین نقادان فضای مجازی نیز نمی‌توانند خود را بصورت مطلق ، بی نیاز از این ظرفیت تصور کنند.

    با عنایت به ظرفیت های متنوع  موجود در این عرصه و اقبال عمومی به این فضا، در طول سالیان اخیر، ضریب رشد کسب و کار در این حوزه با روندی رو به رشد همراه بوده است.

    فارغ از فرصت های تبلیغاتی که برای فعالان کانال های اجتماعی و نرم افزارهایی همچون تلگرام و...ایجاد شده و بسیای از فعالان این حوزه با جذب آگهی های تبلیغاتی به کسب درآمد مبادرت می ورزند، اقلام و محصولات متعددی که به طور عمده از آن تحت عنوان تولیداتِ مشاغل خانگی یاد می شود، در این فضا عرضه و ارائه می شوند.

    طبق گزارش‌های منتشر شده از سوی مراجع رسمی (وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی) و دبیرخانه مشاغل خانگی نشان می‌دهد، اکنون نزدیک به 300 شغل خانگی در کشور فعالیت می‌کنند که در قالب های متعددی همچون صنعتی،کشاورزی، خدماتی و صنایع دستی قابل تعریف است.

    مشاغل خانگی در تعاریف رسمی مشمول فعالیت‌هایی می شوند که توسط عضو و یا اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرحِ کسب و کار و بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهایِ مسکونیِ همجوار شکل می‌گیرد و منجر به تولید خدمت و یا کالای قابل عرضه به بازار، خارج از محیط مسکونی می شود.

    این گونه مشاغل در قالب تعاونی‌های مختلف فعالیت می‌کنند که به موجب آن افرادی مشخص که به‌صورت همسو و با هدفی مشترک مشغول به فعالیت در این بخش (مشاغل خانگی) هستند به ایفای نقش و تامین معیشت در این حوزه مبادرت می ورزند.

    طبق آمار اکنون قریب به 90 شرکت تعاونی با عضویت بیش از 4 هزار نفر و ایجاد فرصت شغلی برای یک هزار و 800 نفر در سراسر کشور در سامانه ثبتی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی مشغول به فعالیت هستند. بر این اساس استان های آذربایجان شرقی و هرمزگان در این عرصه پیش رو هستند.

    پیوند مشاغل خانگی و فضای مجازی، بخش قابل توجهی از معضل بیکاری را مرتفع می‌کند

    علی رحیمی فرد،کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی با اشاره به نقش برجسته و اثرگذار مشاغل خانگی در توسعه فرصت های شغلی اظهار کرد: ویژگی هایی در مشاغل این‌چنینی وجود دارد که آن را به فرصتی بالقوه و ویژه برای جذب متقاضیانِ اشتغال مُبَدَل می سازد.

    وی افزود: یکی از خصوصیات این مشاغل، به افراد و یا گروه‌هایی معطوف می‌شود که ضرورتی برای خروج از منزل و گذراندن و پرکردن ساعات اداری در شرکت ها، مراکز تولیدی،کارخانجات و یا ادارات احساس نمی‌کنند و این فرصتی است که برای این طیف و به خصوص گروه بانوان خانه دار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

    رحیمی فرد گفت: بانوان به موازات اعمال کنترل و نقش آفرینی در عرصه خانه داری به تولید و ارائه خدمات در منزل مشغول شده و می‌توانند هم زمان کسب درآمد کنند.

    کارشناس اقتصاد بیان کرد: ویژگی حائز اهیمت بعدی به این موضوع باز می‌گردد که در مشاغل خانگی نیاز چندانی به طی کردن پروسه پیچیده استخدام، همچون ثبت نام، آزمون، مصاحبه و...احساس نمی‌شود و شاید تنها برای کسب مجوز و برخورداری از برخی مزایای تعریف شده برای این مشاغل، پیمودن مسیری کوتاه، تعریف و تعیین شود که آن هم در مقایسه با پیچیدگی و دشواری فرآیند استخدام، بسیار ناچیز و حداقلی خواهد بود.

    وی افزود: یکی دیگر از ابعاد و ویژگی های برجسته مشاغل خانگی به سرمایه حداقلی معطوف می شود که در مقایسه با دیگر مشاغل ناچیز و بسیار اندک به نظر می رسند.

    رحیمی فرد گفت: با چنین اوصافی، ظرفیت موجود، مؤلفه‌ای اثرگذار در توسعه فرصت های شغلی به شمار می رود و در صورت اتخاذ تدابیر موثر و برنامه ریزی مدون و اصولی و همچنین ارائه آموزش های سازندهِ مُقتَضی، بخش قابل توجهی از فشار معضل بیکاری کنترل و مهار خواهد شد.

    محمد صادقی کارشنای حوزه اقتصادی، در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی ، با اشاره به نقش حائز اهمیت تبلیغات در توسعه مشاغل خانگی و حصول رونق هر چه بیشتر در مشاغل این‎چنینی اظهار کرد: بدون تردید معرفی و شناساندن محصولات تولید شده در قالب مشاغل خانگی و یا خدماتی که در این عرصه تعریف و ارائه می شوند، عنصر تعیین کننده ای در جذب مشتری محسوب می شود.

    وی افزود: زنجیره مشاغل خانگی طیف گسترده ای از فعالیت ها را شامل می شود که گستره آن از تولید آلو، لواشک، ترشی های خانگی و...تا آشپزی، تولید صنایع دستی، آثار هنری و حتی آموزش های تخصصی و کلاس هاس خصوصی برای دانش آموزان و...را در بر می‌گیرد.

    صادقی گفت:  در صورت تبلیغات گسترده می توان در جذب مشتری به توفیقات هر چه بیشتری نائل و موفق به کسب درآمد افزون تری شد.

    وی افزود: با عنایت به استفاده و حضور بخش قابل توجهی از عموم مردم در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی که طبق آمار حدود 47 میلیون نفر برآورد شده است، پیوند مشاغل خانگی با فضای مجازی می‌توان گامی سازنده در جهت رونق و توسعه هر چه بیشتر این فعالیت ها محسوب شود.

    تهدیدات فضای مجازی در حوزه کسب و کار خانگی

    امیر باقری،کارشناس بازار،در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی ، با اشاره به فرصت های قابل توجه و ویژه فضای مجازی در توسعه مشاغل خانگی و کسب و کارِ در منزل اظهار کرد: به موازات این ویژگی ها، برخی معایب  مانند عرضه محصولات بی کیفیت  نیز در این عرصه وجود دارد که  نباید به سادگی از آن گذشت.

    کارشناس بازار گفت: در صورت ارتقای سواد رسانه ای، ساماندهی مطلوب تر فضای مجازی و همچنین دقت نظر و آگاهی بیشتر کاربران فضای مجازی می توان از بروز سوء استفاده های این‌چنینی، به میزان قابل توجهی جلوگیری کرد و  از فرصت های بالقوه موجود در این بخش به بهترین نحو ممکن استفاده کرد.

    وی افزود: البته تضمینی برای پایدار بودن و دوام مشاغل خانگی وجود ندارد، اما به هر ترتیب ویژگی های موجود در این حوزه به میزانی جذاب است که نمی توان  آن را نادیده گرفت.

    باقری گفت: در طول سالیان اخیر، دولت نیز تسهیلات حمایتی را برای توسعه مشاغل مذکور تعریف و طراحی کرده که  در صورت تأیید مراجع ذی‌ربط، سقف تسهیلات تا یکصد میلیون تومان نیز برآورد شده است.

    وی در خاتمه یادآور شد: تنها در سال 1395، حدود 300 میلیارد تومان اعتبار برای کسب و کار های مذکور در کشور مصوب شده که به طور قطع با افزایش سطح حمایت ها، شاهد گشایش‌های هر چه بیشتری در عرصه اشتغالزایی و حل و فصل مشکلات اقتصادی ناشی از بیکاری در بخش قابل توجهی از اقشار و گروه ای اجتماعی متقاضی اشتغال در کشور خواهیم بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی