عصر بازار

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران:

خط اعتباری ۱۵ میلیارد یورویی چین در راه است

عصر اعتبار- سومین کنگره راهبردی نفت و نیرو ۱۸ مهرماه سال جاری به مدت دو روز در مرکز همایش های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در تهران آغاز به کار کرد.

خط اعتباری ۱۵ میلیارد یورویی چین در راه است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، این کنگره محورهایی چون چشم انداز تحول بزرگ تولید نفت ایران و مساله ازدیاد برداشت، مدل‎های توسعه و مشارکت در شرکت‎های اکتشاف و تولید و تحولات پیش رو، روش های جدید تامین منابع مالی خارجی بخش انرژی در دوران پسا برجام، وضعیت بازیگران کلیدی و بازار انرژی در منطقه و جهان و دیپلماسی انرژی ایران را دستور کار خود قرار داده است.

    در این نشست مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران از خطوط اعتباری مهم پس از برجام، از قراردادهای 8 میلیارد یورویی کره جنوبی، 1 میلیارد یورویی اتریش، 10 میلیارد دلاری چین و 500 میلیون یورویی دانمارک را نام برد و اعلام کرد: یادداشت تفاهم برای خط اعتباری 15 میلیارد یورویی چین نیز امضا شده است که به زودی به مرحله اجرا خواهد رسید.
    دکتر علی صالح آبادی با تاکید بر اهمیت موضوع نفت و انرژی در کشور گفت: مسائل تامین مالی پروژه های نفتی و گازی از مباحث مهم این بخش محسوب می شود.
    وی در ادامه به تشریح روشهای تامین مالی خارجی در بخش انرژی در پساتحریم پرداخت و افزود: به دلایل متعدد از جمله رشد فزاینده مصرف انرژی در کشور و نیاز به افزایش ظرفیت تولید و توسعه زیرساختهای حوزه انرژی، لزوم سرمایه گذاری جدید جهت استفاده از فناوری های مدرن، ضرورت سرمایه گذاری در بخش اکتشاف میادین جدید نفت و گاز و نیز عدم تکافوی منابع داخلی جهت اجرا و توسعه طرح های حوزه انرژی توسط دولت، نیازمند جذب منابع مالی خارجی هستیم.
    صالح آبادی به دستاوردهای بالقوه پسابرجام همچون لغو محدودیت صادرات نفت خام، امکان اندازه گیری ریسک و رتبه بندی کشورو بر قراری ارتباط نظام بانکی کشور با نظام بین الملل اشاره کرد و گفت: از دستاوردهای مهم امضای توافق نامه هسته ای بهره مندی از فاینانس و انتقال تکنولوژی به داخل کشور و امکان استفاده از سرمایه گذاری خارجی است.

    مدیر عامل بانک توسعه صادرات در ادامه روشهای نوین تامین مالی خارجی بخش انرژی را بر شمرد و گفت: تامین مالی از دو بخش داخلی و خارجی قابل انجام است. روش تامین مالی از خارج شامل روشهای استقراضی و غیر استقراضی است که روش استقراضی به دو شکل تامین مالی پروژه ای و تامین مالی شرکتی انجام می گیرد و روش غیر استقراضی نیز به صورت سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم خارجی و معاملات جبرانی قابل اجراست

    وی در تشریح روش های تامین مالی داخلی حوزه انرژی گفت: تخصیص بخشی از درآمدهای حاصل از صادرات نفت و گاز در بودجه کل کشور، تسهیلات بانکی و همچنین انتشار انواع اوراق بهادار در بازار سرمایه از روشهایی است که برای تامین مالی پروژه های حوزه انرژی می توان به کار بست.

    صالح آبادی ضمن تشریح شرایط و مشخصه های روشهای تامین مالی یاد شده اذعان داشت: مدیریت بکار گیری روشهای تامین مالی اهمیت زیادی دارد و بنا به موضوعیت پروژه ها و بررسی های کارشناسانه می توان متناسب با طرح مورد نظر روش مناسب را به کار بست.

    مدیر عامل بانک توسعه صادرات در ادامه این نشست الزامات و راهکارهای پیشنهادی خود را برای توفیق در جذب منابع مالی خارچی در بخش انرژی برشمرد و گفت: باید توجه داشت که ثبات و امنیت اقتصادی، سیاسی و قانونی برای جلب اعتماد وام دهندگان و سرمایه گذاران خارجی ضروری است. همچنین باید بر ریسک های پروژه به منظور بهره برداری در زمان مشخص و بازپرداخت به موقع وام ها اشراف کامل داشته باشیم. استفاده از بازاریاب های بین المللی خبره و فراهم آوردن امکان پوشش ریسک ارزی برای سرمایه گذاران خارجی نیز اهمیت ویژه دارد.

    وی اصلاح ساختاری در قانون تجارت، بهبود ساختار حمایت از سهامداران اقلیت و شفاف تر کردن محیط قانونی سرمایه گذار خارجی و فرایندهای ورود و خروج سرمایه را در جذب منابع خارجی موثر دانست و افزود: بی شک نظارت موثر بانک ها بر مصرف منابع مالی دریافتی از خارج ضرورت دارد و باید چارچوب مشخصی برای اولویت بندی پروژه ها و بخش های مختلف انرژی در جهت استفاده موثر و بهینه از منابع خارجی لحاظ کرد.

    همچنین در این همایش رگولاتوری و نهادهای تنظیم مقررات در بخش انرژی؛ تجارب جهانی و راهبردهای ملی، بررسی آینده بازار فرآورده های نفتی و نقش آینده ایران و بخش خصوصی در عرضه و تجارت آن و راهکارهای بهبود راندمان زنجیره تولید، انتقال و توزیع برق؛ مشوق‎های سرمایه‌گذاری، فرصت‌ها و تهدیدها چالش‌های قیمت‌گذاری برق و سیستم‌های هوشمند توزیع و ظرفیت‎های استفاده از کسب و کارهای کوچک در توسعه بخش انرژی با حضور کارشناسان و فعالان این حوزه در نشست های تخصصی این همایش واکاوی می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی