عصر بازار

بانک مرکزی اروپا:

نرخ بهره پایین اقتصاد کلان بهتری را بهمراه دارد

عصر اعتبار- رئیس بانک مرکزی اروپا گفت: نرخ بهره پایین می تواند پنجره ای برای دولت های منطقه یورو برای اعمال اصلاحات اقتصادی باز کند تا فضای اقتصاد کلان بهتری داشته باشند.

نرخ بهره پایین اقتصاد کلان بهتری را بهمراه دارد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا ، «ماریو دراگی» رئیس بانک مرکزی اروپا گفت: اجرای سیاست پولی با تکیه به نرخ بهره پایین می تواند فرصتی را برای دولت های منطقه یورو بمنظور اعمال اصلاحات مورد نیاز برای تقویت رشد اقتصادی به جای در پیش گرفتن نرخ بالا بهره فراهم کند.

    «دراگی» گفت: تحقیقات بانک مرکزی اروپا نشان می دهد هیچ دلیل قانع کننده ای وجود ندارد که گواه این مطلب باشد، با افزایش نرخ بهره بانکی اصلاحات بیشتری رقم می خورد. در حقیقت خلاف این موضوع بیشتر صدق می کند. نرخ پایین بهره می تواند اصلاحات بیشتری را در بر داشته باشد و منجر به فضای بهتر اقتصاد کلان می شود.

    رئیس بانک مرکزی اروپا گفت: با سازگار شدن سیاست پولی می توان این اقدامات را اعمال کرد.

    «دراگی» در مورد اجرای سیاست محرک پولی توسط دولت ها در زمان وقوع بحران، گفت: این موضوع مانع از اشتغال زایی و اصلاحات بازار می شود.

    وی در ادامه گفت: ناتوانی برخی کشورها برای هماهنگ کردن اصلاحات بازار کار با اعمال تغییرات در بازارهای کالا و خدمات در زمان بحران مالی به علت نرخ بالای بهره است که این به معنی کاهش دستمزدها بدون تطبیق آن با قیمت ها بوده است. در عوض شرکت ها از این فرصت برای افزایش سود حاشیه خود استفاده کردند که در نهایت مصرف کننده ها تحت فشار قرار گرفتند.

    «دراگی» با بیان اینکه، بحران های مالی نشان می دهد که آن دسته از اقتصاد هایی که بیشتر انعطاف پذیر بودند، برگشت پذیری بیشتری داشتند، خاطر نشان کرد: منافع رشد اصلاحات برای توسعه آن به تمامی اقشار جامعه کافی نبوده است و سیاستگذاران باید فراگیر بودن طرح های اقتصادی را برای تمامی اقشار جامعه در نظر بگیرند.

    رئیس بانک مرکزی اروپا گفت: درک فزآینده ای وجود دارد که می گوید، رشد اقتصادی در گذشته به اندازه کافی همه گیر نبوده؛ ضمن اینکه همیشه مرتبط با بالا بردن استاندارد زندگی برای تمامی افراد نبوده است و رشد اقتصادی در گذشته این عقیده را بوجود آورده که به واسط گسترش عوامل تاثیر گذار در بازار برخی از مسیر رشد باز می مانند.

    «ماریو دراگی» در پایان گفت: اصلاحات باید هم «برابری» و هم «کار آمدی» را در بر بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی